افزایش نجومی قیمت بلیط کنسرت‌ها نسبت به پیش از کرونا/بلیط کنسرت مسیح و آرش، 450 هزار تومان ناقابل

    کد خبر :875479
کنسرت

«بازتاب»؛ زهره علامی- تهیه‌کنندگان و برگزارکنندگان کنسرت‌ وعده داده بودند که رشد قیمت بلیط کنسرت ها باید به اندازه ای باشد که سقف آن کمتر از کنسرت‌های کیش (450 هزار تومان) باشد اما حالا خبر می رسد که قیمت کنسرت های تهران هم تفاوتی با کیش ندارد.

بررسی سایت های فروش بلیط کنسرت نشان می دهد که قیمت ها از 80 هزار تومان شروع می شود و تا 450 هزار تومان هم می‌رسد؛ مثلا قیمت بلیط کنسرت آرش و مسیح از 180 هزار تومان شروع می شود و تا 450 هزار تومان هم می رسد، کف قیمت بلیط اجرای بهنام بانی هم از 150 هزار تومان آغاز و سقف آن 450 هزار تومان است، ثبت این تعداد و ارقام در حالی است که در سال 98 سقف قیمت بلیط کنسرت 200 هزار تومان بود.

در این میان پایین‌ترین نرخ شروع قیمت بلیط کنسرت هم مربوط به حسین صفامنش است که قیمت آن از 80 هزار تومان تا 300 هزار تومان متغیر است.

 نکته جالب اینجاست که با وجود نرخ بالای قیمت ها، بلیط عمده‌ی این کنسرت‌ها به صورت کامل فروخته می شود.

کنسرت های پاپ، رکوددار گرانی

پیش از تصمیم قطعی برای از سرگیری دوباره کنسرت‌ها پس از دوسال برخی تهیه‌کنندگان موسیقی درباره افزایش نرخ بلیتط های کنسرت‌ با توجه به رشد چندین درصدی تورم در کشور و همچنین فراهم نبودن شرایط برای برگزاری اجراها با ظرفیت کامل سالن، هشدار داده بودند اما به نظر نمی رسید که قیمت ها با چنین رشدی همراه باشد.

از زمان اعلام برگزاری کنسرت ها، سوالات بسیاری درباره قیمت بلیط ها مطرح شد و اینکه اگر کنسرت‌ها برگزار شود، هزینه بلیط ها چقدر باید باشد.

بحث قیمت گذاری کنسرت ها مساله ای بود که در جلسات بررسی وضعیت برگزاری کنسرت های حضوری،به عنوان مهمترین دغدغه تهیه‌کنندگان مطرح شد، آنها تمایل داشتند که بلیط ها افزایش قیمت چندانی نداشته باشد و برای جامعه موسیقی رضایت بخش باشد.

اواخر آذر ماه امسال محمد حسین توتونچیان که یکی از تهیه کنندگان موسیقی است، در این باره گفت: پیش بینی می‌ شود به علت افزایش تورم در دو سال اخیر و بالا رفتن هزینه‌های برگزاری کنسرت، از اجاره سالن‌ها گرفته تا اجاره مسائل فنی، به ناچار شاهد افزایش قیمت در بلیط های کنسرت باشیم.

به گفته او، طی دو سال گذشته که کنسرت برگزار نشد تمامی ارگان‌های مختلف کشور با افزایش هزینه‌ها و افزایش مخارج روزمره و جاری مواجه شدند، ضمن اینکه در این مدت اهالی موسیقی هیچ گونه حمایت مالی هم از دولت دریافت نکردند و همین موضوع فشار اقتصادی وارده به جامعه موسیقی را دو چندان کرده است.

توتونچیان، اضافه کرد: متاسفانه نه دفتر موسیقی، نه معاونت هنری و نه وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی در طول ماه های گذشته هیچ کمک مالی به ما نکردند و به‌عنوان مثال هیچ تسهیلاتی مانند وام از سوی هیچ نهاد و ارگانی در اختیارمان قرار نگرفت.

عدم حمایت از فعالان موسیقی توسط دولت طی دوسال گذشته در حالی است که با وجود کاهش درآمد موسسه های موسیقی،مدیران این موسسه ها باید حقوق، عیدی، پاداش و… پرسنل را پرداخت می کردند، بیمه‌هایشان را رد می کردند و مالیات حقوق‌ پرسنلشان را هم پرداخت می کردند.

هزینه های کنسرت

براساس جلسه ای که دهم آبان ماه سالجاری درباره از سرگیری کنسرت ها برگزار شد، سالن‌داران با تقسیم هزینه‌ها به دو قسمت اعلام کردند که همچون گذشته قسمتی از هزینه، بابت اجاره سالن خواهد بود و قسمت دیگر که به بخش خصوصی واگذار شده است بابت پروداکشن؛ نور، صدا، ال‌ای‌دی‌ها و دستمزد کادر فنی است.

سیستم نور و صوت‌وتصویر، ال‌ای‌دی و چینش کادر فنی سالن‌ها عمدتا مربوط به بخش خصوصی است و آن‌ها برای این بخش هزینه کرده و دستمزد می‌گیرند، آنها اعلام کرده اند که نمی‌توانند با کمتر از صد درصد افزایش دریافتی‌شان به کار خود ادامه دهند.

از سوی دیگر اجاره سالن هم نسبت به دو سال گذشته افرایش چشمگیری یافته است و سالن‌داران حتی اگر تعرفه‌های قانونی را هم در نظر بگیرند به افزایشی کمتر از 25، 30 درصد برای هر سال رضایت نمی دهند، بنابراین افزایش 50 یا 60 درصدی اجاره‌بها طبیعی است.

افزایش صددرصدی تعرفه‌های بخش خصوصی برای تامین پروداکشن به همراه رشد 50، 60 درصدی اجاره‌بها عدد قابل ملاحظه ای می‌شود که تامین این هزینه بر عهده تهیه‌کنندگان و شرکت‌های برگزارکننده کنسرت است.

حالا در شرایطی که هزینه ها چندین برابر شده است، تهیه‌کنندگان و شرکت‌های برگزارکننده کنسرت به واسطه لزوم استفاده از 50 درصد ظرفیت سالن‌ها، درآمدشان نصف می شود.

در همین راستا، مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری آوای فروهر که کنسرت بهنام بانی را در آذر ماه در تبریز برگزار کرد با انتقاد از شرایط اقتصادی برگزارکنندگان کنسرت گفت: من به عنوان مدیربرنامه این رویداد، از برگزاری کنسرت در تبریز با قیمت بلیط 120 تا 160 هزار تومان و با استفاده از تنها 50 درصد ظرفیت سالن، هیچ سودی نداشته‌ام و تلاش شد فقط این برنامه برگزار شود.

محمد حاتم‌پور ادامه داد: به عنوان کنسرت‌گذار واقعا مبلغی را که هزینه می‌کنم، برداشت نمی‌کنم و شاید لازم باشد چیزی هم از جیب بگذارم اما صرفا می‌خواهم این اقتصاد شکست‌خورده، این چرخ شکسته و زنگ‌زده دوباره راه بیفتد.

او اضافه کرد: همه می‌دانند که با فروش 480 بلیط متوسط 150 هزار تومان چیزی دست‌مان را نمی‌گیرد و هزینه‌ها هم درنمی‌آید، البته که از 480 بلیط، 40 تا 50 تای آن به عنوان بلیط مهمان به ارگان‌ها و نهادهای مربوطه ارائه شد.

نگاهی به قیمت بلیط کنسرت ها نشان می دهد اگرچه سقف و کف قیمت ها افزایش چشمگیری داشته اند، هزینه های برگزارکنندگان کنسرت هم رشد قابل توجهی داشته است.

در این میان باید تدابیری اندیشیده شود که نه طرفداران موسیقی تحت فشار قرار گیرند و نه اینکه هزینه های برگزارکنندگان تأمین نشود، چون در صورت نبود منافع اقتصادی برای برگزارکنندگان، دوباره شاهد اجرای کنسرت در خارج از کشور هستیم.

درواقع انتظار می رود که اگر قیمت بلیط ها برای برگزاری کنسرت در ایران به صرفه نباشد تهیه کنندگان به سمت اجرای کنسرت در خارج از کشور سوق پیدا کنند، همچنان که طی ماه های اخیر  شاهد برگزاری کنسرت‌ خوانندگان داخلی در کشورهای همسایه از جمله تاجیکستان و ترکیه و … و به تبع آن خروج ارز از کشور بودیم.

بنابراین اگرچه باید افزایش قیمت افسارگسیخته بلیط کنسرت ها مورد نظارت قرار گیرد اما باید منافع اقتصادی برگزارکنندگان و تهیه کنندگان موسیقی هم در نظر گرفته شود تا آنها هم بعد از دوسال بازگشت به کار، متضرر نشوند.

 




0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید