از تلاش برای دوست شدن با همه‌ی همکاران دست بکشید

    کد خبر :149751

گرچه روابط کاری در پیشرفت و بهره‌وری تیم نقش مؤثری دارند؛ ولی به این مفهوم نیست که باید با همه‌ی همکارانتان دوستی نزدیکی برقرار کنید.

برای هرکسی که تابه‌حال شغلی اداری و دفتری داشته، دو امر مسلم است: از طرفی، مهم است که در محل کار دوستانی داشته باشید. این روابط روی رضایت شغلی مؤثرند و زمانی که دوره‌های سختی را می‌گذرانید، این احساس که کسی به شما کمک می‌کند و تنها نمی‌مانید، آرامش‌بخش است. از طرف دیگر، واقعیت این است که معاشرت‌های زیاد و روابط اجتماعی زیاد در محل کار، شما را از وظایفتان بازمی‌دارد. یکی از مهم‌ترین عوامل پایین آمدن بهره‌وری، لااقل در سطح فردی، حواس‌پرتی است که به سبب روابط بیش‌ازحد نزدیک همکاران به وجود می‌آید.

بااین‌حال تأثیر ارتباطات قوی با اطرافیان، روی کارایی کوتاه‌مدت قابل‌ چشم‌پوشی نیست. بدون روابط کاری خوب، هرکسی از مسیر اصلی کسب‌وکار منحرف می‌شود و بعلاوه احتمال درگیری و اختلافات هم افزایش پیدا می‌کند. بهترین راه برای حفظ تعادل ارتباطات محیط کار، هدفمندی این روابط است. درواقع شما مجبور نیستید با هیچ‌کدام از همکارانتان دوست باشید، مگر اینکه برای هدفمندسازی روابط ، این پنج نکته‌ی هوشمندانه را به عادات بلندمدت خود تبدیل کنید:

قدردانی خود را اظهار کنید
با توجه به حجم بالای ایمیل‌هایی که هرروز ارسال و دریافت می‌شوند، بهتر است در پاسخ تمام ایمیل‌های همکارانتان ننویسید «متشکرم». این کار واقعاً ضروری نیست و حتی ممکن است ناخواسته آزاردهنده هم باشد.

اما اگر همکارتان مشخصاً طی یک پروژه کمک مؤثری به شما کرده است، باید برای قدردانی از او وقت بگذارید. کار ساده‌ای است. در پلتفرم پیام‌رسان کاری خود یا یک ایمیل مجزا، برای او بنویسید: «به خاطر کار فوق‌العاده‌تان در این پروژه سپاسگذارم. شما عالی بودید.» سعی کنید کلامتان صادقانه باشد. این عمل نشان می‌دهد شما برای کار و تلاش او ارزش قائلید.

می‌توانید قدردانی‌تان را رودررو نیز اظهار کنید. زمانی که او را در جلسات فردی ملاقات می‌کنید یا در راهرو با یکدیگر برخورد می‌کنید، از او تشکر کنید. ولی به یاد داشته باشید این سپاسگزاری به خاطر خدمت و کمکی است که او به شما ارائه کرده است.

برای ملاقات با همکارانتان وقت بگذارید
برنامه‌ی شلوغ وظایف کاری ممکن است باعث شود زمان جلسات خود را با همکارانتان جابجا کنید. ولی اگر مدام اولویت‌های جلسات را تغییر دهید، این پیام را به همکارتان ارسال می‌کنید که دیدار با آن‌ها برایتان اهمیت زیادی ندارد. درنتیجه هنگامی‌که به آن‌ها نیاز پیدا می‌کنید، طبیعتاً آن‌ها با خود می‌گویند «این فرد در طول سه هفته‌ی گذشته ۳۰ دقیقه هم برای من وقت نگذاشته است و حالا از من می‌خواهد روز جمعه به او کمک کنم!»

عکس این موضوع هم می‌تواند صادق باشد. اگر روی افرادی که به شما کمک می‌کنند سرمایه‌گذاری کنید و در دیدارهای دونفره، از آن‌ها تشکر کنید، به آن‌ها احترام بگذارید و نشان دهید که برای شما یک اولویت محسوب می‌شوند، هنگامی‌که به کمک آن‌ها نیاز دارید به‌احتمال بیشتری پاسخ می‌دهند: «واقعاً خوشحال می‌شوم»

اختصاص هدفمند زمان و توجه به همکاران، به معنی روابط صمیمانه نیست، ولی روش خوبی است که نشان دهید به آن‌ها اهمیت می‌دهید و می‌توانند در صورت نیاز به شما تکیه کنند.

به آن‌ها پیشنهاد حمایت و پشتیبانی دهید
همه‌ی کارمندان در دوره‌های خاصی حس می‌کنند به پشتیبانی نیاز دارند. مثلاً در آغاز یک پروژه جدید که باید طرح پروژه را تعریف کنند، یا وقتی فرایندی در نیمه‌ی راه به بن‌بست می‌رسد. مهم این است که از این لحظات سختی که همکارانتان می‌گذرانند آگاه باشید.

شما باید پیش‌بینی کنید که چه زمانی ممکن است همکارانتان به مشکل برخورد کنند و به هر روشی که می‌توانید از آن‌ها پشتیبانی کنید. لازم نیست با همکارتان دوست صمیمی باشید یا مدام با او چت کنید تا متوجه شوید که او به کمک نیاز دارد. فقط ریتم کار خودتان و طرح‌های بزرگی را که شما هم به‌عنوان بخشی از تیم روی آن کار می‌کنید، در نظر داشته باشید. به‌این‌ترتیب به حد کافی در جریان امور همکارانتان قرار می‌گیرید.

به‌عنوان‌مثال شما متوجه می‌شوید که یکی از همکارانتان در جلسه‌ی بعدی شرکت، یک اجرای بسیار سخت به عهده دارد. شما می‌توانید در یک ایمیل کوتاه برای او بنویسید:

سلام (نام همکار)

من می‌دانم که شنبه جلسه‌ی هفتگی شرکت است و خیلی خوشحالم که شما را در این جلسه ملاقات می‌کنم. فقط می‌خواستم بگویم که اگر به کمکی نیاز داشتید، می‌توانید روی من حساب کنید.

نقاط عطف زندگی آن‌ها را به یاد بسپارید
مردم دوست دارند موردتوجه قرار بگیرند و حس کنند که دیگران آن‌ها را به خاطر می‌آورند. کار ساده‌ای که می‌توانید انجام دهید این است که روز تولد همکارانتان را در بخش یادآوری‌های تقویم خود ثبت کنید. اگر آن‌ها افرادی هستند که برای شما کار می‌کنند یا با هم ارتباطات بیشتری دارید، یک هدیه‌ی کوچک یا کارت تبریک، احترام و توجه شما را نشان می‌دهد. ترجیحاً بهتر است یادآوری چنین مناسبت‌هایی را برای یک هفته قبل از تاریخ مورد نظر ثبت کنید تا به‌موقع اقدام لازم را انجام دهید. برای سالگردهای خاص کاری نیز چنین برنامه‌ای داشته باشید. می‌توانید به همکارانتان بگویید بابت این مدت‌زمانی که به تیم شما ملحق شده‌اند و با شما همکاری داشته‌اند، از آن‌ها سپاسگزارید.

به آن‌ها احترام بگذارید و به صحبتشان گوش دهید
درنهایت هنگامی‌که با کسی وقت می‌گذرانید، واقعاً کنار او حضورداشته باشید، حتی اگر یک تعامل ۹۰ ثانیه‌ای است. بهتر است وقتی می‌خواهید با دیگران معاشرت کنید، گوشی و لپ‌تاپ خود را کنار بگذارید. یک شنونده‌ی هوشمند باشید. تماس چشمی داشته باشید و مستقیم یا غیر مستقیم به او بگویید که از این معاشرت متقابل خشنودید.

اگر در اواسط کاری هستید و همکارتان در کنار میزتان حضور میابد و صحبت می‌کند، حالت تهاجمی-تدافعی نداشته باشید. لزومی ندارد بگویید که مزاحمتان شده و کارتان را مختل کرده است. کافی است بگویید کمی بعد، زمانی که وقتتان آزاد شد، به او ملحق می‌شوید.

زمان منبعی محدود است و شما باید کاملاً برنامه‌ریزی کنید که این منبع مهم را چگونه و به چه اموری اختصاص دهید. بله، شما هنوز هم نیاز دارید چندین دوست خوب در محل کارتان داشته باشید، ولی به این معنی نیست که بخواهید با همه‌ی همکاران صمیمی و نزدیک باشید. این استراتژی‌ها به عادات شما نظم می‌دهند و روابط شما را پر مفهوم و هدفمند می‌کنند. برخی از آن‌ها فقط به چند دقیقه زمان نیاز دارند، اما درنهایت کمک می‌کنند شما روابطی قوی و سالم با همکارانتان داشته باشید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید