رئیس‌جمهور آمریکا دوباره چینی ها را عصبانی کرد/ درخواست بایدن از شی درباره ایران چه بود؟

    کد خبر :1033478
2023 دیدار شی و بایدن

بایدن و شی به مدت چهار ساعت در حومه سانفرانسیسکو ملاقات کردند تا در مورد موضوعاتی که روابط آمریکا و چین را تیره کرده است گفتگو کنند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده و شی جین پینگ، رهبر چین، توافق کردند که خط تلفن مستقیم ریاست‌جمهوری را باز کنند، ارتباطات نظامی را از سر بگیرند و برای محدود کردن تولید فنتانیل تلاش کنند. این مسئله دلالت بر پیشرفتی ملموس در اولین گفت‌وگوی حضوری آن‌ها طی یک سال گذشته دارد.

به نوشته رویترز، بایدن و شی به مدت چهار ساعت در حومه سانفرانسیسکو ملاقات کردند تا در مورد موضوعاتی که روابط آمریکا و چین را تیره کرده است گفتگو کنند. اختلافات در حال جوشیدن، به ویژه در مورد تایوان، میان آن‌ها هم‌چنان باقی است.

در یک پیشرفت قابل توجه، دو دولت قصد دارند تماس‌های نظامی را که چین پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا در آگوست 2022 از تایوان قطع کرد، از سر بگیرند. بایدن گفت: «ما به ارتباطات مستقیم و شفاف بر مبنای سابق بازگشته‌ایم». علاوه بر این، بایدن گفت که او و شی با ارتباطات مستقیم سطح بالا موافقت کرده‌اند: «من و او توافق کردیم که هر یک از ما می‌توانیم مستقیماً تماس تلفنی بگیریم و بلافاصله صدای ما شنیده می‌شود».

اما بایدن در اظهارنظری که احتمالاً چینی‌ها را عصبانی می‌کند، بعداً به خبرنگاران گفت که دیدگاه خود را مبنی بر اینکه شی یک دیکتاتور است تغییر نداده است. بایدن گفت: «خب، ببینید، او هست. منظورم این است که او یک دیکتاتور است به این معنا که او فردی است که کشوری را اداره می کند که یک کشور کمونیستی است».

یک مقام آمریکایی پس از این دیدار به خبرنگاران گفت: «شی به بایدن گفته که دیدگاه‌های منفی در مورد حزب کمونیست در ایالات متحده ناعادلانه است».

بایدن و شی به دنبال هموار کردن یک دوره دشوار در روابط فی‌مابین بودند که پس از مشاهده یک بالون نظارتی مشکوک چینی در آسمان ایالات متحده و ساقط شدن آن توسط یک جت جنگنده آمریکایی در ماه فوریه، رو به وخامت گذاشت.

هم‌چنین، بایدن و شی توافق کردند که چین صادرات اقلام مربوط به تولید ماده افیونی فنتانیل را که یکی از دلایل اصلی مصرف بیش از حد مواد مخدر در ایالات متحده است، متوقف کند. بایدن با قدردانی از «تعهد» شی به این موضوع، گفت: «این باعث نجات جان انسان‌ها می‌شود». یک مقام ارشد آمریکایی به خبرنگاران گفت که بر اساس این توافق، چین مستقیماً پیگیر شرکت‌های شیمیایی خاصی که مواد اوایه فنتانیل را تولید می‌کنند، خواهد شد.

دو رهبر هم‌چنین توافق کردند که کارشناسان را دور هم جمع کنند تا در مورد خطرات هوش مصنوعی بحث کنند.

دیدار بایدن و شی

یک مقام آمریکایی هم‌چنین از صحبت طرفین سر تایوان -جزیره دموکراتیکی که چین ادعا می کند جزئی از سرزمینش است- خبر داد. به گفته این مقام آمریکایی، شی به بایدن گفت که ترجیح چین برای اتحاد مجدد مسالمت آمیز با جزیره مورد ادعای چین تایوان است، اما شی در ادامه درباره شرایطی صحبت کرد که در آن می‌توان از زور برای الحاق تایوان استفاده کرد.

بایدن هم بر نیاز به صلح و ثبات در تنگه تایوان تاکید کرده است. این مقام آمریکایی گفت بایدن بر حفظ وضعیت موجود و احترام چین به روند دموکراتیک تایوان تاکید کرده است.

رسانه دولتی چین اعلام کرد شی همچنین از ایالات متحده خواسته است که ارسال تسلیحات به تایوان را متوقف کند و از «اتحاد مجدد» صلح آمیز چین با تایوان حمایت کند.

بایدن هم‌چنین گفته که از شی جین‌پینگ خواسته است تا از نفوذ خود بر ایران استفاده کند تا از تهران بخواهد تا با ادامه درگیری اسرائیل و حماس در غزه، حملات نیروهای مقاومت به اهداف آمریکا در خاورمیانه متوقف شد.

اکو ایران

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید