آلمان حشیش و ماری جوانا را آزاد کرد

    کد خبر :1054139
آلمان حشیش و ماری جوانا را آزاد کرد

دولت ائتلافی آلمان توانسته است یکی از طرح‌های بحث‌برانگیز خود را محقق کند. پارلمان این کشور با قانونی شدن مصرف حشیش و ماری‌جوانا به شکل محدود و برای افراد بالای ۱۸ سال موافقت کرد.

پارلمان آلمان (بوندس‌تاگ) روز جمعه (۲۳ فوریه / ۴ اسفند) با قانونی‌شدن مصرف حشیش و ماری‌جوانا موافقت کرد، البته با اعمال محدودیت‌هایی مشخص. با تصویب این قانون دولت ائتلافی آلمان توانسته است یکی از برنامه‌های بحث‌برانگیز خود را عملی کند.

به این ترتیب از تاریخ اول آوریل سال جاری میلادی داشتن و همچنین کاشت حشیش و ماری‌جوانا برای افراد بالای ۱۸ سال و برای مصارف شخصی قانونی خواهد بود.

در رأی‌گیری پارلمان آلمان در مورد این طرح که امروز انجام گرفت، ۴۰۷ نماینده به آن رأی موافق، ۲۲۶ نماینده رأی مخالف و ۴ نماینده نیز رأی ممتنع دادند.

در گام بعدی، مجلس ایالتی آلمان (بوندس‌رات) به احتمال قوی در تاریخ ۲۲ ماه مارس سال جاری به این طرح خواهد پرداخت.

برای تصویب این طرح نیازی به موافقت مجلس فدرال (شورای فدرال) نیست، اما این نهاد می‌تواند در صورت داشتن برخی انتقادات آن را به شورای میانجیگری پارلمان آلمان ارجاع دهد و جلوی روند کار را بگیرد.

شورای فدرال یا بوندس رات که نمایندگان آن از سوی دولت‌های ایالات تعیین می‌شوند در ساختار سیاسی آلمان نقشی شبیه مجلس سنا دارد.

قانونی شدن مصرف حشیش و ماری‌جوانا در چارچوب سیاست‌گذاری‌های دولت آلمان در ارتباط با مواد اعتیادآور در ماه‌های اخیر موضوع بحث و مناقشه‌های فراوانی بود.

طبق طرحی که پارلمان آلمان با آن موافقت کرده است، افراد بالای ۱۸ سال اجازه دارند تا ۲۵ گرم حشیش برای مصرف شخصی داشته باشند. این افراد همچنین می‌توانند در منزل خود سه گیاه ماری‌جوانا کشت کنند.

مصرف حشیش و ماری‌جوانا در امکان عمومی، برای مثال مدارس، تأسیسات ورزش و حتی در شعاع یکصد متری ورودی آن‌ها ممنوع است.

یکی دیگر از مواردی که قانونی خواهد بود، تأسیس “انجمن‌های کشت ماری‌جوانا” برای افراد بالای ۱۸ سال است که اجازه دارند این گیاه را برای مصارف غیرتجاری کشت کنند. این انجمن‌ها می‌توانند تا ۵۰۰ عضو داشته باشند. اعضا باید مقیم آلمان باشند و می‌تواند ماری‌جوانا کشت کنند و به یکدیگر بدهند. البته میزان ماهانه‌ای که برای هر عضو در نظر گرفته شده، ۵۰ گرم است.

حداکثر ۱۸ ماه پس از آغاز اجرای این قانون قرار است ارزیابی اولیه‌ای صورت بگیرد. کارل لاوترباخ، وزیر بهداشت آلمان (از حزب سوسیال دموکرات) پس از موافقت پارلمان این کشور ابراز خوشبینی کرد که طرح دولت ائتلافی برای قانونی کردن حشیش و ماری‌جوانا با موافقت شورای فدرال (بوندس‌رات) نیز روبرو شود و به این ترتیب آخرین مانع را از پیش رو بردارد.

به گفته او، در حال حاضر میزان کنترل و محکوم کردن مجرمان بالا است، اما بازار سیاه همچنان پررونق است و میزان موفقیت پایین؛ اما با قانونی شدن مصرف حشیش و ماری‌جوانا به شکل محدود، بازار فروشندگان غیرقانونی از رونق خواهد افتاد.

نمایندگان دیگر احزاب ائتلافی آلمان (حزب سبزها و حزب دموکرات آزاد) نیز از “گامی مهم و تاریخی” سخن گفته و از جمله خاطرنشان کردند که قانونی‌شدن مصرف حشیش و ماری‌جوانا سبب خواهد شد که از احتمال روی آوردن مصرف‌کنندگان به مواد مخدر خطرناک‌تر کاسته شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید