پرش به محتوای اصلی

افزایش طول عمر با مصرف غذاهای پُرفیبر

کد خبر 577960
4

تحقیقات نشان می‌دهد مصرف غذاهای غنی از فیبر، یعنی مصرف بیش از 30 گرم فیبر در طول روز باعث می‌شود تا خطر مرگ و بروز بیماری‌های غیرقابل‌انتقال کاهش چشمگیری پیدا کند.

پژوهش‌های متخصصان نیوزلندی ثابت کرد که مصرف بیش از ۳۰ گرم فیبر در طول روز در پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌های غیرقابل‌انتقال و افزایش طول عمر مؤثر است. وجود فیبرهایی چون غلات کامل، حبوبات، سبزیجات و میوه‌ها در رژیم غذای طبیعی می‌تواند تأثیر بسیار خوبی بر سلامت بدن داشته باشد.

همچنین نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد مصرف غذاهای غنی از فیبر بین ۱۵ تا ۳۰ درصد هر نوع مرگ‌ومیر و حتی مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی-عروقی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این بروز بیماری‌های قلبی-عروقی، سکته مغزی، دیابت نوع ۲ و سرطان روده بزرگ را بین ۱۶ تا ۲۴ درصد کاهش می‌دهد.

افزایش مصرف فیبر با کاهش وزن و کلسترول همراه بوده درحالی‌که این اثر در مصرف کم فیبر یا استفاده از فیبرهای مصنوعی یا عصاره‌های فیبری خیلی کمتر خواهد بود.

پروفسور «جیم مان»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه اوتاگو نیوزلند، در رابطه با نتایج این تحقیقات می‌گوید: «یافته‌های ما شواهد متقاعدکننده‌ای برای دستورالعمل‌های تغذیه‌ای و تمرکز بر افزایش فیبر رژیمی و جایگزینی غلات کامل به‌جای غلات تصفیه‌شده ارائه می‌دهند. این‌گونه رژیم‌های غذایی خطر مرگ‌ومیر و بروز طیف وسیعی از بیماری‌های مهم را کاهش می‌دهد.»

او در ادامه افزود: «تمام مواد غذایی غنی از فیبر که نیاز به جویدن دارند و تأثیرات مثبتی بر روده‌ها می‌گذارند، باعث افزایش احساس سیری و کنترل وزن شده و می‌توانند بر میزان چربی و قند بدن نیز تأثیرگذار باشند. هضم و تجزیه فیبرها توسط باکتری‌های روده بزرگ صورت می‌گیرد که این عمل دارای اثرات مفیدی همچون محافظت از روده در مقابل ابتلاء به سرطان است.»

مصرف روزانه بین ۲۵ تا ۲۹ گرم فیبر برای بدن مفید بوده و کفایت می‌کند اما داده‌ها نشان می‌دهد مصرف بیش‌ازحد فیبر در رژیم غذایی می‌تواند از بدن در برابر بیماری‌ها بیشتر حفاظت کند. محققان اعلام کردند که افزایش مصرف فیبر به حفاظت بدن در برابر سکته مغزی و ابتلاء به سرطان سینه نیز کمک به سزایی می‌کند.

بازتاب را در گوگل بیشتر ببینید

نظرات کاربران

نخستین دیدگاه را درباره این خبر ثبت کنید

0 دیدگاه ثبت دیدگاه

یادآوری: نشانی ایمیل منتشر نمی‌شود و دیدگاه‌های حاوی توهین، تهمت، افترا یا واژگان نامناسب تأیید نخواهند شد.

هنوز دیدگاهی ثبت نشده است

نظر شما می‌تواند شروع یک گفت‌وگوی سازنده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

از درج اطلاعات شخصی، شماره تماس و پیوندهای تبلیغاتی خودداری کنید.