اعتراض پارلمانی‌ها به سخنان ظریف؛«اظهارات نسنجیده، دولت و نظام را زیر سوال برد»

  • سیاسی
  • سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ ۱۴:۵۶
    کد خبر :422501

نشست علنی امروز خانه ملت با واکنش نمایندگان مجلس نسبت به اظهارات ظریف درباره پولشویی روبرو شد.

نشست علنی امروز دوشنبه (29آبان ماه 97) مجلس شورای اسلامی به ریاست مسعود پزشکیان آغاز شد.

این جلسه در حالی آغاز شد که 230 نفر از نمایندگان در جلسه حضور داشتند.

*پزشکیان: مسلمانان با وحدت مانع اختلاف افکنی دشمنان می‌شوند

در ابتدا، مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که بخشی از ریاست جلسه علنی امروز را بر عهده داشت طی سخنانی، ضمن تبریک آغاز هفته وحدت اظهار داشت: هر مسلمانی باید تلاش کند اختلاف و تفرقه بین مسلمانان دیگر را با امر به معروف و نهی از منکر حل کند.

وی با اشاره به آیات الهی مبنی بر حفظ وحدت مسلمانان، افزود: امیدواریم آغاز هفته وحدت با کلام ائمه اطهار ما را به سمت وحدت پیش ببرد، البته این وحدت نه فقط در زبان و گفتار بلکه باید در عمل ما نیز پدیدار باشد.

نایب رییس اول مجلس افزود: کتاب خدا دستور برای اعمال، زندگی و سعادت ماست، همه مسلمانان باید به ریسمان خدا چنگ بزنند، اگر ما مسلمانان با هم وحدت داشته باشیم، هیچ قدرتی نمی تواند چشم طمع به کشورهای اسلامی داشته باشد و اختلاف ایجاد کند.

*صورت‌های مالی سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح رسیدگی می‌شود

در ادامه لایحه ادغام شرکت‌ها و تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت.

نهایتا پس از بحث و بررسی نمایندگان مجلس، ماده 2 لایحه مذکور به تصویب رسید.

براساس ماده 2 لایحه ادغام شرکت‌ها و تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح،‌ این سازمان دارای شخصیت حقوقی مستقل بوده و به صورت شرکت دولتی وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اداره می‌شود.

*سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح مجاز به ایجاد شرکت‌های تابعه شد

نمایندگان در ادامه جزئیات لایحه ادغام شرکت‌ها تشکیل سازمان صنایع دریایی، نیروهای مسلح را مورد بررسی قرار دادند.

نهایتا پس از بحث و تبادل نظر ماده 3 بررسی شده و با 140 رای موافق، 23 رای مخالف و 4 رای ممتنع به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

*مجلس با تشکیل سازمان صنایع دریایی وابسته به وزارت دفاع موافقت کرد

در ادامه هم، وکلای ملت با تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با 162 رأی موافق، 14 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 227 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

*پورابراهیمی: وزیر خارجه ادله خود درباره پولشویی را ارائه کند/ ظریف دولت و نظام را زیر سؤال برد

سپس، محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس طی سخنانی در اعتراض به سخنان اخیر ظریف درباره پولشویی اظهار داشت:‌می‌خواهم به وزیر امور خاجه به خاطر اظهارات نسنجیده‌ای تذکر بدهم.

وی افزود: قانون پولشویی در کشور وجود دارد که متولی آن وزارت اقتصاد است، البته در کنار آن وزارت اطلاعات و دستگاه‌های دیگر مانند رئیس بانک مرکزی هم متولی این امر است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای ظریف با رویکرد نسنجیده‌ای حرفی را زد که بیش از هر چیز نظام و دولت جمهوری اسلامی را زیر سؤال برده است.

وی همچنین عنوان کرد که اگر ظریف ادله‌ای داشته و دارد باید آن را ارائه کند و موضوع پیگیری شود زیرا این امر برای نظام هزینه ایجاد کرده و باید مورد بررسی قرار گیرد.

*موضوع «معافیت مالیاتی محصولات نظامی» به کمیسیون امنیت ملی ارجاع شد

پس از آن نیز، نمایندگان به دلیل وجود برخی ابهامات در ماده 4 و 5 لایحه لایحه تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح این دو ماده را برای بررسی و اصلاحات بیشتر با 144 رأی موافق، 20 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 213 نماینده حاضر در صحن به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارجاع دادند.

*اساسنامه سازمان صنایع دریایی به تصویب هیات وزیران می‌رسد

نمایندگان همچنین با ماده 6 این لایحه با 137 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 211 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس ماده 6 لایحه مذکور؛ اساسنامه سازمان توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح تهیه می شود و به تصویب هیات وزیران می رسد و پس از تایید فرماندهی معظم کل قوا، ابلاغ می‌شود.

*حاجی‌دلیگانی: چرا طرح تفحص از بانک مرکز از دستور کار خارج شد/لاریجانی: این طرح بررسی می‌شود

در ادامه هم، حسینعلی حاجی دلیگانی طی تذکری شفاهی اظهار داشت: بنده در آبان ۹۶ درخواست تحقیق و تفحص از بانک مرکزی را به هیات رئیسه ارائه کردم که در همان زمان، هیات رئیسه مجلس آن را جهت بررسی به کمیسیون اقتصادی ارجاع داد.

وی افزود: علیرغم آنکه کمیسیون اقتصادی باید طی دو هفته این درخواست را بررسی می‌کرد، اما بررسی‌های آنان درباره این مساله ۸ ماه طول کشیده و در نهایت این درخواست در تیر ماه سال ۹۷ تصویب شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: طی چند هفته درخواست تحقیق و تفحص از بانک مرکزی در دستور کار جلسه علنی مجلس قرار گرفت و چاپ شد اما در عین ناباوری این هفته از دستور کار مجلس خارج شده است.

*تذکر ذوالنوری به اظهارات یک نماینده در صحن مجلس

سپس، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور رئیس کمیته هسته ای مجلس طی تذکری شفاهی اظهار داشت: در زمان بررسی لایحه تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم میاندوآب اظهاراتی را مطرح کرد که خلاف شان مجلس بود.

وی افزود: زمانی که طلایی نیک، معاون پارلمانی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حال گفتگو با پزشکیان نایب رئیس مجلس بود، محبی نیا اعتراض کرد و گفت طلایی نیک آنقدر نفوذ دارد که هر چه بخواهد در مجلس رای می آورد.

*کلیات لایحه نحوه استفاده و نظارت بر پایانه فروشگاهی تصویب شد

وکلای ملت همچنین با کلیات لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر پایانه فروشگاهی (صندوق مکانیزه فروش) موافقت کردند.

کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر پایانه فروشگاهی (صندوق مکانیزه فروش) موافقت و سخنگوی کمیسیون در این باره تصریح کرد: بانک جامعه اطلاعاتی پیش بینی شده در این لایحه به شفافیت مالیاتی در کشور کمک خواهد کرد و این لایحه به بحث اشتغال شاغلان در حوزه مالیات لطمه ای وارد نخواهد کرد.

*تذکر نماینده مریوان به رئیس‌جمهور در مورد انتصاب مدیران ناکارآمد

در ادامه، تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور توسط علی‌اصغر یوسف‌نژاد عضو هیأت رئیسه مجلس قرائت شد.

*عضو ناظر مجلس در شورای عالی فضایی انتخاب شد

نمایندگان در بخش دیگری از نشست امروز، از بین غلام محمد زارعی و رامین نورقلی‌پور دو کاندیدای عضویت در شورای عالی فضایی، غلام محمد زارعی را با 133 رأی موافق به عنوان عضو ناظر مجلس در شورای عالی فضایی انتخاب کردند.

*اعضای ناظر مجلس در ستاد امر به معروف و نهی از منکر انتخاب شدند

وکلای ملت در ادامه از بین احمد مازنی، سیدصادق طباطبایی‌نژاد و احمد سالک کاشانی، احمد مازنی را با 89 رأی موافق و سید صادق طباطبایی نژاد را با 88 رأی موافق از مجموع 159 رأی موافق برای اعضای ناظر مجلس در ستاد امر به معروف و نهی از منکر انتخاب کردند.

*جلسه علنی امروز مجلس خاتمه یافت/نشست بعدی؛ فردا

نشست علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی با اعلام علی لاریجانی رئیس مجلس پایان یافت.

به گزارش فارس ،بر اساس اعلام لاریجانی، جلسه بعدی مجلس (چهارشنبه، 30 آبان ماه) رأس ساعت 8 با دستور هفتگی قوه مقننه برگزار خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید