انتقاد انجمن برنج از بی برنامگی وزارت جهاد

    کد خبر :50189

دبیر انجمن برنج با بیان اینکه برنج‌های تایلندی قبل از دوران تحریم خریداری شده و اکنون وارد کشور می‌شوند، اقدام اخیر وزارت جهاد در تمدید مهلت ثبت سفارش برنج را ناشی از بی برنامگی خواند.

جمیل علیزاده شایق در گفتگو با خبرنگار مهر در واکنش به اقدام اخیر وزارت جهاد کشاورزی درباره تمدید مهلت ثبت سفارش و ترخیص برنج وارداتی تا اول شهریور، اظهار داشت: این تصمیم نشان دهنده بی برنامگی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی است و به نظر می‌رسد مسئولان این وزارتخانه، نمی‌دانند چه کاری انجام می دهند.

وی اضافه کرد: اولا ممنوعیت واردات از اول مرداد تا اول آبان ماه، هیچ توجیهی ندارد؛ چون مسئولان نمی توانند مانع واردات این کالا شوند؛ آنها فقط نباید این مساله را رسانه ای کنند.

دبیرانجمن برنج کشور ادامه داد: زمانی که یک کشتی حامل برنج از تایلند یا هر کشور دیگری به سوی ایران حرکت می کند، امکان تعیین زمان دقیق رسیدن آن به کشور ما وجود ندارد، بنابراین این روش، ممنوعیت اصلا روش صحیحی نبود.

شایق با اشاره به تغییر زمان ممنوعیت واردات، افزود: اینکه یک بار اعلام می شود واردات از اول مرداد ممنوع است، سپس آن را تا شهریور تغییر می دهند، نشان می دهد که ثبات تصمیم گیری در وزارت جهاد کشاورزی مقداری دچار مشکل شده و جدی نیست.

وی با اشاره به نوسانات ایجاد شده در تعرفه واردات و عوارض گمرکی توسط دولت، تصریح کرد: بنابراین تولیدکننده، مصرف کننده و صادرکننده تکلیف خود را نمی دانند که باید چه کنند؛ به همین دلیل بازار برنج تا این حد آشفته بازار شده است.

شایق وی درباره اینکه این اقدام وزارت جهاد برای تولید مشکلی ایجاد نخواهد کرد؟ گفت: از نظر روانی این مساله، کاملا مشکل ایجاد خواهد کرد.

دبیر انجمن برنج کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به واردات برنج از تایلند، افزود: ما از تایلند برنج خریداری کرده ایم و این محموله به زودی وارد کشور خواهد شد.

شایق با بیان اینکه قرارداد خرید این برنج ها قبل از دوران تحریم منعقد شده بود، گفت: بعد از اینکه مساله تحریم‌ها پیش آمد، چون ایران نمی توانست پول برنج خریداری شده را به تایلند بپردازد، از واردکردن این برنج‌ها بازماند.

وی اضافه کرد: برنج تایلندی در راه وارد شدن به کشور است، برنج هندی هم که وارد می‌شود، میزان تولید در سال جاری نیز وضعیت مطلوبی دارد؛ بنابراین اینکه گفته شود دلیل تمدید ثبت سفارش‌ها نوسانات قیمتی است منطقی نیست و توجیه ندارد.

دبیر انجمن برنج کشور همچنین در واکنش به برخی مباحث مطرح شده مبنی بر بی کیفیت بودن برنج‌های تایلندی، افزود: خیر اینگونه نیست، اتفاقا برنج های تایلندی، ویتنام و پاکستان محصولاتی کیفی هستند؛ در واقع، برنج تایلندی کیفیت مطلوبی دارد و شباهت آن به برنج ایرانی بیشتر از دیگر برنج ها است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید