مدیرکل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو؛

ایمنی مواد غذایی باید از مزرعه تا سفره تامین شود

    کد خبر :553550

مدیرکل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، با اشاره به اهمیت سلامت مواد غذایی، گفت: ایمنی مواد غذایی بایستی از زنجیره مزرعه تا سفره حفظ شود.

وحید مفید، در پیامی به مناسبت روز جهانی ایمنی غذا، اظهارداشت: ما باید تلاش کنیم در اجرای امور مربوط به ایمنی غذا و پیشگیری از بیماری‌های منتقله از غذا گام‌های مؤثری برداریم چرا که دسترسی به غذای ایمن حق همه مردم است.

وی افزود: طی چند سال اخیر برنامه‌های خوبی در راستای تعیین الگوی ایمنی غذایی کشور، بیان چالش‌ها و ارائه راهکارها، پیشرفت‌ها، نقشه راه و طراحی و اجرای پروژه‌های ملی با هدف کاهش بیماری‌های غیر واگیر برگزار شده است که نتایج موفقیت آمیزی نیز به همراه داشته است.

مفید گفت: ایمنی مواد غذایی بایستی از زنجیره مزرعه تا سفره حفظ شود و تمام کسانی که در این زنجیره مؤثر هستند مانند امانتدارانی هستند که باید مسئولیت تأمین شرایط حفظ ایمنی مواد غذایی را بپذیرند و پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: ما باید از ایمنی و ارزش تغذیه‌ای مواد غذایی در هر مرحله از زنجیره مطمئن باشیم. تمامی برنامه‌های ما برای کنترل و اطمینان از این کنترل طراحی شده‌اند.

مفید گفت: تولید کننده، فروشنده باید وظایف خود را برای حفظ و انتقال مواد غذایی به حلقه بعدی کامل انجام بدهند تا مواد غذایی سالم، ایمن و با حفظ ارزش تغذیه‌ای به دست مصرف کننده برسد.

وی افزود: ایمنی مواد غذایی یک مسئله همگانی است و تمام افراد درگیر مسئول هستند، حتی مصرف کننده نیز مسئولیت و وظایفی دارد که علاوه بر کمک به حفظ سلامتی خود در بخشی از نظام یکپارچه مدیریت ایمنی مواد غذایی نقش مهم و مؤثری دارد. مثلاً با کنترل شناسه اصالت فرآوده های غذایی و آشامیدنی، علاوه از عدم مصرف کالای غیر مجاز در جمع آوری و برخورد با فرآوده های قاچاق یا غیر مجاز نقش آفرینی می‌کنند.

مفید اظهار داشت: برای اینکه از مصرف مواد غذایی ناایمن جلوگیری شود از مردم می‌خواهیم اطلاعات برچسب مواد غذایی را در زمان تهیه، تاریخ تولید، تاریخ انقضا، مجوزهای سازمان غذا و دارو و شناسه اصالت و نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای را کنترل کنند.

وی ادامه داد: بخشی از ایمنی مواد غذایی وابسته به اطلاعات برچسب مواد غذایی است. باید اطلاعات برچسب شفاف، خوانا و غیر قابل پاک شدن باشند. برنامه‌های اداره کل از طرفی ارتقا شاخص‌های ایمنی مواد غذایی است و از طرف دیگر برای ارتقا آگاهی مصرف کننده تلاش داریم. برای اصلاح الگوی مصرف همکاری و مشارکت آموزش و پرورش و صدا و سیما باعث اثربخشی بهتر خواهد بود.

مفید گفت: در این خصوص اجرای طرح ملی نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای گامی بسیار مؤثر است که سازمان غذا و دارو با همکاری صنعت غذا در حال اجرایی نمودن آن است و باید کمک کنیم و دست در دست هم آگاهی و فرهنگ و بسترهای غذای سالم را در بین مردم ارتقا دهیم.

وی افزود: مواد غذایی ناسالم و حتی نحوه مصرف مواد غذایی می‌تواند منجر به طیف وسیعی از مشکلات شود، بنابر این دسترسی غذای سالم و به میزان کافی و شیوه مصرف صحیح کلید حفظ و بهبود سلامتی می‌باشد و این بدان معنی است که ایمنی مواد غذایی علاوه بر سالم بودن نیاز به دسترس بودن به اندازه کافی نیز هست.

مفید گفت: اداره کل ارزیابی و نظارت بر مواد خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با کمک صنعت غذا و متخصصین امر و در تلاش است تا علاوه بر اینکه شاخص‌های مهم و مؤثر در سلامتی را به منظور ارتقا سلامت بهبود بخشد از طرف دیگر تلاش می‌کند از طریق ارتقا آگاهی مصرف کننده در شیوه و سبک مصرف در حوزه غذا تغییراتی ایجاد شود تا با توجه به مشکلات جوامع صنعتی در حفظ و ارتقا سلامتی مؤثر باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید