انتصابات شهردار و حواشی آن توان شورا را گرفت/شهردارتهران باید دربرابرجریان‌های رقیب مقاوم باشد

    کد خبر :279805

عضو شورای شهر تهران در مورد مسائل مختلف از جمله انتخاب شهردار تهران، بررسی گزینه ها، نقش و تاثیر احزاب در انتخاب های شورا و… سخن گفت.

حجت نظری با حضور در خبرگزاری ایسنا، ضمن بازدید از قسمت‌های مختلف خبرگزاری به سوالات خبرنگاران پیرامون روند انتخاب شهردارجدید پاسخ داد و گفت: هفت گزینه‌ای که به عنوان کاندیدای شهرداری تهران انتخاب شده بودند، رزومه قابل دفاعی داشتند و با اصول مدیریت شهری آشنایی کاملی داشتند هرچند که همواره عده ای منتقد نیز در مورد عملکرد شورا وجود دارد که اجتناب ناپذیر است و طبیعتا وقتی سفارشات برخی از افراد مورد قبول اعضا قرار نمی‌گیرد، آنها هم مخالف عملکرد شورای شهر می‌شوند.

نظری در مورد حضور جوانان در میان گزینه‌های شهرداری تهران گفت: تلاش ما بر این بود که هم در میان 28 گزینه ابتدایی و هم در میان هفت گزینه حتما جوانان حضور داشته باشند که در مرحله ابتدایی سه جوان در جمع گزینه های شهرداری قرار گرفتند که آقایان گلزاری، تندگویان و میرزائی نماینده جوانان در لیست اولیه بودند و در مراحل بعدی نیز حجت میرزایی توانست به عنوان یک جوان برنامه های خود را برای اداره شهر ارائه کند.

انتظار داشتیم که در این چندماهه اتفاقات بهتری در شهرداری رقم بخورد

انتصابات شهردار و حواشی پیرامون آن توان شورا را گرفت

نظری در مورد انتظارات مردم از مدیریت شهری با بیان اینکه شاید یکی از دلایلی که سبب شد فعالیت‌های شورای شهر آنطور که باید و شاید جلوه نداشته باشد، فضای نامطلوبی است که در شهرداری وجود دارد، گفت: انتظار داشتیم که در این چندماهه اتفاقات بهتری در شهرداری رقم بخورد؛ اما اگر به شهرداری نگاه کنید حداقل در حوزه اجرایی می‌توان گفت که مردم هنوز انتظاراتی دارند که برآورده نشده است و در برخی موارد متاسفانه باید بگویم که تفاوتی نسبت به قبل ایجاد نشده است در حالی که انتظار داشتیم شهردار تهران به پیام مردم که همان “تغییر” است توجه می‌کردند.

شهرداری که نتواند با شورا تعامل خوبی داشته باشد، نمی‌تواند به طریق “اولی “موفق باشد

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه انتصابات شهردار و حواشی پیرامون آن توان شورا را گرفت ادامه داد: مردم در بازدیدها با اعضا در مورد انتصاباتی که شهردار داشت یا می توانست داشته باشد به ما گلایه می‌کردند و ما نیز آنها را به شهردار تهران منتقل میکردیم و این درحالی است که می‌توانستیم به جای پرداختن به این حواشی به بررسی طرح ها و لوایح بیشتری بپردازیم اما متاسفانه با اینکه تعاملی خوبی بین شهرداری و دولت برقرار شد؛ اما شهرداری که نتواند با شورا تعامل خوبی داشته باشد، نمی‌تواند به طریق اولی موفق باشد.

نظری با بیان اینکه نجفی شهردار سابق تهران اقدامات خوبی انجام داد و تلاش کرد اتفاقاتی را که در دوره قبلی مدیریت شهری رخ داده و ناصواب بود به ریل اصلی خود بازگرداند، گفت: تعامل نجفی با شورا در برخی موارد خوب نبود و تلاش هایی برای برقراری ارتباط با مخالفانش داشت که بعضا به سرانجام نرسید و نتوانست کارهایش را پیش ببرد اما در دوران مدیریت خود توانست شهرداری را از ولنگاری که دچار شده بود تاحدودی رها کند چراکه زمانی که شهرداری به نجفی رسید هر منطقه اختیارات خاص خود را داشت و هر شهرداری در منطقه در کسوت مدیر منطقه در امور مالی، شهرسازی و… اختیارات زیادی داشتند که نجفی این مشکلات را تا حد قابل توجهی حل کرد و حتی شاهدیم که شفافیت مالی و عملکردی را تاحدودی ایجاد کرد تا شهرداری را از مسیری که منحرف شده بود به مسیر اصلی برگرداند.

اعضای شورا راه سختی را پیش رو دارند

نظری با بیان اینکه قبل از آمدنمان به شورای شهر از مشکلات شهر باخبر بودیم گفت: ما می دانستیم که مشکلات و سختی‌های زیادی پیش رو داریم؛ اما ارقام دقیق را نمی دانستیم مثلا اطلاع داشتیم که حجم بدهی شهرداری زیاد است اما نمیدانستیم شهرداری حدود 52 هزار میلیارد تومان بدهی دارد. یا اینکه ما از نیروی مازاد شهرداری اطلاع داشتیم اما فکر نمیکردیم که 108 هزار نفر از شهرداری حقوق بگیرند و 68 هزار نفر به صورت رسمی و قرار دادی با شهرداری رابطه استخدامی دارند. اعضای شورا راه سختی را پیش رو دارند و بعید می دانم عضوی داشته باشیم که کمتر از ده ساعت زمان برای انجام امورات بگذارد.

بعید می دانم قالیباف هم بداند، شهرداری چه تعداد ملک داشته

در شهرداری کاسبانی وجود دارد که عضو هیچ جریان سیاسی نیستند

وی با بیان اینکه با توجه به حجم مشکلات تلاش کردیم راه هایی برای اصلاح امور ایجاد کنیم، ادامه داد: به عنوان مثال املاک پاشنه آشیل شهرداری هستند و بعید می دانم قالیباف هم بداند شهرداری چه تعداد ملک داشته و چه تعداد به دیگران واگذار شده است؟ اما در اولین اقدام، مصوبه انقلابی داشتیم و شورا اعلام کرد تمام واگذاری ها باید در شورا بررسی شود که این اقدام در راستای شفاف سازی گام موثری بود.

نماینده مردم تهران در شورای شهر، با اشاره به روند انتخاب شهردار تهران با بیان اینکه شهردار تهران باید آنقدر مقاوم باشد که در برابر جریان سیاسی رقیب در خارج از بدنه، جریان داخلی رقیب سیاسی و کاسبان در شهرداری بایستند، گفت: در شهرداری کاسبانی وجود دارد که عضو هیچ جریان سیاسی نیستند اما منافعشان به گونه ای است که اجازه نمی دهند هر کسی شهردار شود و این سه گروه برای شهردار تهدید هستند و باید شهردار تهران مدیری قوی باشد تا محکم مقابل این افراد بایستد.

نظری در مورد نقش احزاب در انتخابات شهردار تهران با بیان اینکه احزاب سیاسی در انتخابات شهرداری نقش داشته و بی تاثیر نبودند ادامه داد: نباید این گونه تصور شود که “حزب” مترادف با منفعت طلبی و پایمال کردن حقوق مردم است و در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا می بینیم که طبقات مختلف فکری براساس تفکر خود گروه هایی تشکیل داده و هم فکران خود را آموزش می دهند و از این طریق تلاش می کنند تا دولت های ملی و محلی را تشکیل و اداره کنند؛ اما در ایران موضوع متفاوت تر است. هزینه فعالیت حزبی بالا است و اعضا به راحتی رنگ عوض می‌کنند به گونه ای که در شهرداری تهران مدیری داریم که در ستاد قالیباف ومدیران فعال بود؛ اما بعد از انتخابت جزو احزاب اصلاح طلب شد و ارتقاء یافت و یقین دارم اگر شرایط تفاوت کند رنگ عوض می‌کند و جای سوال است چرا احزاب تنها در موقع انتخابات فعال هستند و در میان دو انتخابات حضور خاصی ندارند و باید دوران این گونه فعالیت ها تمام شود و احزاب حضور فعالتری در تصمیم گیری ها داشته باشند و باید از نیروهایی که وارد ساختار انتخابی و انتصابی می شوند حمایت کنند.

وی در مورد چشم انداز شورای شهر در سه سال آینده گفت: با شرایط غبار آلود امروز به سختی می توان آینده شفافی را متصور شد چراکه می بینیم جریان رقیبی که توانست نجفی را از صحنه کنار بزند یک پله چلوتر است اما از سویی دیگر عزم جدی در میان نمایندگان مردم در شورای اسلامی است که بتوانند وضعیت را بهبود ببخشند و تنها باید منسجم تر باشیم تا بتوانیم اتفاقات خوبی رقم بزنیم.

وی با بیان اینکه شورای شهر تهران راه طولانی در پیش دارد گفت: یکی از اقدامات مهم مدیریت شهری توسعه و تقویت حمل و نقل عمومی است و حتما تمام تلاش خود را به کار می بندیم تا مشکل ترافیک از طریق توسعه حمل ونقل عمومی حل شود.

نظری با بیان اینکه در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز باید از اختلاط وظایف شهرداری با دولت جلوگیری شود و شهرداری را به ریل اصلی خود برگردانیم افزود: شهرداری تهران از حیطه اختیارات و وظایف فرهنگی خود فراتر رفته است چراکه در گذشته شهردار وقت مایل بود رئیس جمهور شود و به همین دلیل دولت کوچکی در تهران ایجاد کرده بود تا تمرینی باشد برای ریاست جمهوری و برهمین اساس در همه حیطه های مدیریتی دخالت داشت. بنابراین در حوزه مالی همه تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا شاهد شفافیت مالی در امورات باشیم.

وی با اشاره به روند انتخاب شهردار تهران گفت: از همه شهروندان درخواست کردیم تا در اینستاگرام، توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی با هشتک #شهردار_من تقاضا، ویژگی ها و انتظارات خود را از شهردار آینده تهران مطرح کنند تا بتوانیم با دید بازتری مطالبات مردم را پیگیری کنیم و البته این هشتگ با توجه به استقبال خوبی که از این هشتگ شد، پس از انتخاب شهردارتهران هم می‌تواند پل ارتباطی برای انتقال دغدغه‌ها و انتظارات شهروندان باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید