اعلام جنگ علیه پلاستیک‌های شناور در اقیانوس‌ها

    کد خبر :443116

به گفته فعالان زیست محیطی، انتشار تصاویری چون لاک‌پشت‌های گرفتار در کیسه‌های پلاستیکی، سواحل مفروش با زباله و جزایر زباله شناور در اقیانوس‌ها، جهان را نسبت به نیاز فوری و جدی به مقابله با آلودگی‌های پلاستیکی در مبدا آگاه می‌سازد.

خبرهایی در رسانه‌های اجتماعی مبنی بر حجم عظیم زباله‌های شناور در آب‌ها یا نهنگی به ساحل نشسته‌ در اندونزی با وجود شش کیلو زباله داخل شکمش، بحران آلودگی‌های پلاستیکی را به کانون توجه جهان می‌آورند.

جورج لئونارد، دانشمند ارشد گروه زیست محیطی حفاظت از اقیانوس‌ها با ابراز امیدواری و خوش‌بینی نسبت به حل مشکل آلودگی‌های پلاستیکی آب‌ها اظهار کرد: انتشار اخبار و عکس‌های این زباله‌ها باعث می‌شود نادیده گرفتن آن‌ها سخت شود و تمرکز بر بهترین راه مقابله با چنین زباله‌هایی بیشتر گردد.

طبق یک مطالعه علمی سالانه هشت میلیون تُن پلاستیک به اقیانوس‌ها ریخته می‌شود. اما این حجمی است که از خشکی‌ها روانه اقیانوس‌ها می‌شود و حدود دو میلیون تُن زباله پلاستیکی دیگر نیز می‌تواند توسط کشتی‌ها به خصوص کشتی‌های ماهیگیری وارد آب اقیانوس‌ها شود.

بیش از ۷۰۰ گونه دریایی تحت تاثیر این زباله‌ها قرار می‌گیرند، برای مثال لاک‌پشتها کیسه‌های پلاستیکی را با عروس‌های دریایی که از آن‌ها تغذیه می‌کنند، اشتباه گرفته و آن‌ها را می‌خورند.

هر ساله بیش از پنج میلیارد کیسه پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و ممنوعیت آن‌ها تا زمان ممنوعیت احتمالی کلی، گام به گام و کشور به کشور در حال انجام است. ممنوعیت کیسه‌های پلاستیکی می‌تواند با ممنوعیت نی‌های پلاستیکی و گوش‌پاک‌کن‌ها دنبال شود.

اتحادیه اروپا قصد دارد استفاده از پلاستیک‌های یک‌ بار مصرف را تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی ممنوع سازد. این خبر خوبی برای فعالان زیست محیطی محسوب می‌شود چرا که حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از پلاستیک‌ها از اتحادیه اروپا روانه اقیانوس‌ها می شوند.

طبق یک مطالعه علمی از ۸.۳ میلیارد تُن پلاستیک تولید شده بین سال های ۱۹۵۰ و ۲۰۱۵ میلادی، ۶.۳ میلیارد تُن زباله هایی بودند که از مواد زیست تخریب پذیر ساخته نشده و تنها ۹ درصد از آن ها بازیافت شده اند.

اما یک دانشمند زیست شناس با تاکید بر این که برای حل معضل زباله های پلاستیکی تنها بازیافت کافی نیست، گفت: دیگر نمی توان مانند گذشته به روانه کردن زباله ها به اقیانوس ها ادامه داد و نیاز است که فرهنگ دور ریختن زباله ها را تغییر دهیم و با این مشکل در مبدا مقابله کنیم.

وی افزود: صنایع با بیان این که بازیافت بیشتری باید صورت بگیرد، مصرف کنندگان را مقصر می شمارند، اما باید بدانند که بازیافت دیگر کارساز نیست و آن ها مسئول پلاستیک های یک بار مصرف تولیدی خود هستند.

آژانس زیست محیطی سازمان ملل متحد هم اکنون مبارزه علیه پلاستیک ها در اقیانوس ها را اعلام کرده و آن را به عنوان موضوع زیست محیطی سال ۲۰۱۸ میلادی تعیین کرده است.

در حال حاضر ۶۰ کشور به کمپین ممنوعیت مصرف پلاستیک‌های غیرقابل استفاده مجدد که از سال ۲۰۱۷ میلادی آغاز شده پیوسته اند. اگرچه به اعتقاد دانشمندان این ممنوعیت چاره نهایی حل این معضل نیست اما می تواند به این موضوع کمک کند.

مشکل دیگر تورهای ماهیگیری شناور در اقیانوس هاست که یا فراموش شده یا به عمد برای ماهیگیری تا ماه ها در آب‌ها رها می شوند.

با این حال زمانی که بحث پاکسازی اقیانوس ها پیش می آید به گفته دانشمندان این امر می تواند بسیار پیچیده باشد. برای مثال دانشمندان هم اکنون در مورد به کارگیری دستگاه بزرگ پاکسازی زباله های شناور در اقیانوس ها که با هدف پاکسازی نیمی از حجم بزرگ زباله های شناور در اقیانوس آرام در پنج سال آینده ساخته شده، دچار تردید هستند.

به گزارش ایسنا، یک مطالعه نشان می‌دهد زباله های شناور در اقیانوس آرام که توسط تلاطم های دریایی به یکدیگر پیوسته و حجمی غیرطبیعی بزرگی پیدا کرده‌اند در حال حاضر به اندازه ۸۰ هزار تُن معادل بیش از سه برابر کشور فرانسه رسیده اند.

با این وجود به طبق گفته‌های دانشمندان در صورتی که بخواهیم اقیانوس ها را از زباله ها پاکسازی کنیم، نمی توانیم از سطح آب ها شروع کنیم، چرا که حجم میکروپلاستیک ها و پلاستیک های بزرگ روی سطح آب اقیانوس ها در برابر آن چه که در اعماق اقیانوس ها انباشته شده، بسیار کم است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، از سوی دیگر برخی کارشناسان راه حل مقابله با این معضل را “تجزیه” پلاستیک‌ها می‌دانند اما این روند برای برخی پلاستیک‌ها “صدها سال” زمان می‌برد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید