برآنیم جشنواره عکس معدن را به رویدادی جهانی تبدیل کنیم

    کد خبر :63822

فرهود حقی (پیشکسوت عکس معدن) گفت: بخش صنعت یکی از حوزه‌های بی‌ادعاست. خوشحالم که عکاسانی را داریم که به جای گوشه عافیت فَشن فوتوگرافی، به بخش سخت عکس‌های معدن روی آورده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اختتامیه‌ی نخستین جشنواره‌ی ملی عکس معدن روز گذشته (4 مرداد ماه) ساعت 16 عصر برگزار شد.

در ابتدای مراسم مهدی کرباسیان (رئیس هیأت عامل ایمیدرو) گفت: به نوبه‌ی خودم از تمامی کسانی که در حوزه‌ی صنعت و معدن فعالیت می‌کنند، و همچنین هنرمندان و عکاسان تشکر می‌کنم. در مدت زمان کوتاهی که داشتیم، 2000 عکس برای ما ارسال شد.

وی افزود: کشور ما جزو کشورهای معدنی دنیاست. طبق آمار بین‌المللی، کشور ایران پانزدهمین کشور معدنی دنیاست. از کل مساحت ایران، در حدود 100 هزار متر مربع از این معادن کشف شده است. در سال 2015 ارزش کل معادن آمریکا 78 میلیارد دلار بوده است. این 78 میلیارد دلار در چرخه‌ای به 620 میلیارد دلار و در چرخه‌ای دیگر به 2،400 میلیارد دلار افزایش پیدا کرد. 10 میلیون نفر در این چرخه فعالیت می‌کنند. باید مواد خام معدنی را به محصولات مختلف تبدیل کرد.

کرباسیان گفت: بعد از ذخایر نفتن و گاز، سومین ثروت کشور را معادن آن تشکیل می‌دهند. در ایران 57 میلیارد تن معدن شناخته شده وجود دارد. باید حوزه صنعت و معدن برای مردم شناخته شود و یکی از راه‌های شناخت این حوزه، هنر است.همه ما وقتی روزنامه یا مجله‌ای را باز می‌کنیم، اول عکس‌هایش می‌بینیم. از بین دیگر شاخه‌های هنر به سراغ رشته عکاسی رفتیم چون بُرد این شاخه از هنر بسیار زیاد است. ما امیدواریم بتوانیم در سال‌های بعد این جشنواره را ادامه دهیم و به صورت دائمی گروهی را تشکیل دهیم و دبیرخانه‌ای شکل گیرد. وضعیتی که صنعت معدن می‌تواند برای اهالی هنر داشته باشد، این است که این حوزه می‌تواند از نظر مالی حامی هنرمندان باشد. با این حوزه ظرف این چند سال برخورد مناسبی نشده است.

آیین+اختتامیه+نخستین+جشنواره+ملی+عکس+معدن (5)

در ادامه این مراسم علی مرادخانی (معاون هنری وزیر ارشاد) اظهار داشت: همیشه در حوزه هنر، یکی از عناصر موجود برای جلب سوژه‌های هنری کاراکتر و شمایل معدن‌چیان هستند. خوشحالیم که با این جشنواره، این بخش با حوزه هنر تعامل پیدا می‌کند. در این میان به نوعی بده بستان وجود دارد. هنر فی نفسه مثل یک تریبون است. هنر می‌تواند نشان دهد که چه اتفاقاتی در حوزه صنعت و معدن در حال وقوع است. در عکس‌های بخش صنعت و معدن بر خلاف دیگر عکس‌ها مردم وقتی می‌بینند، همیشه برایشان سؤال پیش می‌آید و به سادگی از کنارش نمی‌گذرند. چقدر خوب است که حوزه‌هایی که به نظر می‌رسد صرفاً در بخش اقتصادی فعال هستند، به سمت هنر متمایل شوند و از این طریق بتوانند خود را در زمینه‌های اجتماعی نیز تثبیت کنند.

آیین+اختتامیه+نخستین+جشنواره+ملی+عکس+معدن (6)

در ادامه این مراسم، فیلم مستندی از فرهود حقی، (عکاس پیشکسوت معدن) به نمایش درآمد.

سپس در ادامه فرهود حقی گفت: در راهرو عکس‌هایی را دیدم که خستگی این 40 سال از تنم در آمد. از نسل جدید عکاسان تشکر می‌کنم که الحق بهتر از نسل ما عکاسی می‌کنند. احساس می‌کردم که جای این جشنواره در میان جشنواره‌هایی که برگزار می‌شد خالی بود. بخش صنعت یکی از حوزه‌های بی‌ادعاست. خوشحالم که عکاسانی را داریم که به جای گوشه عافیت فَشن فوتوگرافی، به بخش سخت عکس‌های معدن روی آورده‌اند.

و سپس از فرهود حقی تقدیر شد و در ادامه نماهنگی از روزهای برگزاری جشنواره و تور عکاسی از معادن و صنایع معدنی پخش شد.

آیین+اختتامیه+نخستین+جشنواره+ملی+عکس+معدن (4)

اکبر عالمی (رئیس هیئت داوران) نیز اظهار داشت: سخن خود را با این عبارت آغاز می‌کنم؛ هر وقت یک موفقیت را در گوشه‌ای از جهان سراغ گرفتید، باید مدیر مدبری را هم در آن حوالی جستجو کنید. من از آقای کرباسیان درخواست دارم که به مدیران ارشد این جشنواره دستور دهند که کار را به گونه‌ای جلو ببرند که این جشنواره جهانی شود. از آن کتاب منتشر شود. نه در 5،000 نسخه، بلکه با 40،000 تیراژ. از همین فردا اقدام به اطلاع‌رسانی کنید تا همه عکاسان به سمت عکس معدن کشیده شوند. در آینده‌ای بسیار نزدیک شانه به شانه نفت و گاز و پتروشیمی، معدن می‌تواند درآمدزا باشد. عکس‌هایی که برای ما ارسال شد خیلی بیشتر از انتظارمان بود. نسل جدیدی که پا به عرصه فعالیت گذاشته است، جزء سرمایه‌های اصلی کشور هستند. ما قصد داریم این جشنواره به تهران محدود نشود و به شهرستان‌ها هم برود.

آیین+اختتامیه+نخستین+جشنواره+ملی+عکس+معدن (1)

سپس عباس یاری (مدیر مسئول ماهنامه فیلم) گفت: کاش این جشنواره 4 سال پیش شروع شده بود. آقای کرباسیان در طی 35 سال فعالیتشان دست به فعالیت‌های بیشماری زده‌اند. بسیاری از فیلم‌های خوب سینمای ایران زمانی ساخته شد که ایشان در بنیاد مستضعفان بودند. بیمه هنرمندان در زمان مدیریت ایشان محقق شد. در دوره‌ای مطبوعات ما به خاطر مالیات تعطیل شده بودند اگر آقای کرباسیان نبودند. خوشحالم که امروز رد پای ایشان را در این سازمان هم دیدم.

آیین+اختتامیه+نخستین+جشنواره+ملی+عکس+معدن (10)

در پایان مراسم از برگزیدگان این مراسم تقدیر شد. همچنین تندیس نخستین جشنواره عکس معدن، یک شاخه گل، بلور نمک و جایزه نقدی به عنوان جایزه ویژه هیئت داوران به بهار شقایق تعلق گرفت.

سپس یک شاخه گل، لوح تقدیر و مبلغ 2،500،000 تومان به حمید صادقی به عنوان نفر سوم؛ و یک شاخه گل، لوح تقدیر و وجه نقد به مبلغ 3،500،000 تومان به محمد آزادی احمدآبادی به عنوان نفر دوم تعلق گرفت. سرانجام، از آذین حقیقی به عنوان نفر اول این دوره از جشنواره‌ی عکس معدن با یک شاخه گل، بلور نمک، تندیس جشنواره و مبلغ 5،000،000 تومان تقدیر شد.

از 7 نفر برگزیده‌ی این جشنواره، محسن کابلی، محمود کل نگری، محمود احمدزاده مطلق، علیرضا معماریان، کاظم حسینی، امیرحسین کمالی و ابوطالب ندری با یک شاخه گل و وجه نقد تقدیر و تشکر شد.

آیین+اختتامیه+نخستین+جشنواره+ملی+عکس+معدن (9)

آیین+اختتامیه+نخستین+جشنواره+ملی+عکس+معدن (11)

آیین+اختتامیه+نخستین+جشنواره+ملی+عکس+معدن (2)

آیین+اختتامیه+نخستین+جشنواره+ملی+عکس+معدن (8)

آیین+اختتامیه+نخستین+جشنواره+ملی+عکس+معدن (7)

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید