اندر احوال بلیت‌های الکترونیکِ موزه‌ها

    کد خبر :213014

قطعا نَفسِ راه‌اندازی بلیت الکترونیک در موزه‌ها، را می‌توان یکی از بهترین راهکارهای جلوگیری از هر سوءاستفاده، بروز مشکل و حتی دادن دفترچه‌ی بلیت برای دیدن موزه‌های یک مجموعه تاریخی دانست، اما به نظر می‌رسد در همین ابتدای کار مواردی را فراموش کرده‌اند.

این‌که با اجرایی شدن این طرح چقدر تلاش شد تا نحوه خرید و حتی استفاده از بلیت را به گردشگرانی که برای اولین بار به دیدن یک مجموعه‌ی تاریخی بزرگ مانند سعدآباد می‌روند، آموزش دهیم، خود مساله‌ای است؛ تا گردشگران داخلی سرگردان مسیر موزه‌ها و گیت ورودی نباشند؛ آن هم در فضایی تاریخی مانند سعدآباد!

کافی است برای خریدِ بلیتِ ورودی موزه‌های سعدآباد به یکی از ورودی‌های این کاخ مراجعه کنید، علاوه بر این‌که باید امیدوار بود تا متصدی گیت ورودی، شخصی بی‌حوصله نباشد تا به گردشگران روند خرید بلیط را توضیح دهد. از سوی دیگر باید توجه آن‌ها را به کوچکترین نکات در این زمینه جلب یا بعضا از خرید دوباره‌ی آن‌ها جلوگیری کرد.

برای تهیه‌ی بلیت ورودی هر کدام از موزه‌های سعدآباد و نیاوران، یا باید موزه‌های مورد نظر را به متصدی گیت اعلام کنید تا هزینه را به شما بگوید و شما نیز با پرداخت پول، کاغذی پرینت گرفته شده با بارکد از متصدی بگیرید و راهی دیدن موزه‌ها شوید یا با استفاده از کیوسک فروش بلیت الکترونیک، موزه‌های خود را مشخص و روند تکمیلی را طی کنید.

فریبا محمدی ۳۸ ساله که همراه با خانواده‌ی چهار نفره از شهرستان ورامین برای دیدن سعدآباد آمده‌اند؛ نسبت به بی‌توجهی متصدی گیت فروش بلیت معترض است اما مشکل خود را در مواجه با تهیه‌ی بلیت از گیت نمی‌گوید.

سارا ۴۰ ساله که چند روزی است مهمان تهرانی‌هاست و به دلیل اطلاع نداشتن از زمان دقیقا ساعت‌های بازدید از مجموعه، روز دومی است که برای دیدن سعدآباد آمده، شاکی دومی است که بی‌حوصلگی متصدی گیت فروش بلیت هم به عصبانیتش اضافه کرده است.

به گزارش ایسنا، او بعد از انتخاب موزه‌هایی که تمایل به بازدید دارد و پرداخت هزینه، فراموش کرده تا برگه‌ی موزه‌ها را از دستگاه بردارد و با سر زدن به اولین موزه متوجه نبود برگه شده‌ است، اما بعد از برگشت به گیت آن را پیدا نکرد. حال باید بار دیگر برای دیدن موزه‌های مورد علاقه خود هزینه پرداخت کند.

سه خانواده دیگر هم انتظار پاسخگویی از متصدی گیت را دارند، هر چند عقربه‌های ساعت کمتر از ۶۰ دقیقه را برای حضور گردشگران در مجموعه نشان می‌دهد، اما شاید مسئول گیت به دلیل نزدیک شدن به پایان زمان کاری‌اش برای این مدت، دیگر حوصله پاسخگویی ندارد و مردم را در هوای سرد نگه داشته تا همزمان با استراحت کارشان را راه بیندازد!

حتی هیچ برگه‌ی راهنمایی به جز چندین بخشنامه تکراری که هزینه بازدید از موزه‌ها را اعلام کرده یا اعلام تعطیلی «کاخ سبز» روی بدنه‌ی گیت نیست تا مردم را به سمت اتاقک دستگاه‌های بلیت الکترونیک راهنمایی کند و آن‌ها منتظرند تا متصدی بگوید چه کاری باید انجام دهند!

برای خرید بلیت سرانجام به سوله‌ی بلیت الکترونیک وارد می‌شویم، چند برگه راهنما با یک متن برای استفاده از دستگاه‌ها به بدنه اتاقک چسبانده‌اند و توضیح داده‌اند؛ «ابتدا سیستم را در وضعیت ایرانی قرار دهید سپس تعداد نفرات را در سیستم به طور دقیق انتخاب نمائید و مراحل را صحیح ادامه دهید، وقتی مبلغ پرداخت توسط سیستم مشخص شد، اقدام به کشیدن کارت بانکی در دستگاه pos نموده و دکمه سبز (تائید) را بزنید تا پرینت وجه کسر شده و بلیط توسط دستگاه صادر خواهد شد. در غیر اینصورت اشتباه توسط خود فرد بوده و وجه کسر شده به هیچ عنوان مسترد نخواهد شد.»!

این وضعیت فقط متعلق به چند ماه پیش تا همین دو هفته پیش در سعدآباد است.

شاید بتوان گفت چنین مشکلاتی برای گردشگرانِ موزه‌ای مانند موزه ملی ایران به دلیل وجود فقط دو موزه برای بازدیدِ گردشگران وجود نمی‌آید اما کاخ جهانی گلستان و نیاوران قطعا به دلیل وجود تعداد زیاد کاخ موزه‌ها و فاصله‌ای که بین هرکدام از این فضاهای تاریخی و ورودی مجموعه‌ها وجود دارد، می‌توانند چنین مشکلاتی را تجربه کنند.

هر چند روند تهیه بلیت ورودی موزه‌ها دست‌کم در موزه‌های شهر تهران هم به یک روند یکپارچه تبدیل نشده اما دست‌کم چهار موزه در قالب بلیت الکترونیکی به گردشگران خدمات می‌دهند.

مجموعه‌هایی مانند “نیاوران”، “سعدآباد”، گلستان” و “موزه ملی ایران” در تهران روند فروش بلیت ورودی‌شان به صورت الکترونیک و در دو قالبِ کاغذ بارکد یا کارت بلیت انجام می‌شود، اما هنوز موزه‌هایی مانند نقاشی پشت شیشه، موزه رضا عباسی، موزه ملی فرش ایران و موزه هنرهای ملی به روش قدیمی یعنی بلیت کاغذی با گردشگر تعامل اولیه برقرار می‌کنند.

روند تهیه بلیت ورودی موزه در کاخ گلستان فقط از نظر الکترونیکی مشابه سعدآباد است، اما در بازدید از کاخ‌های سعدآباد با کاغذ بارکددار میتوان از مجموعه‌ها بازدید کرد؛ درحالی که این روند در کاخ گلستان با استفاده از کارت‌بلیت است.

اگر در سرمای این روزهای زمستان به دیدن مجموعه‌ی کاخ گلستان بروید زودتر به گیت فروش بلیت می‌رسید، یعنی مدت زمان کمتری را از ایستادن در گرمای تابستان منتظر می‌مانید.

می‌توانید در مدت زمان انتظار از بنر نصب شده در ورودی موزه نام موزه‌هایی که قصد بازدید دارید را انتخاب کنید تا با رسیدن به گیت و اعلام مکان‌های مورد بازدید، هزینه را پرداخت کنید. به شما یک کارت بلیت داده شود تا در زمان ورود به هر کدام از مجموعه‌ها کارت بلیت را روی دستگاهی که در ورودی هر موزه نصب شده، قرار دهید تا هزینه‌ی ورودی از کارتتان کم شود.

تا این جای کار خوب است؛ بخصوص اگر انتظار برای رسیدن به ابتدای صف خرید بلیت ورودی مجموعه یا اشتباه‌هایی که برخی از تورلیدرها در خرید بلیت با روش جدید مرتکب می‌شوند کمتر رخ دهد. حتی از تمایل برخی گردشگران در میانه‌های راه برای دیدن دیگر آثار هم می‌توان چشم‌پوشی کرد که حاضر به بازگشت مسیر تا در ورودی و پرداخت هزینه‌ی اضافه نیستند و به نگهبان ورودی موزه اصرار می‌کنند تا بدون بلیت از فلان موزه مجموعه دیدن کنند.

اما فراموشی برنگرداندن کارت بلیت موزه توسط برخی گردشگران با وجود چند برگه‌ی درخواست و صندوقی که در خروجی مجموعه و با خط درشت روی آن، درخواست شده تا کارت بلیت‌ها بعد از پایان بازدید و قبل از خروج از مجموعه درون آن انداخته شود، از دیگر مسائل است.

مشکلات مطرح شده در گیت‌های ورودیِ این مجموعه‌های تاریخی براساس مشاهدات خبرنگار ایسنا تهیه شده است، می‌توان گفت این مشکلات در زمان‌هایی پیش آمده‌اند که پیک سفر نبوده یا به دلیل برودت هوا میزان بازدید ازبناهای تاریخی ناخودآگاه کمتر از حد معمول بوده است، حال اگر این شرایط در زمان پیکِ سفر مانند نوروز به وجود آید، به نظر می‌رسد درصدِ کنترلِ این مشکلات و اعتراض‌ها بسیار پایین می‌آید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید