بالا گرفتن تب و تاب خرید بلیط جام جهانی قطر؛ مراقب باشید در دام کلاهبرداران گرفتار نشوید

    کد خبر :904700
جام جهانی

اگرچه به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، آژانس های هواپیمایی مجوزی برای فروش تورهای جام جهانی ندارند اما بسیاری از سایت ها و پیج های اینستاگرامی در حال فروش تور قطر هستند.

بازتاب- ثبت نام فدراسیون فوتبال برای فروش سهمیه بلیت بازی‌های ایران از صبح روز یکشنبه (4 اردیبهشت ماه) با قیمت‌های 2 تا 6 میلیون تومان آغاز شده است و تا ساعت 24 روز سه شنبه( 6 اردیبهشت) هم ادامه دارد و فوتبال دوستان می توانند برای تماشای بازی‌های جام جهانی قطر، بلیت های مسابقات را از طریق سایت فدراسیون بخرند یا از طریق تور برای حضور در این رویداد اقدام کنند.

در این میان برخی آژانس های هواپیمایی در فضای مجازی، اقدام به فروش بسته های تور جام جهانی کردند که رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: در بازار شاهد آن هستیم که برخی سودجویان اقدام به فروش بلیت‌های تور جام جهانی می‌کنند که مردم باید در این زمینه هوشیار باشند، چون هنوز نرخ پرواز، هتل و … مشخص نشده است.

به گفته حرمت الله رفیعی، بسته‌های جام جهانی در بازار از 70 میلیون تومان شروع می شود و به 150 میلیون تومان می‌رسد و این درحالی است که هیچ یک از آژانس‌های مسافرتی فعلا مجوزی برای فروش تور‌های جام جهانی ندارند.

واکنش میراث فرهنگی و سازمان هواپیمایی

واکنش به آگهی های مربوط به فروش تورهای جام جهانی به انجمن صنفی دفاترخدمات مسافرتی محدود نشد و وزارت میراث فرهنگی و سازمان هواپیمایی کشوری هم نسبت به این موضوع هشدار دادند.

وزارت میراث فرهنگی با انتشار اطلاعیه‌ای از مردم درخواست کرد که نسبت به خرید تور از مراکز معتبر هوشیار باشند. براساس این اطلاعیه هنوز پروازی اختصاص نیافته و فروش اقامت هتل‌ها در قطر و هماهنگی راهنماها برای جام جهانی، هنوز انجام نشده است بنابراین هموطنان در این مرحله فقط می‌توانند نسبت به خرید بلیت بازی‌ها اقدام کنند.

از سوی دیگر سازمان هواپیمایی کشوری هم اعلام کرد که پیش فروش بلیت تورهای هوایی جام جهانی 2022 قطر جعلی بوده و مجوزی ندارد.

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه ها، شرکت ها و موسسات هوانوردی در این زمینه اظهار کرد: در صورتی که فروش یا پیش فروش بلیت هواپیما برای پروازهای ایران به قطر در جام جهانی آغاز شود، ابتدا وزارت ورزش و جوانان، وزارت میراث فرهنگی و وزارت امور خارجه باید هماهنگی لازم را با فیفا و قطر انجام دهند.

البته با وجود هشدارهای رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، سازمان میراث فرهنگی و همچنین مسوولان سازمان هواپیمایی کشوری همچنان آگهی های مربوط به فروش تورهای جام جهانی در برخی کانال های تلگرامی، پیج های اینستاگرامی و حتی سایت های رسمی برخی آژانس های هواپیمایی پابرجاست.

قیمت بلیت هواپیما و مسابقات

حالا اگر از هشدارها درباره جعلی بودن یا عدم مجوز فروش بسته تورهای جام جهانی بگذریم نگاهی به هزینه های ابتدایی سفر به قطر برای تماشای بازی های جام جهانی خالی از لطف نیست، در حال حاضر قیمت بلیت هواپیمای قطر حدود 7 میلیون تومان است اما انتظار می رود که قیمت ها در زمان برگزاری جام جهانی متناسب با نرخ ارز افزایش یابد.

اما علاوه بر قیمت بلیت رفت و برگشت هواپیما، هزینه بلیت مسابقه‌های جام جهانی هم هست که فیفا آن را منتشر کرده است: برهمین اساس قیمت بلیت مسابقه افتتاحیه بین 1100 تا 2250 ریال قطری است.

قیمت بلیت مسابقه بازی‌های گروهی هم بین 250 تا 800 ریال قطری است، قیمت ها برای مسابقه یک شانزدهم نهایی هم بین 350 تا 1000 ریال قطری است و در نهایت قیمت بلیت مسابقه فینال بین 2200 تا 5850 ریال قطری می شود.

هم اکنون هم قیمت هر ریال قطر 7 هزار و 770 تومان است یعنی برای بازدید از مسابقه افتتاحیه باید بین 8 میلیون و 547 هزار تومان تا 17 میلیون و 482 هزار تومان بپردازید.

شرایط برای بازی های گروهی تا حدودی متفاوت و ارزانتر است یعنی برای بازدید از هر یک از بازی ها باید بین 1 میلیون و 942 هزار تومان تا 6 میلیون و 216 هزار تومان پرداخت کنید که حداقل برای سه مسابقه ایران با تیم های حریفش در مرحله اول رقمی بین 5 میلیون و 826 هزار تومان تا 18 میلیون و 648 هزار تومان می شود.

به هزینه بلیت رفت و برگشت هواپیما و بلیت تماشای مسابقات باید هزینه هتل و رفت و آمد و خورد و خوراک را هم اضافه کنید که رقم بالایی می شود که به نظر نمی رسد تفاوت چندانی با قیمت های اعلام شده در سایت ها داشته باشد چون کشور قطر در کل کشور گرانی برای مسافرت محسوب می شود.

البته به طور کلی و با توجه به هشدارهای انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، وزارت میراث فرهنگی و سازمان هواپیمایی به فوتبال دوستان توصیه می شود که در این زمینه هوشیار باشند و فریب آگهی ها را نخورند و  پس از صدور مجوز توسط دستگاه های مربوط برای فروش تورهای جام جهانی از معتبر بودن فروشنده و مجری بسته سفر (تور مسافرتی) با مشاهده مجوز دفتر خدمات مسافرتی مطمئن شوند.

همچنین عقد قرارداد و دریافت نسخه معتبر قرارداد مُمهور و امضاشده توسط مقام مجاز دفتر خدمات مسافرتی (مجری تور) هم ضروری است، ضمن اینکه باید نظارت‌ها در این زمینه توسط دستگاه‌های مسوول هم تقویت شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید