امکان تولید برق با پنل خورشیدی در شب محقق شد

    کد خبر :902247

پنل های خورشیدی یکی از بهترین گزینه‌های در دسترس برای تولید برق هستند اما یک عیب بزرگ دارند و آن ناتوانی در تولید برق در ساعات تاریکی است. خوشبختانه پژوهشگرها در دانشگاه استنفورد راهی برای تولید برق در شب با پنل های خورشیدی یافته‌اند.

بازتاب –Sid Assawaworrarit یک مهندس برق و کاندید دریافت پی اچ دی در دانشگاه استنفورد است. وی توانسته ایده‌ای برای تولید برق از پنل های خورشیدی در شب ارائه کند که عملی‌تر از هر زمان دیگری به نظر می‌رسد.

این پژوهشگر و همکاران وی توانسته‌اند وسیله‌ای بسازند که پنل های خورشیدی را قادر به تولید برق در ساعات تاریکی می‌کند و برای این کار از تغییرات دما در طول شبانه روز استفاده می‌شود. در حالت معمول پنل های خورشیدی نور را دریافت و به برق تبدیل می‌کنند اما ظاهراً عکس آن نیز ممکن است.

پژوهش‌ها نشان داده است پنل های خورشیدی در طول شب امواج مادون قرمز از خود ساطع می‌کنند که حامل انرژی هستند و می‌توان از آن برای تولید برق در شب استفاده کرد. به بیان ساده‌تر این امواج حاصل دفع گرما از پنل های خورشیدی هستند که در طول روز گرم شده‌اند.

هرچند این امواج و انرژی آنها قوی نیست، اما ظاهراً برای ایجاد اختلاف دما به میزان چند درجه کافی بوده و این همان راز این کشف جدید است.

این ابداع جدید که مولد ترموالکتریک نام گرفته است، گرمای تبادل شده میان هوای پیرامون با پنل های خورشیدی را به دام می‌اندازد و آن را به انرژی الکتریسیته تبدیل می‌کند. در این مقطع تیم مورد بحث موفق شده به ازای هر متر مربع از پنل های خورشیدی، 50 میلی وات برق تولید کند.

هرچند 50 میلی وات برق در مقایسه انرژی تولید شده توسط یک پنل خورشیدی در طول روز ناچیز به نظر می‌رسد، اما ابداع کنندگان این روش می گویند در مکان مناسب و در وجود پیشرفت‌های آتی ممکن است به ازای هر متر مربع بین 1 تا 2 وات برق تولید کرد.

مولدهای ترموالکتریک چیز جدیدی نیستند اما ایده تیم Assawaworrarit برای استفاده از گرمای جذب شده توسط پنل های خورشیدی که در طول روز در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار دارند، نوآورانه است. این تیم توانسته با استفاده از صفحه‌های آلومینیومی که از دست رفتن گرمای پنل های خورشیدی را کاهش می‌دهد، میزان برق تولیدی را نزدیک به ده برابر افزایش دهد.

یکی از کاربردهای این فناوری جدید می‌تواند در خدمت تجهیزات اندازه گیری و علمی واقع در مناطق دور افتاده باشد که در طول روز با پنل های خورشیدی کار می‌کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید