العربی الجدید: عادی سازی روابط کشور‌های عربی با دولت بشار اسد، تصمیم آمریکا بود

    کد خبر :457006

حسام كنفاني در العربی الجدید نوشت: به نظر می رسد سفر عمر البشیر به دمشق و دیدار او با اسد، نه یک تصمیم شخصی و از روی اختیار، بلکه در چارچوب عملیات هماهنگی برای گشودن باب عادی سازی دولتهای عربی با نظام سوریه و مطرح کردن آن به عنوان پیروز، صورت گرفته است.

به گزارش بازتاب، این رسانه عرب زبان ادامه داد: در ادامه، تنها چند روز پس از سفر بشیر به سوریه، امارات متحده عربی اعلام کرد قصد دارد سفارت خود در دمشق را بازگشایی کند. اندکی بعد، بحرین هم از تصمیم مشابه خود خبر داد. اما به نظر نمی رسد این روند در همین جا متوقف شود؛ همانطور که اقدامات دیگری در راستای بازگرداندن نظام سوریه به منظومه عربی، در حال انجام است؛ که مطابق خواست عربستان و امارات است.

اما امروز، سوال اساسی آن است که هدف از این گشایش ناگهانی آغوش جامعه عربی به روی بشار اسد چیست؟ می توان با قاطعیت گفت که این تصمیم دولتهای عربی، با چراغ سبز آمریکا اتخاذ شده است؛ زمانی که ترامپ به وضوح به این مساله اشاره کرد که عربستان و هم پیمانان ان، باید بازسازی سوریه را بر عهده بگیرند!

این اعلام آمریکا که حتی برای سعودیها هم غافلگیر کننده بود، طبق استراتژی فراگیری تفسیر می شود که اساس آن، بازگرداندن سوریه به منظومه اقدام عربی است. این مساله، با مقابله آمریکا با ایران نیز هماهنگ است و قصد دارد برخی دولتهای عربی را به سمت تلاش برای دوری نظام اسد از ایران، سوق دهد. همانطور که رسانه های سعودی، صحبت از بازگشت عربستان به سوریه را با با این موضوع مرتبط می دانند.

این تلاش آمریکایی عربی برای دور کردن نظام سوریه از ایران، در نوع خود، اولین تلاش محسوب نمی شود و امروز در حال برداشتن گامهایی عملی است که البته موفقیت آن را تضمین نمی کند؛ بویژه انکه مشکل، فراتر از حضور ایرانی در سوریه بوده و در واقع، مساله اصلی، رخنه کامل ایران در بافت اجتماعی سوریه است؛ از این رو، خروج مستقیم ایران از سوریه، در صورتی که با تصمیم نظام سوریه انجام شود، به معنای پایان یافتن نفوذ ایران در این کشور عربی نیست.

بنابراین، در صورتی که آمریکا روی این مساله حساب باز کرده است که با استفاده از اموال عربی برای قطع ارتباط نظام سوریه با ایران تلاش کند، باید گفت این محاسبه از پیش اشتباه است؛ چرا که نظام اسد از استقلال لازم در تصمیم گیریهای سرنوشت سازش برخوردار نیست و اگر ایالات متحده به این سیاست ادامه دهد، تنها چیزی که نصیبش می شود، عادی سازی دولتهای عربی با سوریه، آن هم زیر چتر ایران است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید