بازار ارز در سالی که گذشت، در سالی که آغاز شد/ قیمت دلار در سال جاری افزایشی خواهد بود یا کاهشی؟

    کد خبر :795317

بازار ارز سال گذشته را با قیمت 14 هزار و 900 تومانی دلار آغاز کرد و با نرخ 24 هزار و 38 تومانی به پایان رساند؛ البته در طول سال قیمت دلار به بالای 30 هزار تومان هم رسید اما ادامه دار نبود و سرانجام به کانال 20 هزار تومان بازگشت.

«بازتاب»؛ زهره علامی-تجربه سال های قبل نشان داده که نرخ دلار در ایران تابع دو عامل، تحولات داخلی و رویدادهای بین المللی  است، قیمت ارز در سال 99 تحت تاثیر مجموعه ای از این عوامل، اغلب مسیری صعودی و گاهی هم روندی نزولی را در پیش گرفت.

حالا که در روزهای نخست سال 1400 به سر می بریم، سوال این است که  وضعیت بازار ارز امسال چگونه خواهد بود، باید در انتظار افزایش نرخ دلار و عبور از مرز 30 هزار تومان باشیم یا اینکه امکان کاهش قیمت آن به زیر 20 هزار تومان وجود دارد، البته یکی دیگر از احتمالات هم این است که شاهد ثبات قیمت دلار در همین کانال 25 هزار تومان باشیم.

میثم رادپور، کارشناس بازار ارز، نرخ دلار در سال جاری را با ثبات پیش بینی می کند و درباره وضعیت قیمت ارز طی امسال به خبرنگار بازتاب می گوید: فعالان اقتصادی در سال 1400 به ثبات بازار دلار در مقایسه با سال های قبل خوشبین تر هستند، چون دلایلی وجود دارد که نشانگر بهبود بازار است.

رادپور می افزاید: به تازگی شاهد جا به جایی جدی در بازار ارز بودیم بنابراین امکان جهش قابل ملاحظه در قیمت ارز پیش بینی نمی شود، اگرچه ایران کشوری تورمی است و همین موضوع موجب می شود که همیشه فشار برای افزایش نرخ ارز وجود داشته باشد.

او ادامه می دهد: احتمال بازگشت آمریکا به برجام و بهبود شرایط هم وجود دارد، ضمن اینکه به تبع آن منابع ارزی بلوکه شده ایران هم آزاد می شود.

به گفته این کارشناس بازار ارز، در تمام دنیا شاهد روند بلند مدت صعودی کالاهای اساسی هستیم که رشد قیمت این کالاها، درآمدهای ارزی ایران را افزایش می دهد.

رادپور اظهار می کند: اگرچه مجموع این عوامل مشکلات ریشه ای اقتصاد و بازار ارز ایران را حل نمی کند اما تاحدودی موثر است و نوید بخش ثبات در بازار ارز طی سالجاری است.

امکان کاهش نرخ دلار به زیر 20 هزارتومان

این کارشناس بازار ارز درباره احتمال رسیدن نرخ دلار به زیر 20 هزار تومان، می گوید: درحالی که ماه های متمادی نرخ ارز در همین قیمت ها معامله شده است اما بازگشت قیمت دلار به زیر 20 هزار تومان نیازمند شرایط خاصی است.

رادپور عنوان می کند: یکی از عواملی که می تواند به کاهش نرخ ارز در سالجاری منجر شود، بازگشت آمریکا به برجام است البته کیفیت این بازگشت از خود آن مهم تر است مثلا در زمان امضای توافقنامه برجام اگرچه بسیاری از تحریم ها لغو شد اما هیچ بانک بزرگی با ایران همکاری نکرد.

او اضافه می کند: البته اگر تحریم های آمریکا علیه اقتصاد ایران برداشته شود، حتما نرخ دلار کاهشی می شود اما میزان این افت بستگی مستقیم به کیفیت بازگشت ایالات متحده به برجام دارد.

به گفته این فعال اقتصادی، در شرایط کنونی انتظار افزایش جدی برای نرخ ارز وجود ندارد و پیش بینی می شود که شرایط با ثباتی را در سال 1400 تجربه کنیم.

همانگونه که رادپور، احتمال کاهش نرخ ارز در سالجاری را امکان پذیر می داند، رضا خسروی، دیگر کارشناس اقتصادی هم معتقد است که قیمت دلار در سال 1400وابسته به توان صادرات نفت ایران است و درصورت صادرات بیش از دو میلیون بشکه نفت در روز، قیمت دلار می‌تواند بین 15 تا 18 هزار تومان قرار بگیرد.

او در گفت و گو با اقتصاد نیوز می گوید: صادرات نفت در محدوده یک‌میلیون و 500 هزار بشکه تا یک‌میلیون و 800 هزار، قیمت دلار را تا محدوده 20 هزار تومان کاهش می دهد و حتی احتمال افت به زیر این مرز هم وجود دارد.

خسروی می گوید: در این سناریو بعید است که قیمت دلار از 18 هزار تومان کمتر شود، ضمن اینکه با روند کنونی صادرات هم قیمت دلار در محدوده ثبت‌شده در آخر سال 99 نوسان می کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید