گیج فشار چیست؟

    کد خبر :994112

گیج فشار که به آن پرشرگیج یا مانومتر نیز گفته می شود، ابزاری بسیار کوچک برای اندازه گیری میزان فشار مایع و گاز در صنایع است که از پرکاربردترین و مهم ترین تجهیزات صنعتی به حساب می آید و در صنایع و کارخانه های مختلف از آن استفاده می شود. گیج فشار از تنوع بسیار زیادی برخوردار است و برای استفاده از آن باید بر حسب میزان فشار، نوع کاربرد و محیط صنعتی مورد نظر به خرید آن اقدام شود تا گیج فشار تهیه شده در صنعت مد نظر قابل استفاده باشد و کاربرد خوبی از خود نشان دهد. به دلیل اهمیت خرید گیج فشار مناسب برای صنعت های مختلف، این مطلب را تهیه نموده ایم تا به بررسی برخی از انواع پرشرگیج ها و ویژگی های آنها بپردازیم. به این منظور ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید تا از ویژگی های گیج فشار عقربه ای، دیجیتالی، گیج فشار خشک و روغنی مطلع گردید.

انواع گیج فشار از نظر نحوه کار

گیج فشار از نظر نحوه کار انواع مختلفی دارد و به دو دسته ذکر شده در زیر تقسیم بندی می شود که هر یک از آنها به صورت متفاوتی عملیات اندازه گیری فشار را در محیط های صنعتی انجام می دهند.

گیج فشار عقربه ای
گیج فشار عقربه ای همان طور که از نام آن پیدا است، دارای صفحه ای است که بازه فشارهای مختلف بر روی آن نمایش داده شده است و به کمک یک عقربه میزان فشار موجود در دستگاه از طریق این نوع مانومتر مشخص می شود. به عبارت دیگر زمانی که گیج فشار به دستگاه متصل می شود و میزان فشار دستگاه به آن ارسال می شود، این گیج از طریق عقربه ها فشار موجود در دستگاه را نمایش می دهد و به صورت یک ساعت کار می کند. در رابطه با گیج فشار عقربه ای باید اشاره کنیم که یکی از ساده ترین انواع مانومتر ها را گیج های u شکل عقربه ای تشکیل می دهند که به انها u-tube هم گفته می شود و از میزان فشار قابل اندازه گیری توسط آنها محدود است.

خرید گیج فشار از ابزار سنجش آریا

گیج فشار دیجیتالی
گیج فشار دیجیتالی نوعی دیگر از پرشرگیج محسوب می شود که نحوه اندازه گیری فشار توسط آن با مانومترهای عقربه ای متفاوت است. مانومتر دیجیتالی در واقع از یک صفحه دیجیتالی برخوردار است که برای اندازه گیری فشار توسط آن، ابتدا باید فشار ورودی به مانومتر به سیگنال های الکتریکی تبدیل شود و سپس به صورت عددی نمایش داده شود. لازم به توضیح است که گیج فشار دیجیتالی در مقایسه با انواع عقربه ای از دقت اندازه گیری بالاتری برخوردار هستند و به صورت دقیق تری میزان فشار را محاسبه می کنند و نمایش می دهند و به همین دلیل این نوع پرشرگیج ها را بیشتر در خصوص آزمایش های کالیبراسیون مورد استفاده قرار می دهند. علاوه بر آن پرشرگیج دیجیتالی در مواردی که حساسیت بالایی در اندازه گیری فشار وجود دارد نیز مناسب خواهد بود.

گیج فشار ویکا

تفاوت گیج فشار عقربه ای و دیجیتال

گیج فشار عقربه ای و دیجیتال از تفاوت هایی با هم برخوردار است که به صورت سطحی در بخش های فوق به آنها اشاره شد. اما به صورت جزئی تر میتوان تفاوت های موجود میان این دو نوع گیج را از قبیل زیر در نظر گرفت:

نحوه عملکرد گیج فشار دیجیتالی و عقربه ای
نحوه عملکرد گیج فشار عقربه ای از طریق نمایش فشار موجود در دستگاه بر روی صفحه نمایش و از طریق عقربه ها است در حالی که گیج های دیجیتالی به شکل عددی میزان فشار را نمایش می دهند و یک عدد دقیق و مشخص را بر روی صفحه نمایان می کنند. از این محصول در داکت اسپلیت های مدیا استفاده می شود.

فضایی که مانومتر دیجیتال و عقربه ای در آن استفاده می شود
بر اساس ویژگی هایی که مانومتر دیجیتالی و عقربه ای دارند، هر یک را در شرایط متفاوتی مورد استفاده قرار می دهند و به دلیل دقت بیشتر موجود در پرشرگیج دیجیتالی در مقایسه با عقربه ای، آن را در فضاهای حساس تر مورد استفاده قرار می دهند.

قیمت گیج فشار عقربه ای و دیجیتال
قیمت گیج فشار عقربه ای در مقایسه با قیمت گیج فشار دیجیتالی متفاوت است و انواع عقربه ای بسیار ارزان قیمت تر از انواع دیجیتالی محسوب می شوند و برای تهیه انها باید هزینه کمتری پرداخت کرد.

انواع گیج فشار از نظر فیزیکی

گیج فشار خشک
گیج فشار خشک یکی از انواع مانومترهای عقربه ای است که به صورت خشک عمل می کند و هیچ مایعی در داخل آن وجود ندارد. این نوع گیج در پروژه های صنعتی و یا تاسیساتی به وفور مورد استفاده قرار می گیرد اما از انجایی که لرزش در لوله های متصل شده به گیج و دستگاه ها وجود دارد، عقربه های این نوع گیج نیز دائما در نوسان قرار می گیرند و تکان میخورند؛ به همین دلیل امکان به دست آوردن میزان فشار به شکل دقیق توسط این نوع

مانومتر وجود ندارد.

گیج فشار روغنی
گیج فشار روغنی به گونه ای است که در داخل آن خشک نیست بلکه یک مایع روغنی در داخل آن قرار می گیرد تا با وجود این مایع، لرزش و ارتعاشاتی که به مانومتر روغنی وارد می شود، گرفته شود و میزان ارتعاش ایجاد شده در آن کاسته شود. به عبارت دیگر میتوان گفت که مایع روغنی قرار گرفته در داخل گیج فشار روغنی حکم روان کننده را دارد و از اجزای متحرک گیج در مقابل اصطکاک محافظت می نماید. بر اساس وجود مایع روغنی در داخل این پرشرگیج و ویژگی هایی که برای آن رقم می زند، میتوان گفت که محاسبه میزان فشار دستگاه توسط این نوع گیج فشار بسیار دقیق تر است و فشار با جزئیات بهتری از طریق صفحه گیج به ما نمایش داده می شود. به همین دلیل گیج فشار روغنی اغلب در صنایعی مورد استفاده قرار می گیرد که به اندازه گیری بسیار دقیق فشار نیاز داشته باشند.

تفاوت گیج فشار روغنی و خشک

همانگونه که در بخش های فوق متوجه شدید، تفاوت هایی میان این دو نوع گیج وجود دارند که مهمترین تفاوت گیج فشار روغنی و خشک را میتوان از قبیل زیر در نظر گرفت:

دقت در اندازه گیری و عملکرد
گیج فشار روغنی در شرایط نامطلوب که ارتعاش و لرزش زیادی وجود داشته باشد، از عملکرد مناسبی برخوردار است و فشار را به خوبی نمایش می دهد در حالی که گیج فشار خشک از این قابلیت برخوردار نیست و دقت اندازه گیری فشار توسط آن کم است.

میزان استحکام، دوام و ماندگاری
پرشرگیج خشک در شرایط نامطلوب که میزان لرزش زیاد باشد، امکان آسیب دیدن را خواهد داشت و ممکن است که به آن لطماتی وارد گردد در حالی که گیج فشار روغنی از دوام و استحکام مناسبی برخوردار است و در شرایط سخت دچار آسیب نمی شود.

قیمت گیج فشار خشک و روغنی

قیمت گیج فشار خشک مناسب است و با پرداخت مبلغ مقرون به صرفه ای میتوان آن را تهیه کرد در حالی که قیمت گیج فشار روغنی بالاتر است و برای خرید آن به صرف هزینه بیشتری نیاز خواهد بود. اما با وجود دوام و ماندگاری بالای گیج روغنی، در دراز مدت نیاز به تعویض و یا تعمیر نخواهد داشت که این موضوع باعث مقرون به صرفه بودن قیمت گیج فشار روغنی می شود.

کلام پایانی

گیج فشار در انواع مختلف دیجیتالی، عقربه ای، خشک و یا روغنی را میتوانید از گروه بازرگانی ابزار سنجش آریا به نشانی: co-asa.com تهیه کنید. این مجموعه که در زمینه فروش و واردات انواع تجهیزات صنعتی فعالیت دارد، تمامی انواع مختلف گیج فشار را برای کاربردهای گوناگون با بهترین قیمت در اختیار شما همطونان عزیز قرار میدهد و با وجود خدمات آنلاین و اینترنتی آن میتوانید به راحتی از هر نقطه کشور خرید خود را انجام دهید و به ثبت سفارش بپردازید. در صورت نیاز به کسب هر گونه اطلاعات بیشتر نیز میتوانید از طریق تلفن های تماس با پشتیبانی مجموعه بازرگانی ابزار سنجش آریا در ارتباط باشید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید