امشب ماه صورتی را در آسمان رصد کنید

    کد خبر :986128
امشب ماه صورتی را در آسمان رصد کنید

در ۶ آوریل برابر با ۱۷ فروردین‌ماه، می‌توانید شاهد پدیده «ماه صورتی» در آسمان باشید. ماه صورتی اصطلاحی است که نخستین بار توسط بومیان آمریکایی برای توصیف ماه کامل آوریل به کار برده شد.

امشب، ۶ آوریل برابر با ۱۷ فروردین، ماه با قدر ۱۲.۴- به فاز کامل خود خواهد رسید و در صورت فلکی سنبله (constellation Virgo) خواهد درخشید. در این لحظه، ماه دقیقا در زاویه ۱۸۰ درجه مخالف خورشید خواهد بود. ماه کامل آوریل را «ماه صورتی» می‌نامند.

آیا ماه صورتی واقعا صورتی رنگ است؟

مطمئنا اگر با عینکی با شیشه‌های صورتی رنگ به ماه نگاه کنید، ماه را به رنگ صورتی خواهید دید، اما در واقعیت چنین نیست و این ماه به رنگ صورتی نیست. نخستین بار نام «ماه صورتی» توسط بومیان آمریکایی برای توصیف ماه کاملِ آوریل به کار برده شد. به کار بردن واژه صورتی برای توصیف ماه کامل آوریل ریشه در رنگ صورتی گلِ فلوکس (phlox) در طبیعت آمریکا در فصل بهار دارد.

فلوکس، سرده‌ای متشکل از ۶۷ گونه از گیاهان چند ساله و یک ساله از خانواده Polemoniaceae است که بیشتر در آمریکای شمالی در زیستگاه‌های متنوع از توندراهای آلپی گرفته تا جنگل‌های باز و دشت‌ها یافت می‌شوند. برخی از آن‌ها در بهار و برخی دیگر در تابستان و پاییز گل می‌دهند.

گفتنی است که امسال، ماه کامل آوریل نیز ماه کامل عید پاک (the Paschal Full Moon) است؛ چرا که نخستین یکشنبه بعد از ماه کاملی که پس از اعتدال بهاری باشد، عید پاک نامیده می‌شود.

نام‌های مختلف ماه کامل آوریل

در فرهنگ‌های مختلف، نام‌های متفاوتی به ماه کامل آوریل نسبت داده شده است. این نام‌ها به قرار زیر است:

چینی: ماه گل صد تومانی

سلتیک: ماه در حال رشد

ویکان: ماه بذر

چروکی: ماه گل

نیمکره جنوبی: ماه برداشت، ماه شکارچی

نقطه درخشان کنار ماه امشب چیست؟

امشب، ماه در فاز کامل خود در صورت فلکی سنبله، نزدیک درخشان ترین ستاره خود به نام بی‌ژوبین (Spica)، با قدر ۱.۰ قرار خواهد گرفت. بی‌ژوبین یا سِماک اَعزَل، درخشان‌ترین ستاره در صورت فلکی دوشیزه است. به این ستاره در نامگذاری، بایر آلفای دوشیزه (α Virginis یا به اختصار Alpha Vir، α Vir) می‌گویند. بی‌ژوبین شانزدهمین ستاره پرنور آسمان شب است و به راحتی مشاهده می‌شود.

ایسنا 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید