اهتزاز پرچم اسلام؛آرمان آسمانی امام روح‌الله(ره)

    کد خبر :29273

اولویت رفتاری امام خمینی(ره) در قبال انقلاب اسلامی، تحقق وعده‌های الهی و اهتزاز پرچم اسلام در جهان به دستان مبارک امام زمان(عج) بود و به مردم توصیه می‌کردند که در این راه مصایب و سختی‌ها را تحمل کنند.

باشگاه خبرنگاران پویا ـ سعید شیری

اندیشه آینده‌نگرانه و ژرف‌اندیشانه امام خمینی(ره) درباره انقلاب اسلامی و اهداف آن موضوعی است که نباید در وادی غفلت قرار گیرد. دغدغه‌هایی از به انحراف کشانیدن اندیشه‌های امام روح‌الله وجود دارد. امام خمینی(ره) به پیروزی انقلاب اسلامی به مثابه آغاز حرکتی دینی و الهی در راستای تحقق جهانی شدن اسلام و نیز تحقق حکومت حقه امام زمان(عج) در آخرالزمان می‌نگریستند و انقلاب را نقطه آغاز و زمینه‌ساز این امر عظیم معرفی می‌کردند.

همچنان که در بخشی از بیاناتشان فرمودند: «مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست. انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت – ارواحنافداه – است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد. مسائل اقتصادی و مادی اگر لحظه‌ای مسئولین را از وظیفه‌ای که بر عهده دارند منصرف کند، خطری بزرگ و خیانتی سهمگین را به دنبال دارد.«صحیفه، ج21)

بنابراین به مناسبت‌های مختلف ابعاد مختلف پیروزی انقلاب اسلامی را برای مردم و نیز نزدیکانشان تشریح و تبیین می‌کردند.

در یکی از خاطرات مرحوم عسگراولادی آمده است که امام(ره) مراحل انقلاب را به وی تشریح کرد و فرمود:

«شما بدانید که مبارزه ما سه مرحله دارد : اول اسلامی کردن ایران، دوم اسلامی شدن کشورهای اسلامی، سوم  اسلامی شدن جهان . آن روز است که به مولا عرض می کنیم : مولا، جهان منتظر قدوم مبارک شماست.»

اسدالله بادامچیان، نایب رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی نقل قولی نزدیک به این مضمون را از امام(ره) مطرح می‌کند و می‌گوید:

«امام(ره) دیداری فرمودند برای به نتیجه رسیدن سه نکته لازم است: حرکت را ایمانی، مردمی و با برنامه پیش ببرید. امام(ره) در دیدار دیگری در سال 42 به ما فرمودند: انقلاب ما سه مرحله دارد؛ مرحله اول اینکه ایران را اسلامی کنیم که 20 سال زمان می‌برد، مرحله دوم اینکه کشورهای اسلامی را اسلامی کنیم و مرحله سوم جهان را با اسلام آشنا کنیم؛ آنگاه محضر مولایمان صاحب الزمان عرض کنیم عجل علی ظهورک.»

بنابراین مسأله‌ای که در فرمایش امام(ره) جدای از تقدم و تأخر وقوع حوادث بسیار حائز اهمیت است، نگاه کلان و آینده‌نگرانه امام(ره) نسبت به آینده انقلاب اسلامی است. از جمله بیانات امام(ره) در موضوع بیداری اسلامی  در منطقه  را می‌توان در پیام  تشکر  ایشان  از دانشجویان  خارج از کشور  در سال 1356 مشاهده کرد که فرمودند:

«من به این جنبش و بیداری عمومی  که در کشورهای اسلامی  عموماً و در ایران  خصوصاً پدید آمده و به این تنفرو انزجار عمومی از دستگاه‌های ظلم  و وحشی‌گری و استعمار و استعمارگران، امیدها دارم. این بیداری و تنفر عمومی، موقت و زودگذر نیست  و تا پایان دادن به دستگاه جباران و خاتمه دادن به ظلم ستمکاران  ادامه دارد و به دنبال ظلم بی حد  دستگاه‌های جبار و محرومیت‌های  روزافزون  ملت‌های ستمدیده  انفجاری است  که قدرت‌های دست‌نشانده‌ای  را که برای در بندکشیدن ملت‌ها و چاپیدن مخازن آنها گماشده شده‌اند در کام خود فرو می‌برد و انتقام الهی از ستمکاران گرفته می‌شود.»

همچنین از ثمرات انقلاب اسلامی و جنگ را در نابودی دشمنان و فتح فلسطین معرفی می‌کردند و در یکی از بیاناتشان فرمودند: «جنگ ما فتح فلسطین را به دنبال خواهد داشت» و اهتزاز پرچم اسلام در سرتاسر جهان را از آرمان‌های اصلی انقلاب اسلامی معرفی می‌کردند. در بخشی از سخنانشان اشاره داشتند:

«نمی‌دانند و نمی‌بینند که انقلاب اسلامی صادر یا در شرف صدور است  و با تأییدات خداوند متعال  پرچم اسلام  در آتیه‌های  نه چندان  دور  به دست  ملت‌های  اسلامی  بلکه  مظلومان  تشنه عدالت  اسلامی  در سراسر عالم  به اهتزاز  در خواهد آمد.»

بنابراین اولویت رفتاری امام(ره) در قبال انقلاب اسلامی ایران همان تحقق جهانی آرمانی و اهتزاز پرچم اسلام بر بام دنیا بود که با توجه به سایر سخنان ایشان متوجه خواهیم شد که این اهتزاز توسط امام زمان(عج) به وقوع خواهد پیوست و انقلاب اسلامی ایران نیز مقدمه‌ای برای آن آرمان‌شهر الهی خواهد بود.

این اولویت رفتاری را به وضوح می‌توانیم در اندیشه امام(ره) ملاحظه کنیم، آنجا که فرمودند: «باید دولت جمهوری اسلامی تمامی سعی و توان خود را در اداره هرچه بهتر مردم بنماید، ولی این بدان معنا نیست که آنها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانی اسلام است منصرف کند.» این فراز از کلام امام خمینی(ره) به وضوح نشان می‌دهد امام راحل(ره) همچنان که مسئولین را دعوت به اصلاح امورات مادی و عادی مسلمانان می‌کردند، اما آنها را بر حذر می‌داشتند از اینکه این اداره‌ امور مانع رسیدن به اهداف اصلی انقلاب اسلامی ایران یعنی تحقق و زمینه‌سازی ظهور امام زمان(عج) شود.

اما انتظاری که از مردم انقلابی داشتند، تحمل بر مصائب و سختی‌های این مسیر بود. ایشان به تأکید از مردم درخواست داشتند که مسئولین را برای تحقق آن جامعه آرمانی و اهتزاز اسلام بر بام دنیا همراهی کنند و در این راه مصایب و سختی‌ها را تحمل کنند. در بخشی از سخنان خود فرمودند:

«مردم عزیز ایران که حقاً چهره منوّر تاریخ بزرگ اسلام در زمان معاصرند، باید سعی کنند که سختی‌ها و فشارها را برای خدا پذیرا گردند تا مسئولان بالای کشور به وظیفه اساسی‌شان که نشر اسلام در جهان است برسند و از آنان بخواهند که تنها برادری و صمیمیت را در چهارچوب مصلحت اسلام و مسلمین در نظر بگیرند.»

بنابراین باز هم می‌توان نتیجه گرفت که نگاه امام راحل(ره) به انقلاب اسلامی نگاهی آینده‌نگرانه و ژرف بود و خود نیز سعی داشت جامعه را با این نگاه آشنا و مأنوس کند،‌ اما متأسفانه بعد از رحلت امام(ره) جز عده‌ای بر این عهد پایبند نبودند و  تحقق آرمان‌های انقلاب که همان زمینه‌سازی برای ظهور امام زمان(عج) بود را در سایه فشارهای اقتصادی و اجتماعی قرار دادند. اما این بدان معنا نیست که نور انقلاب اسلامی متوقف شده است بلکه با سرعتی بیش از گذشته در راستای نابودی کفر و ظلم و تحقق وعده‌های الهی در حال حرکت است.

اما رهبر معظم انقلاب نیز با چنین اندیشه‌ای خط انقلاب و راه امام(ره) را ادامه می‌دهد. ایشان در بخشی از سخنان خود در جمع کارگزاران نظام اسلامی مراحل پنجگانه‌ای برای نهضت جهانی امام متصور شدند و فرمودند: مرحله اول، از بین بردن طاغوت و ایجاد انقلاب اسلامی؛ مرحله دوم، استقرار نظام اسلامی؛ مرحله سوم، ایجاد دولت اسلامی؛ مرحله چهام، ایجاد کشور و مملکت اسلامی و مرحله پنجم و نهایی، صدور اسلام و انقلاب و ایجاد جهان اسلامی.

بنابراین می‌توان گفت رهبر معظم انقلاب از جمله بزرگوارانی است که پایبند به خط اصیل امام(ره) است، همان خطی که نابودی بدان و دشمنان اسلام و تحقق وعده‌های الهی را در پی دارد، لذا روحیه‌ و صبری که ایشان بر مسائل اقتصادی و فشارهای سیاسی دشمنان و منافقان نظام اسلامی دارند، مبتنی بر همین نگاه است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید