بازرسی وضعیت ایمنی مدارس و تهیه شناسنامه مخاطرات

    کد خبر :451075

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از تهیه شناسنامه مخاطرات ایمنی مدارس و انجام بازدیدهای دوره‌ای از مدارس پایتخت خبر داد.

احمد صادقی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت ایمنی مدارس تهران اظهار کرد: سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در قالب طرح مدرسه آماده بر وضعیت ایمنی اجزای غیر سازه‌ای مدارس و همچنین آموزش به مدیران، دانش آموزان و والدین آنها توجه ویژه‌ای داشته است.

وی با بیان اینکه در اجرای این طرح تا کنون از بیش از 1500 مدرسه در تهران بازدید انجام شده است، گفت: در این بازدیدها چک لیستی که دارای 120 آیتم برای ایمنی اجزای غیر سازه‌ای مدارس است از سوی کارشناسان تکمیل می‌شود.

وی با بیان اینکه اطلاعاتی مربوط به این چک لیست‌ها در سامانه‌ای ثبت شده و پس از تحویل داده‌ها سطح خطرپذیری مدارس مشخص می‌شود، خاطرنشان کرد: بر این اساس در سه سطح قرمز، زرد و سبز وضعیت ایمنی مدارس دسته بندی شده و بر این اساس مدارس دارای ایمنی بالا، وضعیت سبز، مدارس دارای ایمنی متوسط وضعیت زرد و مدارس دارای ایمنی پایین وضعیت قرمز دریافت خواهند کرد.

صادقی با اشاره به نتایج بررسی‌های انجام شده تا کنون اظهار کرد: برای اعلام نظر قطعی باید بررسی‌ها روی تمامی مدارس پایتخت انجام شود؛ اما نتایج ما تا کنون نشان می‌دهد که 57 درصد مدارس وضعیت زرد داشته یعنی سطح ایمنی‌شان متوسط است. وضعیت 19 درصد از مدارس سبز بوده، یعنی سطح ایمنی بالایی دارند؛ اما متاسفانه وضعیت 24 درصد از مدارس قرمز است.

صادقی با بیان اینکه بر اساس وضعیت موجود در مدارس برای رفع مشکلات ایمنی برنامه اقدام برای آن مدرسه داده می‌شود، گفت: مثلا در بازدید ایمنی گفته می‌شود که باید سیستم گرمایشی مدرسه چه ویژگی‌هایی داشته باشد. خطر حریق در مدرسه بررسی شده، وضعیت حفاظ پنجره‌ها، احتمال برق گرفتگی، خروج اضطراری و … بررسی می‌شود و در نهایت با توجه به آن، 120 آیتم به مدیران مدرسه ابلاغ می‌شود که برای ارتقای ایمنی چه اقداماتی باید انجام شود. همچنین در حدی که توان و اختیارات شهرداری نیز اجازه دهد یک سری امکانات و تجهیزات نیز در حد وسع و توان شهرداری به این مدارس داده می‌شود. مثلا کپسول آتش نشانی و موارد اینچنینی.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه مدیر مدرسه و آموزش و پرورش باید در این زمینه همکاری کنند، گفت: پس از بازدید اولیه و تکمیل چک لیست‌ها همکاران من دوباره از این مدارس بازدید کرده و بررسی می‌کنند که موارد و نکات ایمنی که قبلا نسبت به آن تذکر داده بودند، چقدر اجرایی شده است.

صادقی درباره اینکه اولویت بازدید با کدام مدارس است، به ایسنا گفت: بازدیدها هم از مدارس دولتی انجام شده و هم از مدارس غیر انتفاعی انجام می‌شود؛ اما یکی از مشکلات در مورد مدارس غیر انتفاعی این است که ساختمان این مدارس تغییر کرده و ممکن است پس از انجام بازدید ایمنی در سال آینده مدرسه در همان ساختمان قبلی نباشد.

صادقی با بیان اینکه علاوه بر بازدید ایمنی نسبت به ارائه آموزش و انجام مانور اقدام خواهد شد، گفت: در همین راستا نیز بیش از 1500 مدیر مدرسه تحت آموزش قرار گرفته و ده‌ها هزار نفر از دانش آموزان، والدین‌شان و همچنین مربیان مدارس نیز تحت آموزش قرار گرفته‌اند.

به گفته وی، نوع آموزش برای دانش آموزان مدارس در مقاطع مختلف تحصیلی متفاوت است و به دانش آموزان در مقطع دبستان آموزش‌های ویژه‌ای داده می‌شود.

وی افزود: پس از انجام آموزش‌ها و بازدید ایمنی مانورهایی نیز به منظور افزایش آمادگی دانش آموزان در سطح مدارس انجام خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید