بازگشت پلنگ سرخه حصار به زیستگاه

    کد خبر :962415
پلنگ سرخه حصار

 علیرضا مزینانی در بازدید صبح امروز خود از منطقه حفاظت شده ورجین با اشاره به اینکه همزمان با بارش رحمت الهی و بارش برف در ارتفاعات استان و کمبود علوفه برای حیات وحش، علوفه‌دهی زمستانه حیات وحش منطقه حفاظت شده ورجین توسط محیط‌بانان این منطقه انجام می‌شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه در این شرایط احتمال نزدیک شدن حیات وحش به مناطق مسکونی وجود دارد، شهروندان از تغذیه و علوفه‌دهی به گونه‌های وحشی خودداری کنند.

وی با بیان اینکه باید همه ما در امر حفاظت از حیات وحش برنامه‌ریزی بیشتری داشته باشیم، گفت: چنانچه شهروندی قصد دارد به صورت داوطلبانه علوفه برای تغذیه حیات وحش در اختیار محیط زیست استان قرار دهد می‌تواند با مراجعه به ادارات شهرستانی و اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران نسبت به تحویل علوفه اقدام کند تا با هماهنگی لازم در مناطقی که بنا به نظر کارشناسان نیاز به علوفه‌دهی دستی است اقدامات لازم انجام شود.

رئیس اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه همزمان با فصل سرما، برنامه‌ها و اقدامات حفاظتی برای صیانت از حیات وحش در مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان تهران افزایش می‌یابد، افزود: گشت، پایش و کنترل مناطق در فصل سرما به علت احتمال افزایش حضور شکارچیان و سوء استفاده متخلفان تشدید می‌شود.

وی با هشدار به متخلفان شکار و صید و متجاوزان به عرصه‌های طبیعی و مناطق حفاظت شده در استان تهران و خصوصاً منطقه حفاظت شده ورجین افزود: محیط‌بانان و یگان حفاظت محیط زیست استان تهران با هر گونه تخلف شکار و شروع به شکار و تعرض به عرصه‌های تحت مدیریت برخورد جدی و قانونی خواهند داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: همچنین در فصل سرما امکان نزدیک شدن دیگر حیات وحش نظیر گربه‌سانان به مناطق مسکونی وجود دارد که از شهروندان درخواست می‌شود در صورت مشاهده از اقدامات خودسرانه خودداری کنند و موضوع را بلافاصله به محیط زیست اطلاع دهند.

مزینانی در ادامه به موضوع مشاهده پلنگ در حاشیه شرق شهر تهران اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان در حاشیه شهر تهران بوده و همچنین مناطق نظامی در این مناطق وجود دارند، مشاهده گونه‌های حیات وحش از جمله پلنگ در این مناطق دور از ذهن نیست.

وی با بیان اینکه پس از اطلاع از مشاهده این حیوان در این منطقه تیم‌های مجرب شامل دامپزشک، کارشناسان و محیط بانان با تجهیزات بیهوشی و زنده‌گیری به محل اعزام شدند، ادامه داد: پس از حدود 3 هفته رصد منطقه خوشبختانه پلنگ مورد نظر از محل مورد اشاره خارج و به زیستگاه خود در مناطق طبیعی استان بازگشته است.

مزینانی در پایان به برنامه این اداره کل برای سرشماری زمستانه حیات وحش استان تهران اشاره داشت و خاطرنشان کرد: سرشماری زمستانه حیات وحش برای بررسی وضعیت چهارپایان پستاندار علف‌خوار و مطالعه در خصوص موضوعات مربوطه به حیات وحش و بررسی‌های لازم در حال انجام بوده و نتایج کیفی آن متعاقباً اعلام خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید