این ماده معدنی را حتما در رژیم غذایی کودک بگنجانید

    کد خبر :126462

پتاسیم در سلامتی و رشد و نمو فرزندان نقش حیاتی ایفا می کند. با خواندن این مطالب در می یابید فرزندتان به چه مقدار پتاسیم نیاز داشته و نیز با بهترین منابع سرشار از آن آشنا شده و می توانید از دریافت مقدار مصرف کم یا زیاد پتاسیم به بدن جلوگیری نمایید.

چرا پتاسیم مهم است؟

پتاسیم در تعامل با سدیم کنترل میزان آب بدن را برعهده دارد و به حفظ فشار خون سالم کمک می کند. در واقع یک رژیم غذایی محتوی مقدار پتاسیم پایین و سدیم بالا عاملی برای بروز فشار خون بالا می باشد. از طرف دیگر پتاسیم به عملکرد عضلات و ریتم قلب کمک کرده و پس از گذشت چند سال ممکن است خطر ابتلا به سنگ کلیه و پوکی استخوان را کاهش دهد.

پتاسیم مورد نیاز کودکان چه مقدار است؟

گروه های سنی ۱ تا ۳ سال: روزانه ۳۰۰۰ میلی گرم یا mg
گروه های سنی ۴ تا ۸ سال: روزانه ۳۸۰۰ میلی گرم یا mg
فرزند شما احتیاج به دریافت این مقدار از ویتامین کا در روز ندارد و در عوض باید مقدار گفته شده را به طور متوسط در طی چند روز یا یک هفته دریافت نماید.

منابع عالی برای تامین پتاسیم

میوه ها و سبزیجات تازه از منابع غنی ویتامین کا هستند. شیر، گوشت و غلات نیز پتاسیم را دربرداشته ولی مقدار پتاسیم موجود در این منابع غذایی به سرعت جذب بدن نمی شود. در اینجا به برخی از بهترین منابع غنی اشاره می شود:

نصف یک عدد سیب زمینی پخته شده در سایز متوسط: mg ۴۶۳

نصف پیمانه آب میوه آلو: mg ۳۵۲

۴/۱ پیمانه آلو: mg ۳۱۸

یک پیمانه کشمش: mg ۲۹۹

نصف پیمانه آب میوه گوجه فرنگی : mg 278

۴/۱ پیمانه لوبیا سفید: mg ۲۵۱

نصف پیمانه آب پرتقال: mg ۲۴۸

۴/۱ پیمانه لوبیای لیما: mg ۲۴۲

یک اونس تخم گل آفتابگردان: mg ۲۴۱

۴/۱ پیمانه کدوی بلوطی: mg ۲۲۴

نصف پیمانه موز در اندازه متوسط: mg ۲۱۱

۴/۱ پیمانه اسفناج پخته شده: mg ۲۱۰

نصف پیمانه طالبی : mg 208

یک اونس بادام : mg 200

نصف پیمانه گوجه فرنگی در سایز متوسط: mg 146

نصف پیمانه غلات سبوس با کشمش : mg181

نصف یک عدد پرتقال متوسط: mg118

۴/۱ پیمانه شهد گیاه: mg ۹۷

۲ عدد خرمای رقم دیگلت نور “Deglet noor” : mg94

نصف پیمانه هندوانه: mg ۸۵

مقدار پتاسیم موجود در یک ماده غذایی تاحدودی بر حسب سایز میوه یا نام تجاری محصول به یک میزان نیست. توجه داشته باشید برخی از مواد مغذی (مانند میوه و آجیل خشک ) عامل خفه شدن هزاران کودک می باشد و به همین دلیل کره آجیلی باید به مقدار کم مصرف شود.

بچه ها ممکن است مقدار بیشتر یا کمتر از مقادیر غذایی ذکر شده برحسب سن و اشتهایشان مصرف کنند. از همین رو می توانید محتوای مواد مغذی آنان را محاسبه کنید.

آیا کودکان می توانند مقادیر بالایی از پتاسیم را مصرف کنند؟

پاسخ بعید و در عین حال مثبت می باشد. انستیتو پزشکی حد بالایی مصرف یعنی حداکثر مقدار مورد قابل اطمینان از ویتامین کا را تعیین نکرده است. حفظ تعادل مناسب پتاسیم در بدن مسئله ای مهم می باشد. زیاد بودن پتاسیم می تواند شرایطی را برای بروز هیپرکالمی ایجاد کند و کاهش آن در رژیم غذایی یا از دست دادن پتاسیم از راه اسهال و استفراغ شدید می تواند عامل پدیدار شدن هیپوکالمی باشد.

خستگی، ضعف و گرفتگی عضلات، مشکلات روده ای و حتی ریتم های غیرطبیعی قلب از جمله عوارض جانبی عدم تعادل پتاسیم به شمار می آیند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید