بهره کشی از کارگران افغان و عدم تزریق واکسن کرونا به ایشان؛ دلیلی تازه برای دعوای مدیران شهر تهران با مسئولان وزارت بهداشت

    کد خبر :807293

تزریق واکسن کرونا به پاکبانان و کارگران بخش خدمات شهری همچنان در صدر اخبار روزانه قرار دارد. پس از ماجرای تزریق واکسن پاکبانان به مدیران شهری که در یکی از مناطق شهر تهران رخ داد، حالا چرایی پرهیز مسئولان وزارت بهداشت از تزریق واکسن کرونا به کارگران افغانستانی به چالشی تازه میان مدیران شهری و وزارت بهداشت تبدیل شده است.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست– هفته پیش بود که به واسطه تزریق غیر قانونی واکسن کرونا توسط مدیران شهری یکی از مناطق شهرداری تهران، جنجال تازه ای در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه افتاد و کار به جایی رسید که در نهایت تعدادی از مدیران متخلف عزل شدند.

همچنین با ورود جدی «پیروز حناچی»، شهردار تهران به ماجرا مقرر شد تا از این پس سامانه ای به منظور شفافیت تزریق ها تهیه و در آن به مشخصات افرادی که واکسن کرونا دریافت می کنند، اشاره شود.

هر چند به سبک و نحوه نمایش مشخصات افرادی که در بدنه شهرداری تهران واکسن دریافت می کنند، در سامانه شفافیت مورد اشاره انتقاداتی وجود دارد، اما به هر صورت این اقدام باعث شد تا بخشی از حواشی و نگرانی ها پیرامون سوء استفاده از واکسن کرونا توسط مدیران شهری تهران کاهش یابد.

با این همه هنوز جنجال ها پیرامون تزریق واکسن کرونا در میان پاکبانان شهری ادامه دارد و در تازه ترین اخبار اینگونه اعلام شده است که وزارت بهداشتی ها از تزریق واکسن کرونا به آن دسته از پاکبانانی که دارای تابعیت افغانستانی هستند، امتناع می کنند.

این اعتراض و گلایه در حالی مطرح می شود که از آنسو نیز مسئولان ارشد وزارت بهداشت ضمن توجیه چرایی انجام این اقدام، انتقاد اصلی را در این باره متوجه شهرداری تهران می کنند.

در واقع در این گیر و دار برخی مدیران شهری تهران وزارت بهداشتی ها را به نژاد پرستی متهم می کنند و از آنسو نیز مدیران وزارت بهداشت ضمن دفاع از این اقدام خود مدیران شهرداری تهران را به بهره کشی از کارگران افغانستانی آن هم بدون ثبت بیمه نامه برای آنها و نیز احراز هویتی کارگران متهم می کنند.

بر اساس جزئیاتی که در این باره مطرح شده است، حجت نظری- عضو شورای تهران اخیراً در توئیتی نوشت: اینکه پاکبانان افغانستانی به دلیل نداشتن کدملی واکسن کرونا دریافت نکنند غیرقابل‌قبول است و دولت و شهرداری باید هرچه سریعتر این مشکل را حل کنند. همچنین باید پاسخ دهند که چگونه نداشتن کدملی مانع از دریافت واکسن می‌شود، اما مانع از به‌کارگیری این افراد و انجام کارهای سخت نمی‌شود؟!

همچنین پیشتر پیروز حناچی ضمن گلایه و انتقاد از این رویه وعده داد که برای واکسیناسیون کرونا در بدنه شهرداری تهران به زودی شیوه نامه ای تنظیم خواهد شد.

این انتقادات و گلایه ها در حالی مطرح می شود که از آنسو نیز علیرضا وهاب زاده- مشاور وزیر بهداشت در توئیتی کنایه آمیز پاسخ مدیران شهری را اینچنین داده است: مثل درمان بیماران، قطعا برای وزارت بهداشت فرقی بین عزیزان ایرانی و افغانستانی نیست. اینکه چطور شورا و شهرداری کارگر را در مشاغل سخت، بدون بیمه و قرارداد به کارگیری می‌کنند را شما باید پاسخ دهید! اما برای تزریق واکسن باید احراز هویت شوند؛ تا شهرداران و مدیران به جای آن‌ها معرفی نشوند!

همانطور که مشاهده می شود بدنه وزارت بهداشت کشور چرایی عدم تزریق واکسن کرونا به پاکبانان افغانستانی را اشکال در سیستم احراز هویت آنها و نیز عدم اطلاع از مشخصات دقیقشان عنوان می کند که می تواند به بستری برای هر گونه سوء استفاده بدل شود.

جدا از این مسئله این دعوا البته نصف و نیمه توئیتری همچنین مشخص کرده است که شهرداری تهران ابایی از بهره کشی غیر قانونی از نیروهای کار افغانستانی ندارد و جمع کثیری از آنها را بدون پرداخت بیمه و دیگر مزایا به خدمت گرفته است.

مستند به ایت واقعیت ها نه تنها لازم است هر چه سریعتر مسئولان ارشد هر دو مجموعه به این اشکال ورود جدی داشته باشند، همچنین لازم است تا موضوع بهره کشی از نیروهای کارگر افغانستانی نیز به طور جدی تر پیگیری شود.

اینکه چرا و به چه صورت یکی از نهادهای بزرگ شهری کشور مثل شهرداری تهران به خود اجازه می دهد بدون حداقل مزایای کارگری مثل بیمه از نیروهای کارگر اعم از افغانستانی یا ایرانی استفاده کند، موضوع مهمی است که می تواند در کنار ضرورت تزریق واکسن کرونا به این عزیزان مورد توجه و پیگیری قرار بگیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید