باران و رعد برق در 28 استان کشور

    کد خبر :1030849
باران و برف
سازمان هواشناسی از تداوم بارش باران، رعد و برق و وزش باد در ۲۸ استان کشور خبر داد و برای ۴ استان هشدار سطح نارنجی وقوع بارش‌های شدید و خسارت به محصولات کشاورزی را صادر کرد.

 پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و‌ آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز (جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲) به جز استان‌های خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، گلستان و جنوب استان‌های بوشهر و فارس در سایر مناطق کشور در برخی ساعات بارندگی، رعد و برق، وزش باد شدید، گاهی همراه با وقوع پدیده گرد و خاک و در ارتفاعات البرز مرکزی بارش برف رخ می‌دهد.

فردا شنبه در شمال غرب، برخی مناطق غرب، استان‌های ساحلی دریای خزر، بخش‌هایی از مرکز، شرق و جنوب شرق کشور و همچنین استان‌های قزوین، البرز، تهران و غرب سمنان، روز یکشنبه در نیمه شرقی و نواحی مرکزی کشور، دوشنبه در خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان،‌ هرمزگان، جنوب کرمان و روز سه‌شنبه در نیمه شرقی کشور، سواحل دریای خزر و دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی بارش روی می‌دهد.

شدت بارش‌های امروز حمعه ۱۲ آبان در نوار شرقی خوزستان و فردا شنبه ۱۳ آبان‌ در استان‌های گیلان، مازندران و اردبیل خواهد بود. طی روزهای آتی کاهش نسبی دما در استان‌های ساحلی دریای خزر و اردبیل رخ می‌دهد. ضمن این که از امروز تا روز یکشنبه خلیج‌فارس و روز شنبه دریای خزر مواج خواهد بود.

توصیف سامانه: تداوم فعالیت سامانه‌های بارشی (هشدار زرد) 

نوع مخاطره: رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت.

زمان و منطقه اثر:

جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲: اصفهان، یزد، کرمان، سمنان، فارس، بوشهر، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، ایلام، لرستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کرمانشاه، کردستان و زنجان.

شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲: خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان، هرمزگان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، قم، همدان، لرستان، مرکزی، اصفهان، سمنان و خراسان شمالی.

اثر مخاطره: احتمال لغزندگی جاده‌ها، احتمال آب‌گرفتگی محدود معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، وزش باد شدید موقتی، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن شاخه‌های درختان کهنسال، احتمال تاخیر در پروازها و احتمال خسارت به محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی.

توصیه: عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره و انتقال محصولات کشاورزی به انبارهای استاندارد.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه‌های بارشی (هشدار نارنجی) 

نوع مخاطره: رگبار شدید باران، رعد و برق، در نواحی مستعد ریزش تگرگ، وزش باد شدید موقت، در ارتفاعات بارش برف.

زمان و منطقه اثر:

جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲: نوار شرقی خوزستان.

شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲: گیلان، اردبیل و مازندران.

اثر مخاطره: اختلال در سفرهای بین شهری، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی معابر، وزش باد شدید موقت، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها، تابلوهای تبلیغاتی، شکستن شاخه‌های درختان کهن‌سال، اختلال در تردد ناوگان حمل‌ونقل عمومی و خسارت به ماشین‌آلات و محصولات باغی و زراعی.

توصیه: اجتناب از سفرهای غیر ضروری، پرهیز از تردد و اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، عدم انجام فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید