افزایش بی‌رویه گرمای زمین تا 5 سال آینده

    کد خبر :994692
گرما

سازمان جهانی هواشناسی (WMO) گزارش پیش بینی آب و هوای خود را برای پنج سال آینده منتشر کرده که بسیار وحشتناک است.

بازتاب-WMO هر سال به‌روزرسانی جهانی سالانه تا یک دهه را منتشر می‌کند. این گزارش با ارائه پیش‌بینی‌های اقلیمی برای سال‌های آینده، در این مورد، 2023 تا 2027، به سیاست‌گذاران اطلاع‌رسانی می‌کند.

پتری تالاس، دبیر کل WMO بیان داشت: “این گزارش به این معنا نیست که ما به طور دائم از سطح 1.5 درجه سانتیگراد مشخص شده در توافقنامه پاریس که به گرمایش طولانی مدت طی سالیان طولانی اشاره دارد، تجاوز خواهیم کرد. با این حال، WMO زنگ خطر را به صدا در می‌آورد که سطح 1.5 درجه سانتیگراد را به طور موقت با افزایش فرکانس نقض خواهیم کرد.”

هشدار WMO همراه با پیش‌بینی آن است که 98 درصد احتمال دارد حداقل یکی از پنج سال آینده از گرم‌ترین دمای ثبت شده فراتر رود. ال نینو و تغییرات آب و هوایی به احتمال زیاد باعث افزایش دما خواهند شد.

تالاس افزود:

“انتظار می‌رود ال نینو در ماه‌های آینده رو به حال افزایش باشد و این امر با تغییرات آب و هوایی ناشی از انسان ترکیب می‌شود و دمای جهانی را به قلمروی ناشناخته سوق می‌دهد. این امر پیامدهای گسترده‌ای برای سلامت، امنیت غذایی، مدیریت آب و محیط زیست خواهد داشت. ما باید آماده باشیم.”

ال نینو زمانی اتفاق می‌افتد که دمای سطح دریا در مرکز و شرق اقیانوس آرام گرمسیری به طور قابل‌توجهی گرم‌تر از حد متوسط شود و باعث تغییر در گردش جوی خواهد شد. گرمای بیشتر در اتمسفر و دمای گرم‌تر سطح اقیانوس می تواند منجر به افزایش سرعت باد در طوفان های استوایی شود و به شدت بر زندگی دریایی سواحل اقیانوس آرام تأثیر بگذارد.

علاوه بر این، WMO پیش بینی کرده که گرمایش قطب شمال احتمالاً سه برابر بیشتر از میانگین جهانی است. این موضوع باعث نگرانی کارشناسان شد. پیش‌بینی‌های WMO به‌طور قابل‌توجهی باعث نگرانی کارشناسان شده است.

گرما

Belle Workman، پژوهشگر Melbourne Climate Futures، دانشگاه ملبورن، بیان داشت:

“پیش بینی گرم‌ترین سال ثبت شده در پنج سال آینده، مشکلات بیشتری را برای سلامت مردم در سراسر جهان به همراه دارد.  ما می‌دانیم که تغییرات آب و هوایی به طرق مختلف بر سلامت تأثیر منفی دارد، از جمله بوسیله تأثیرات فیزیکی مستقیم امواج گرما، مانند اثرات غیرمستقیم افزایش دما مانند کمک به ناامنی غذا و آب.”

 

برخی بر قابل اعتماد بودن علم زیربنای این پیش بینی‌ها تاکید دارند. جانت لیندزی از دانشکده محیط زیست استرالیا افزود:

“داده‌ها برای پوشش کل کره زمین با استفاده از ترکیب اندازه‌گیری‌های سطحی و ماهواره‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند و به طور کامل توسط آژانس‌های هواشناسی و محققان علمی در سراسر جهان کنترل می‌شوند.”

مدل‌سازی سیستم آب و هوا توسط 11 موسسه مختلف برای تهیه پیش‌بینی‌ها طی دوره 2023 تا 2027 استفاده شده، که درجه بالایی از اطمینان را در پیش‌بینی‌ها فراهم می‌کند، زیرا آنها در گروه‌های تحقیقاتی مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید