اهمیت بسیار زیاد کیفیت خواب در بیماران دیابتی

    کد خبر :900718

یکی از مسائل بسیار شایع در میان بیماران دیابتی نوع 2، بی خوابی است که این موضوع می تواند تاثیر بدی بر روی شرایط بیمار داشته باشد، بی خوابی میزان هورمون ها را تغییرداده و موجب اختلال در جذب غذا خواهد شد که این مسئله خطر ابتلا به دیابت نوع دو را بیشتر می کند، بدخوابی، بیدار بودن یا خواب زیاد باعث افزایش احتمال ابتلا به دیابت نوع دو خواهد شد، با 6 تا 8 ساعت خواب در طول شبانه روز احتمال بروز دیابت و بیماری های قلبی و درنهایت سکته قلبی کمتر می شود.

خواب کافی مسئله بسیار مهم در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است، افراد دیابتی با رعایت نکات زیر می توانند خواب راحت تری را تجربه کنند.

داشتن عادت خواب منظم:

زمان مشخصی را برای رفتن به رختخواب و بیدار شدن مشخص کنید.

آماده سازی فضای اتاق خواب:

اتاق خواب بایددارای فضای خنک، تاریک، آرام و مناسبی برای یک خواب خوب باشد، در اتاق خواب هیچ فعالیت کاری، خوردن غذا و تماشای تلویزیون نباید صورت گیرد.

آمادگی برای خواب:

قبل از خواب با گوش دادن به یک موسیقی آرام و حمام آب گرم می توانید خواب راحت تری را تجربه کنید.

 از مصرف مواد محرک قبل از خواب خودداری کنید:

به دلیل محرک بودن کافئین موجود در چای، شکلات و قهوه،در هنگام خواب از مصرف آنها خودداری کنید،  همچنین الکل و استعمال دخانیات محرک هستند و باید قبل از خواب مصرف آن ها را کنار گذارید.

 شام به موقع :

شام را در زمان مناسب خود مصرف کنید تا با معده خالی یا شکم پر در رختخواب حاضز نشوید.

ورزش در زمان مناسب:

بهترین زمان برای ورزش کردن صبح یا قبل از شام است. فعالیت فیزیکی وضعیت خواب را بهتر می کند اما فعالیت زیاد قبل از خواب نیز امکان بی خوابی را بیشتر می کند .

در صورتی که با انجام این راهکارها هنوز مشکل بی خوابی دارید؛ با پزشک خود در این باره مشورت کنید و از مصرف داروهای ضد افسردگی و خواب آور بدون نسخه پزشک خودداری کنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید