انگلیس: آمریکا دیگر ابرقدرت نیست

    کد خبر :841590

وزیر دفاع انگلیس در اظهارنظری جنجال‌برانگیز به خروج خفت‌بار و سراسیمه نیرو‌های خارجی از افغانستان اشاره و تصریح کرد که ایالات متحده دیگر یک ابر قدرت نیست.

به گزارش ایرنا، «بن والاس» این مطلب را در گفتگو با نشریه انگلیسی اسپکتیتور مطرح کرد و افزود؛ ابرقدرتی که نتواند در سطح بین‌المللی اهدافش را محقق کند، یک قدرت جهانی هم نیست بلکه فقط یک قدرت بزرگ است. او به طور مستقیم نامی از ایالات متحده نبرد، اما نزدیکان او با اشاره به افزایش تنش‌ها بین دو سوی اتلانتیک بر سر خروج از افغانستان می‌گویند که مقصود او آمریکا بوده است.

والاس با اشاره به اینکه انگلیس هم طی نیم قرن گذشته نتوانسته یک ارتش عظیم را مستقر کند تصریح کرد که این کشور هم ابرقدرت به شمار نمی‌رود. وی افزود؛ بخت با انگلیس همراه بود که طالبان اقدام تلافی‌جویانه انجام نداد در غیر این صورت «اوضاع افتضاح می‌شد».

والاس بر خلاف اظهارات وزیر امور خارجه انگلیس درباره ارزیابی نهاد‌های اطلاعاتی مبنی بر اینکه کابل تا پایان سال جاری میلادی (۲۰۲۱) سقوط نمی‌کند افزود که او تصور می‌کرد بازی در افغانستان تمام شده و دولت اشرف غنی در ماه جولای سقوط می‌کند. به این ترتیب به روند خروج دیپلمات‌های انگلیسی و مترجم‌های افغان سرعت بخشیده خواهد شد.

این درحالیست که دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس دیروز در نشست ویژه کمیته روابط خارجی مجلس عوام عنوان کرد که ارزیابی نهاد‌های اطلاعاتی تا پیش از خروج نیرو‌های ناتو از افغانستان این بود که اوضاع امنیتی این کشور به تدریج وخیم خواهد شد، اما بعید است که دولت تا پایان سال سقوط کند. وزیر خارجه انگلیس با اشاره به اینکه ارزیابی سایر اعضای ناتو از اوضاع افغانستان مشابه انگلیس بود افزود که دولت لندن برای وخامت اوضاع افغانستان (نه سقوط کابل) تدابیری را در نظر گرفته بود.

راب در پاسخ به این سوال که چرا انگلیس با وجود تصمیم آمریکا برای خروج نظامی از افغانستان در این کشور نماند، یا ائتلافی را با سایر اعضای ناتو در این زمینه تشکیل نداد عنوان کرد که نه تمایل و نه امکان جبران قوای نظامی آمریکا وجود نداشت.

جنگ بیست ساله افغانستان که طولانی‌ترین جنگ آمریکا در خارج از مرز‌ها شناخته می‌شود، در مجموع ۲ هزار و ۳۱۳ میلیارد دلار هزینه و حدود ۲ هزار و ۵٠٠ کشته روی دست آمریکا گذاشت و خروج شتابزده و آشوب زده آمریکا از افغانستان به اعتبار و موقعیت بین‌المللی واشنگتن آسیب بزرگی زد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید