الزامات HSE در ساخت‌وساز پروژه‌های ساختمانی

    کد خبر :994091

یکی از مهم‌ترین صنایع در هر کشور، صنعت ساختمان‌سازی است. آماری که تا به امروز به‌دست‌آمده است، نشان می‌دهد که این صنعت می‌تواند نزدیک به سیزده درصد از اشتغال هر کشور را تأمین کند، طبق همین آمار، بیشتر از چهل درصد حوادث ناشی از کار در همین حوزه رخ می‌دهد. میزان بالای حوادث در صنعت ساختمان‌سازی، باعث شده است که قوانین و مقررات خاصی برای این حوزه تدوین شود.
این مجموعه قوانین که با عنوان HSE شناخته می‌شوند، ضامن سلامت تمام افرادی است که در این صنعت مشغول به کار هستند. در این مطلب، می‌خواهیم با برخی از الزامات HSE در ساخت‌وساز پروژه‌های ساختمانی آشنا شویم.

HSE چیست؟

این واژه، در حقیقت واژه‌ای است که از ترکیب حروف اول کلمات Health (بهداشت)، Safety (ایمنی) و Environment (محیط‌زیست) تشکیل شده است. همان‌طور که در مقدمه نیز به آن اشاره کردیم، به مجموعه قوانین و مقرراتی که در صنعت ساختمان‌سازی برای حفظ ایمنی تمام افراد مرتبط تنظیم شده است، HSE گفته می‌شود.
از جمله افرادی که ملزم به رعایت قوانین نام‌برده هستند، می‌توانیم به کارکنان، کارگران، کارفرمایان و پیمانکاران اشاره کنیم. این مجموعه قوانین بیشتر از همه در محیط‌هایی مانند محیط‌های پروژه‌های ساخت‌وساز، آتش‌نشانی‌ها و سایر محیط‌های وابسته اعمال می‌شوند. همان‌طور که اشاره کردیم، مهم‌ترین هدف اعمال قوانین HSE، حفظ و ارتقا سلامت کارکنان، چه از نظر جسمی و چه از نظر روانی است.

مهم‌ترین قوانین HSE در ساخت‌وساز پروژه‌های ساختمانی

مهم‌ترین قوانینی که در HSE وجود دارد، بیشتر از همه در رابطه ‌با استفاده از ابزار و تجهیزات ایمنی مناسب است. مجموعه قوانینی که در این زمینه وجود دارد، تمامی کارکنان و کارفرمایان را ملزم به استفاده از تجهیزات ایمنی کرده است. در ادامه، به مهم‌ترین تجهیزاتی که استفاده از آن‌ها در محیط کار لازم است، اشاره خواهیم کرد:
کلاه ایمنی
اولین و مهم‌ترین وسیله حفاظتی که هر فردی در محیط پروژه‌های ساختمانی باید از آن استفاده کند، کلاه ایمنی است. استفاده از کلاه ایمنی می‌تواند امکان اصابت وسایل و ابزارهای سنگین به سر را کاهش دهد و تا حد زیادی از آسیب به افراد جلوگیری کند. آمار موجود نشان می‌دهد که استفاده از کلاه ایمنی، نرخ سوانح مربوط به سقوط اشیا را تا 35 درصد کاهش می‌دهد.

لباس کار مناسب
بعد از کلاه ایمنی، مهم‌ترین مسئله‌ای که باید به آن توجه شود، لباس کار است. در تمام محیط‌های ساختمانی، باید لباس کار مخصوص و متحدالشکل برای کارکنان تهیه شود و کارکنان نیز موظف هستند تا در زمان حضور در محیط‌های کارگاهی، لباس کار را به تن داشته باشند. لباس کار باید طبق استانداردهای HSE طراحی و تولید شده باشد و در زمان کار، هیچ مزاحمتی برای افراد ایجاد نکند.

عینک ایمنی و سپر محافظت صورت
دومین وسیله حفاظتی پرکاربرد که باید از آن استفاده شود، عینک ایمنی است. برای بسیاری از امور در زمینه ساختمان‌سازی، استفاده از عینک امری ضروری است و می‌تواند بسیاری از خطرات را از فرد دور کند.
استفاده از عینک ایمنی و همچنین سپر محافظ صورت، در زمان جوشکاری، برش‌کاری، آهنگری، ماسه‌پاشی، بتن‌پاشی و اموری شبیه به این موارد، بسیار ضروری است. تحقیقات فعلی نشان می‌دهد که استفاده از عینک ایمنی و سپر محافظ، توانسته تا حد زیادی از آسیب به فرد در زمان برش‌کاری و شکستن صفحه سنگ فرز جلوگیری کند.

دستکش مخصوص
از دیگر تجهیزات ایمنی که استفاده از آن‌ها توسط HSE الزامی است، می‌توان به دستکش صنعتی اشاره کرد. استفاده از دستکش در تمام امور توصیه می‌شود ولی برای آن دسته از افرادی که با اشیای تیز و برنده سروکار دارند یا اینکه باید اشیای داغ را به دست بگیرند، استفاده از این دستکش‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
دستکش صنعتی انواع مختلفی دارد و باتوجه به نوع کاربری، انواع مناسب آن باید توسط کارفرما تهیه شده و در اختیار افراد قرار بگیرد. از جمله باکیفیت‌ترین دستکش‌های صنعتی تولیدشده در ایران، می‌توانیم به دستکش استاد کار اشاره کنیم.

کفش ایمنی و پوتین مخصوص
استفاده از کفش مناسب نیز در محیط‌های کارگاهی به یک الزام تبدیل شده و بسیار ضروری است. برای کسانی که ممکن است پاهایشان در طول کار دچار آسیب شود، استفاده از کفش ایمنی یا پوتین مخصوص بسیار مهم است.
کفش ایمنی معمولاً عایق نیز هست و آن دسته از افراد فنی که باید با برق و الکتریسیته سروکار داشته باشند، موظف هستند که در هنگام کار، برای جلوگیری از حادثه و کاهش احتمال آسیب، از کفش مخصوص استفاده کنند.

حمایل بند و طناب مهار
در بسیاری از موارد، امکان ایجاد داربست و کار در ارتفاع با بالاترین ایمنی وجود ندارد. در عوض، تنها راه‌حل ممکن آن است که افراد توسط ابزار مخصوص در ارتفاع آویزان شده و کارهایی از قبیل سیم‌کشی، جوشکاری یا کار در چاه را انجام دهند. در چنین مواردی، قوانین HSE کارفرماها را الزام می‌کند که حمایل بند کامل بدن و طناب مهار در اختیار کارکنان قرار دهند و کارکنان نیز موظف به استفاده از آن‌ها هستند.

استفاده از مصالح باکیفیت
شاید به این مورد کمتر از موارد دیگر توجه شود، اما یکی از دلایل بروز حادثه در محیط‌های ساختمان‌سازی، استفاده از مصالح و ابزارهای بی‌کیفیت است. یکی از قوانین دیگری که HSE برای این موضوع وضع کرده، استفاده از مصالح باکیفیت است تا احتمال بروز حادثه را به حداقل برساند. این قانون، کارفرماها را موظف می‌کند که تنها به دنبال متریال‌های باکیفیت باشند؛ حتی اگر هزینه تهیه آن‌ها بالاتر از حد انتظارشان باشد.
برای مثال در زمینه جوشکاری الکترود اهمیت بسیار زیادی دارد و از مهم‌ترین مصالح برای جوشکاری است. انتخاب الکترود باکیفیت می‌تواند خیال کارفرما را از بابت بروز هرگونه حادثه غیرمترقبه راحت نماید. برای خرید انواع الکترود و قیمت الکترود میکا می‌توانید به وب‌سای دکتر تامین مراجعه کنید.

خرید تجهیزات حفاظتی از دکتر تامین

اگر قصد خرید تجهیزات حفاظتی و ایمنی دارید باید مسئله‌ی کیفیت را در نظر داشته باشید. بدون شک برای خرید این دسته از تجهیزات نیاز به یک مرجع مطمئن دارید که کالای باکیفیت به شما ارائه کند.
دکتر تامین، یک فروشگاه اینترنتی فروش مصالح ساختمانی است. کلیه مصالح ساختمانی و تجهیزات ایمنی را می‌توانید از این فروشگاه تهیه کنید. تأمین محصولات از برترین برندها، فروش با بهترین قیمت بازار و ارسال کالا به سراسر ایران از جمله ویژگی‌های این مجموعه است. برای ارتباط با کارشناسان مجموعه، مشاهده قیمت محصولات و خرید می‌توانید به آدرس اینترنتی «www.drtamin.com» مراجعه کنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید