اسرائیل ممکن است به مواضع شبه نظامیان نزدیک به ایران در خاک عراق حمله کند

    کد خبر :475607
اسرائیل

جروزالم پست نوشت: با شدت گرفتن تلاش اسراییل برای قطع دسترسی زمینی ایران به سوریه و لبنان، عراق تبدیل به یک هدف محتمل برای تل اویو شده است.

به گزارش انتخاب در ادامه این مطلب آمده است: حملات اخیر به مواضع ایران در سوریه ثابت کرد که استفاده از سیستم‌های پدافند موشکی برای توقف عملیات اسراییل کافی و موثر نیست اما این پایان ماجرا نخواهد بود. ممکن است به زودی شاهد تعمیم حملات اسراییل علیه مواضع ایران در خاک سوریه، به سرزمین عراق باشیم که فاقد پدافند هوایی موثر است و شکاف سیاسی در آن به قدری عمیق است که دولتش قادر نیست حاکمیت ارضی کشور را به دست بگیرد.

سیستم پدافند هوایی روسی اس-۳۰۰ هنوز آزمون خود را پس نداده و گفته شده که ارتش سوریه در حملات اخیر اسراییل، از آن استفاده نکرده است. در پی استفاده نادرست ارتش سوریه از پدافند هوایی اس-۲۰۰ که منجر به سقوط یک هواپیمای روسی شد، مسکو وعده تحویل سیستم پدافند اس-۳۰۰ همراه با رادارهای جدید را به دمشق داد. اگرچه دولت سوریه و مسکو می گویند بخش اعظم موشک‌های اسراییلی شلیک شده از آسمان لبنان را منهدم کرده‌اند، هنوز اثبات نشده که اس-۳۰۰ قادر باشد مانع حملات ارتش اسراییل شود.

رسانه‌های عراقی مدعی شده‌اند که مایک پومپئو، وزیر امورخارجه آمریکا طی دیدار اخیرش از بغداد، به مقامات این کشور و عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر درباره حملات احتمالی نیروی هوایی اسراییل به مواضع شبه‌نظامیان شیعه نزدیک به ایران در قلب عراق هشدار داده است. به گفته این رسانه‌ها، پومپئو اعلام کرده که واشنگتن مانع حمله اسراییل به مواضع ایران در عراق نخواهد شد.

نفوذ شبه‌نظامیان شیعه هوادار ایران به مجلس عراق و تشکیل دومین فراکسیون بزرگ، تبدیل به چالش شده است. آخرین حربه نخست‌وزیر سابق، حیدر العبادی برای کنترل این گروه‌ها و نزدیک کردن آنها به دولت، آن بود که مشاور امنیت ملی، فالح الفیاض را برکنار کند و خودش این پست را به دست بگیرد. فیاض که ابایی در اعلام نزدیکی خود به ایران ندارد، این پست را بار دیگر در دولت جدید به دست آورده و حتی برای پست وزارت کشور نیز نامزد شده است. منازعات بر سر انتصاب فیاض منجر به یک بن‌بست سیاسی در عراق شد.

همزمان با تداوم مباحثات درباره لزوم تسلط دولت بر گروه‌های شبه‌نظامی بود که گزارش‌ها درباره نگرانی آمریکا از حملات احتمالی اسراییل به مواضع شبه‌نظامیان شیعه در عراق منتشر شد. تنها حقیقت آشکار در اوضاع سیاسی نابسامان عراق این است که دولت این کشور، از تلاش برای کنترل گروه‌های شبه‌نظامی دست کشیده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید