بالن های ناشناس به آسمان آمریکا برگشتند

    کد خبر :1054199
بالن های ناشناس آسمان آمریکا

منابع آمریکایی گفته‌اند که بار دیگر یک بالن «کوچک» ناشناس در آسمان آمریکا مشاهده شده است.

به نقل از رویترز، باردیگر یک بالن «کوچک» ناشناس در آسمان آمریکا مشاهده شده و رسانه‌های آمریکایی گفته‌اند که ارتش در حال رهگیری این بالن در آسمان ایالت یوتا در غرب آمریکاست.

حداقل دو مقام دولتی و یک مقام نظامی آمریکا نیز مشاهده و رهگیری این بالن ناشناس را تایید کرده‌اند، هرچند گفته‌اند که احتمالاً این بالن تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا نیست.

هنوز مشخص نیست که بالن ناشناس متعلق به چه کسی است، هرچند گفته شده این بالن دارای یک جعبه و یا محموله کوچک است.

ورود بالن‌های ناشناس به آسمان آمریکا از سال گذشته خبرساز شد. در آن زمان آمریکا مدعی سرنگونی یک بالن تجسسی متعلق به چین با جنگنده اف ۲۲ شد، اما دو ماه پیش جزییات بیشتری از آن رویداد سال گذشته منتشر شد. شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی‌نیوز در گزارش اخیر خود مدعی شد که پیش از آنکه خبر ورود بالن تجسسی چین به حریم هوایی آمریکا در این کشور در سال گذشته پخش شود، مقامات اطلاعاتی واشنگتن به طور مخفیانه در حال جمع‌آوری اطلاعات درباره این بالن بودند که از جمله این اطلاعات می‌توان به ردیابی ارایه‌دهنده اینترنتی خدمات از مبدا آمریکا اشاره کرد.

پس از ورود این بالن که چین آن را تحقیقاتی و علت ورودش به حریم هوایی آمریکا را تغییر در مسیر وزش باد عنوان کرده بود، نیروی هوایی آمریکا در ماه فوریه ۲۰۲۳ با اعزام یک فروند جنگنده اف -۲۲ اقدام به سرنگونی این بالون در کارولینای جنوبی کرد.

ان‌بی‌سی مدعی است که در آن برهه، مقامات اطلاعاتی آمریکا در حال ردیابی بالن بوده و دریافته بودند که این شیء مرموز از یک ارایه‌دهنده خدمات اینترنتی مستقر در آمریکا استفاده کرده است.

این شبکه به نقل از مقامات اطلاعاتی که نخواستند نامشان فاش شود، مدعی شده است که دولت جو بایدن، برای زیر نظر گرفتن این بالن، به‌دنبال حکم قضایی بود. هرچند مشخص نیست که آیا این حکم صادر شده است یا خیر، اما این منابع به ان‌بی‌سی گفته‌اند که اطلاعات در جریان حرکت بالن جمع‌آوری شده است که از جمله این اطلاعات می‌توان به پیام‌های مخابره شده از مبداء چین و بالعکس اشاره کرد که از طریق یک شرکت اینترنتی داخل آمریکا انجام شده است!

گفته می‌شود این بالن فناوری‌های آمریکایی را در خود جای داده بود تا با استفاده از آنها، به جمع‌آوری تصاویر و اطلاعات بپردازد. در آن برهه، پکن تاکید کرد که این بالون صرفاً تحقیقاتی و به منظور اهداف و مقاصد هواشناسی مورد استفاده قرار گرفته است. لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین در واشنگتن در بیانیه‌ای برای ان‌بی‌سی درباره شرکت اینترنتی که چین از آن استفاده کرده بود، تایید کرد که آن شیء یک بالن تحقیقاتی بوده است. این بالن تحقیقاتی با عبور از آلاسکا و کانادا به ساحل کارولنیای جنوبی حرکت کرده و در همین منطقه سرنگون شد.

به گزارش دانشجو، بعد‌ها یک عضو ۲۱ ساله گارد ملی نیروی هوایی آمریکا، اسنادی را از پنتاگون به بیرون درز داد که نشان می‌داد یک بالن در ارتفاع بالا با قابلیت‌های جاسوسی، احتمالاً از فناوری «سار / رادار دهانه ترکیبی» و داده‌های الکترومغناطیسی برای تصویربرداری با کیفیت بسیار زیاد بهره برده است. پنتاگون مدعی شده است که بالون‌های جاسوسی چین چندین بار در سال‌های احیر وارد حریم هوایی آمریکا شده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید