انتخابات ۲۰۲۰/جدال قدرت در سایه خاموشی ۲۳۵ هزار آمریکایی

    کد خبر :759310

با گذشت سه روز از پایان انتخابات، هنوز آرای ۶ ایالت به طور قطعی اعلام نشده و شمارش در آنها ادامه دارد. با این وجود، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که اکنون خود را بازنده این میدان می‌بیند بی توجه به آنچه که برای بیماران کرونایی در کشور می‌گذرد، تمام توجه خود را صرف متهم کردن سیستم انتخاباتی و رقیب خود کرده است.

آمریکا روز پنج‌شنبه رکورد روزانه تازه‌ای را از موارد جدید ابتلا به کرونا تجربه کرد که عبارت بود از ۱۱۸ هزار نفر. شاید برای همه ما که در ۸ ماه گذشته گوشمان از این آمارها پر شده است، اهمیت نداشته باشد اما اینها تنها عدد نیستند بلکه جان انسان‌هایی است که در سایه بی‌توجهی‌ها در حال جدال با مرگ هستند.

به گزارش ایرنا، بر اساس آمار منتشر شده در تارنمای دانشگاه جان هاپکینز، تاکنون ۹ میلیون و ۶۰۶هزار و ۶۴۵ نفر در آمریکا به طور رسمی شناسایی شده اند و ۲۳۴ هزار و ۹۱۱ نفر هم در اثر این بیماری جان باخته‌اند.

اگرچه جو بایدن رقیب دموکرات ترامپ در اظهارات انتخاباتی و پس از آن، همواره به مساله کرونا اشاره کرده و حتی روز پنج‌شنبه هم از ۲۴۰ هزار کشته یاد کرد که همچنان رو به تزاید است اما دغدغه ترامپ، تنها یک چیز است و آن برنده شدن و ماندن در آنچه که او “کاخ سفید زیبا” یاد می‌کند، است.

ترامپ بارها در این روزها توئیت زده است، برابر گزارش رسانه‌های آمریکایی، نیمی از آنها توسط توئیتر و حتی فیس بوک علامت‌گذاری شده‌اند. اما در هیچ یک نشانی از مرگ خاموش شهروندان آمریکایی دیده نمی‌شود.

دغدغه او، “شمارش [آرا] را متوقف کنید”، “هر رای که بعد از روز انتخابات اخذ شده باشد، شمرده نخواهد شد” و حمله به سیستم رای‌گیری پستی است که دموکرات‌ها برای حفظ جان مردم بر آن اصرار داشتند و او همواره آن را انکار کرد.

حتی پس از ابتلای خود به این بیماری، گردهمایی‌های انتخاباتی خود را با گستاخی بیشتر بدون رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار کرد که گزارش‌هایی از مبتلا شدن تعداد قابل توجهی از هواداران وی در این تجمعات منتشر شد.

رئیس جمهوری آمریکا در حالی که هنوز ۲۳ درصد آرای ایالت سرنوشت ساز پنسیلوانیا شمارش نشده بود، پس از توئیت‌های فوق، نوشت: “به صورت قانونی در این ایالت پیروزی بزرگی به دست آورده است”.

ترامپ در پیامی دیگر اینگونه نوشت: تقلب را متوقف کنید.

وی به توئیت بسنده نکرد و با حضور در اتاق نشست خبری کاخ سفید، ادامه شمارش آرا را سرکوب آرا دانست و گفت: کسانی که در ایالت‌های باقی‌مانده فعال هستند، دموکرات هستند و در حالیکه ما در حال برنده شدن بودیم، اجازه ندادند ناظران ما در آن حضور یابند و حتی وقتی حاضر شدند، گفتند که باید از فاصله زیاد در آنجا حضور داشته باشند.
نامزد حزب جمهوریخواهان با یادآوری اظهارات خود درباره رای‌گیری پستی، گفت: نظام ما را ویران کرد، اگر مردم فاسد نباشند بسیار آسان فاسد می‌شوند. آنها صبر می کنند در کجا به رای نیاز دارند، بعد ناگهان آرا پیدا می‌کنند.
ترامپ افزود: مشخص نیست چرا رای‌های پستی به نفع دموکرات‌ها است. من پنسیلوانیا را با اختلاف زیاد بردم.

وی با بیان اینکه شکایات زیادی در راه است، ادعا کرد: اینها می‌خواهند انتخابات را بدزدند و آن را دستکاری کنند. ما اجازه این کار را نمی دهیم. دیترویت و فلادلفیا دو مکان فاسد هستند و حتی می توانند رقابت را مهندسی کنند.

دموکرات ها با صداقت این انتخابات را برنده نمی‌شدند و به خاطر همین آرای پستی را مطرح کردند. ده‌ها میلیون رای بدون سازوکار راستی آزمایی فرستاده شد. من گفتم این اتفاق می‌افتد.

من از جو و دموکرات‌ها می‌خواهم که درباره آرای قانونی صحبت کنند. ما شفافیت می‌خواهیم، آرای بعد از انتخابات را نمی‌خواهیم.
وی افزود: ما یک انتخابات صادقانه می‌خواهیم و این کشور در این صورت برنده خواهد شد. ما فکر می کنیم شکایتهای زیادی در کار خواهد بود و احتمالا این کار به دیوان عالی ارجاع خواهد شد. نمی گذاریم انتخابات اینگونه سرقت شود. گفته بودم که آرای پستی می‌تواند فاجعه بار باشد.

دست رد به ادعای ترامپ

اینها تمام اظهارات یک طرفه ترامپ بود اما هر بار که او توئیت زد یا سخن گفت، پاسخ‌های متعددی از سوی مقامات مختلف ایالتی اعم از اجرایی یا قضایی به او داده شد.

«کتی هابز» دستیار فرماندار ایالت آریزونا اعلام کرد که بدون شک تمام آرا در این ایالت شمارش خواهند شد.

پس از آنکه کارزار ترامپ شکایتی را برای متوقف کردن شمارش آرا در فیلادلفیا ارائه کرد، جاش شاپیرو دادستان این ایالت در گفت و گو با سی بی اس گفت: خیر، همه برگه‌های رای معتبرند، آنها قانونی و در حال شمارش در پنسیلوانیا هستند.

کیتلین برنز خبرنگار شبکه خبری سی بی اس هم در یک یادداشتی تحت عنوان بیان واقعیت اینگونه آورده است که ترامپ به غلط می‌گوید ماشین انتخابات جورجیا را دموکرات‌ها اداره می‌کنند. در واقع، دستیار فرماندار این شهر یک جمهوریخواه است که ماه گذشته به من گفت مردم باید رای غیابی و پیش هنگام بدهند و اینکه تمامیت انتخابات شنیده خواهد شد.

علاوه بر آن، کمیسیون انتخاباتی فیلادلفیا نیز با صدور بیانیه‌ای ادعای ترامپ درباره نپذیرفتن نمایندگان کارزار انتخاباتی‌اش در محل شمارش آرا گفت نمایندگان ترامپ در اتاق حضور داشته اند و بر اساس دستور العمل‌های بهداشتی باید فاصله ۲ متری را رعایت می‌کردند.

«آرون فورد» دادستان کل نوادا هم در گفت وگو با سی بی اس اعلام کرد که مقام‌های انتخاباتی روز پنجشنبه آرای بیشتری برای شمارش دریافت خواهند کرد. این آرا از دو منطقه پرجمعیت «کلارک» و «واشو» دریافت خواهد شد.

به گفته وی، این آرا شامل برگه‌هایی است که روز انتخابات به صندوق پست انداخته شده یا مهر پستی آنها به تاریخ روز انتخابات باز می‌گردد.

همچنین برگه‌های رای‌دهندگانی که روز انتخابات ثبت نام کرده‌اند جزو برگه‌هایی است که از این دو منطقه دریافت خواهند شد.

دستیار فرماندار پنسیلوانیا هم با تاکید بر اینکه شیوه رای‌گیری در این ایالت «ایمن» بوده است، در واکنش به ادعاهای مطرح شده ترامپ نامزد گفت اطلاعی از ادعاهای اخیر در مورد تقلب انتخاباتی ندارد و تقلبی در کار نبوده است.

جوزلین بنسون دستیار فرماندار میشیگان هم شکایت ترامپ را “بیهوده” خواند.

دعوت بایدن به آرامش و وعده پیروزی

جو بایدن عصر پنج‌شنبه در یک نطق تلویزیونی با اشاره به حدود ۲۴۰ هزار جان باخته ناشی از کرونا، بر لزوم شمارش همه آرا تاکید کرد.

وی افزود: این چیزی است که اکنون داریم مشاهده می‌کنیم. دموکراسی به هم ریخته است، نیازمند صبر است.

نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری که به همراه سناتور کامالا هریس سخن می‌گفت، ادامه داد: من و سناتور نسبت به جایگاهی که قرار گرفته‌ایم احساس خوبی داریم، شکی نداریم پس از آنکه همه آرا شمارش شود، من و سناتور هریس پیروز اعلام خواهیم شد.

بایدن از مردم خواست تا آرامش خود را حفظ کنند و اضافه کرد: فرایند شمارش آرا در حال کار است و ما به زودی آگاه خواهیم شد.

نامزد دموکرات‌ها در ریاست جمهوری آمریکا در ادامه کشمکش با رقیب جمهوریخواهش «دونالد ترامپ» که مدعی تقلب و فساد در انتخابات شده است، گفت: هیچ کسی دموکراسی را از ما نخواهد گرفت.

بایدن در پیامی توئیتری نوشت: هیچ کسی دموکراسی را از ما نخواهد گرفت. نه حالا، نه هیچ وقت دیگر. آمریکا برای تحقق این امر، راه درازی را طی کرده، در نبردهای زیادی جنگیده و مسائل بسیاری را تحمل کرده است.

وی در توئیت دیگری تاکید کرد: دونالد ترامپ قصد دارد برای جلوگیری از شمارش آرا به دادگاه مراجعه کند. ما برای مقابله با آن، عظیم‌ترین تلاش‌ها در تاریخ را به منظور حفاظت از انتخابات به کار بسته ایم و به کمک شما نیاز داریم.

حاشیه‌های انتخاباتی

– آنتونی اسکراموچی سخنگوی پیشین کاخ سفید در دولت ترامپ در واکنش به احتمال باخت ترامپ اینگونه نوشت: در آمریکا ترس نیست. امشب شبی بزرگ است. هر کسی در سراسر جهان می داند که مردم ایالات متحده آمریکا یک مرد دیوانه را شسکت دادند.

– استیو بنن استراتژیست مجرم و وفادار ترامپ علیه آنتونی فاوچی مدیر موسسه ملی پیشگیری از بیماری های عفونی و کریستف ری مدیر اف بی آی گفت که باید سر آنها را برید و در دو سوی کاخ سفید آویزان کرد تا هشداری برای کارکنان اداری شوند. این مطلب باعث شد تا کاربری بنن در توئیتر تعلیق شود.

این در حالی است که بایدن در سخنرانی های روز چهارشنبه و پنج شنبه خود مردم را به صبر و آرامش فراخواند و گفت برای پیشرفت، ما باید تهدید مخالفانمان را به عنوان دشمن متوقف سازیم، ما دشمن نیستیم.

– مارک فیتزپاتریک مدیر اجرایی اندیشکده بین‌المللی مطالعات استراتژیک آمریکا روز پنج‌شنبه در صفحه توئیتری خود نوشت: پاسخ بیشتر آمریکایی‌ها به ادعاهای ترامپ درباره انتخابات شبیه مسیری است که جهان به ادعاهای او درباره بازگشت تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران پاسخ داد.

وی این پاسخ‌ها را اینگونه توصیف کرد: نادیده گرفتن او.

– سه شبکه بزرگ ای بی سی، سی بی اس و ان بی سی روز پنجشنبه از پخش کامل نشست خبری رئیس جمهوری آمریکا هنگامی که ادعاهایی را درباره صحت انتخابات مطرح کرد، خودداری ورزیدند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید