انگلیس: شهرک‌سازی‌های تل‌آویو غیرقانونی است

    کد خبر :646316

دولت انگلیس در واکنش به تغییر سیاست آمریکا درباره شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری، تاکید کرد این اقدام تل‌آویو غیرقانونی است.

 

به گزارش فارس، وزارت خارجه انگلیس شامگاه پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای به تصمیم دولت آمریکا در به رسمیت شناختن شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در اراضی خصوصی فلسطینی‌ها در کرانه باختری واکنش نشان داد.

 

به نوشته خبرگزاری «رویترز» دولت انگلیس با بیان اینکه شهرک‌سازی‌های اسرائیل طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی هستند، از تل‌آویو خواست به این «اقدامات غیرسازنده» پایان دهد.

 

در بیانیه وزارت خارجه انگلیس ضمن تاکید مجدد بر موضع این کشور درباره غیرقانونی بودن شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری، آمده است: «آنها [شهرک‌سازی] طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی بوده، مانعی برای صلح هستند و اعتبار راهکار دو دولتی را تهدید می‌کنند. ما از اسرائیل می‌خواهیم به توسعه غیرسازنده شهرک‌ها پایان دهد».

 

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه گفته بود واشنگتن سیاستش در قبال شهرک‌سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری را تغییر داده و اعلام می‌دارد که این شهرک‌سازی‌ها «به خودی خود» نقض قوانین بین‌المللی به شمار نمی‌روند.

 

پیش از انگلیس نیز اتحادیه اروپا با بیان اینکه تمام فعالیت‌های شهرک‌سازی اسرائیل غیرقانونی هستند، تاکید کرده بود: «[این اقدام] اعتبار راهکار دو دولتی و چشم‌انداز صلح پایدار [در منطقه] را از بین می‌برد، که در قطعنامه 2234 شورای امنیت سازمان ملل نیز تاکید شده است».

 

دولت آمریکا در راستای تضعیف تلاش فلسطین برای به رسمیت شناخته شدن به عنوان کشوری مستقل تا به حال بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته است. واشنگتن همچنین دفاتر دیپلماتیک فلسطین را در واشنگتن تعطیل کرده است.

 

صدها هزار اسرائیلی در شهرک‌هایی یهودی‌نشین که رژیم صهیونیستی بعد از جنگ ۱۹۶۷ و اشغال سرزمین‌های فلسطینی در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس ساخته است سکونت دارند.

 

سازمان ملل و بیشتر کشورهای جهان شهرک‌های رژیم صهیونیستی را غیرقانونی می‌دانند زیرا این رژیم در جنگ سال ۱۹۶۷ میلادی این سرزمین‌ها را اشغال کرده و بر مبنای کنوانسیون ژنو هر گونه ساخت و ساز از سوی اشغال‌گر در سرزمین‌های اشغالی ممنوع است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید