السیسی راه خود را از بن سلمان جدا کرد؟

    کد خبر :143874

اظهارات رئیس جمهور مصر در خصوص اوضاع لبنان بیانگر تفاوت مواضع او با عربستان سعودی است و از جدا شدن راه این دو کشور از هم حکایت دارد.

به گزارش بازتاب به نقل از پایگاه خبری العهد، اظهارات عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در خصوص حزب الله و اوضاع کنونی لبنان، بیانگر تفاوت مواضع او با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و جدا شدن راه این دو از یکدیگر است.

السیسی در گفت وگویی که شبکه «سی.ان.بی.سی» با وی ترتیب داد، در پاسخ به این سوال که آیا مصر اتخاذ اقدامات ویژه علیه حزب الله را بررسی خواهد کرد؟ گفت: در پرتو ناآرامی ها در عراق، سوریه، لیبی، یمن، سومالی و کشورهای دیگر ما اکنون بیش از هر چیز نیازمند ثبات هستیم نه بی ثباتی و منطقه تحمل ناآرامی های بیشتر را ندارد.

روشن شدن وجه تمایز مواضع مصر با عربستان

این اظهارات او بیانگر وجه تمایز مصر با مواضع عربستان است که اخیرا کمتر دیده شده بود، زیرا تطابق مواضع سیاسی مصر با عربستان تا آنجا پیش رفت که مصر به عنوان تابع تمام و کمال عربستان توصیف می شد.

اظهارات السیسی به مذاق عربستان خوش نیامد

به هر حال اظهارات السیسی به طور کلی عنوان شده و به مثابه چالش طلبی صریح علیه عربستان نیست اما از نظر مضمون در بردارنده موضعی است که نه با ریاض هماهنگی داشته و نه به مذاق آن خوش می آید.

رئیس جمهور مصر همچنین اظهار داشت با جنگ مخالف است و در برخورد با هرگونه مشکلی در منطقه چه با ایران و یا حزب الله باید با احتیاط کامل برخورد کرد و نباید ناآرامی ها و چالش ها را دو چندان کرد.

از مصر مواضع صریح تر و موثرتری انتظار می رود

اظهارات السیسی آشکارا با مواضع عربستان که مبتنی بر تنش آفرینی است، متمایز است وبه این ترتیب باید گفت موضع مصر در قبال لبنان و تحولات آن مشابه همان موضعی است که قبلا در مورد پرونده سوریه اتخاذ کرده بود و با مواضع عربستان تعارض داشت، اما متاسفانه این موضع در مقایسه با اهمیت و تاریخ کشوری مانند مصر، تاثیرگذار نیست.

بیطرفی مصر فاجعه بار است

به عبارت دیگر مصر با اوضاع کنونی و سیاست های داخلی و ائتلاف های خارجی که دارد، قادر به ایفای نقش تاثیرگذار و مورد انتظار نیست و بیطرفی نهایت کاری است که می تواند بکند حال آنکه بیطرفی آن در مسائل و پرونده های مهم فاجعه بار است.

مصر به چشم انداز تاریک مواضع عربستان پی برده است

اما به هر حال تفاوت مواضع مصر با عربستان و همراه نشدن با آن در پرونده های بزرگ حاکی از نوعی آگاهی و درک مصر ازحماقت های سیاسی عربستان و عاقبت فاجعه بار آن است و علاوه بر این موضع مصر نشان می دهد، این کشور سقفی دارد که نمی تواند آن را نادیده گرفته و از آن عبور کند از همین رو امید است بار دیگر نقش مهم و تاثیرگذار خود را در جهان عرب بازیابد.

اکنون که نظام حاکم مصر به شکست جبهه سعودی و چشم اندازهای تیره آن پی برده است، چاره ای جز جدا کردن راه خود و بازگشت به نقش و تاریخ اصیل خویش ندارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید