رییس سازمان انرژی اتمی:

اروپا به تعهدات برجام برگردد ماهم برمیگردیم

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ۱۳:۴۶
    کد خبر :1042548
اروپا به تعهدات برجام برگردد ماهم برمیگردیم

برجام، طرفین متعهد دارد و ما هم طبق برجام، بازگشت از تعهدات داریم و طبیعی است که وقتی آنان [ اروپا ] برگردند و تعهداتشان را انجام دهند، ما هم به تعهدات خود برمی‌گردیم.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: طبق برجام طبیعی است که وقتی سه کشور اروپایی برگردند و تعهداتشان را انجام دهند، ما هم به تعهدات خود برمی‌گردیم.

«محمد اسلامی» رییس سازمان انرژی اتمی در حاشیه جلسه امروز چهارشنبه (۲۹ آذر ۱۴۰۲) هیأت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما به دلیل اینکه یک سازمان خاص بوده و اطلاعات‌مان طبقه‌بندی شده است، یک نظام حسابرسی مالیاتی داریم که آن را با ممیز مالیاتی مرور می‌کنند و مالیاتی که به ما تعلق می‌گیرد را پرداخت می‌کنیم.

وی افزود: در این هفته، اولین کلینیک زخم در ورامین افتتاح شد؛ این گام اول در خدمت‌رسانی فناوری هسته‌ای در زندگی مردم است و آن را در سطح کشور گسترش خواهیم داد.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره گزارش اخیر آژانس اظهار کرد: اینکه این سه کشور اروپایی، زیاده‌خواهی و زورگویی می‌کنند، امری واضح و مشخص است؛ موضوع این است که چارچوب روابط ما با آژانس پادمان و ان‌پی‌تی است که به آن متعهدیم و نظارت آژانس را هم با بازرس و دوربین به همراه دارد؛ گزارش‌های سه ماه یک‌بار یا شش ماه یک‌بار آژانس مربوط به عملکرد برجام است.

برجام، طرفین متعهد دارد و ما هم طبق برجام، بازگشت از تعهدات داریم و طبیعی است که وقتی آنان برگردند و تعهداتشان را انجام دهند، ما هم به تعهدات خود برمی‌گردیم.

معاون رییس‌جمهور ادامه داد: مسئله هسته‌ای، ملی و راهبردی است نه سیاسی و جناحی و اقتدارآفرین است و قانون اقدام راهبردی، یک هدف مشخص دارد و این قانون نیامده که ما را با جنجال‌آفرینی مواجه کند، بلکه آمده است تا تحریم‌ها را لغو کند؛ بنابراین اقداماتی که در چارچوب قانون انجام می‌دهیم برای لغو تحریم‌هاست تا آنان تحریم‌ها را لغو کند؛ برجام هم برای لغو تحریم‌هاست؛ برجام حاصل ۲۰ سال مذاکره است. طرف مقابل باید تحریم‌ها را لغو کند و دست از جنجال و زیاده‌خواهی بردارد.

اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره امکان احیای برجام گفت: برجام طرفین متعاهدی دارد که باید به تعهدات خود عمل کنند. این‌همه اتهام‌زنی به جمهوری اسلامی برای چیست؟ بیش از ۲۰ سال به جمهوری اسلامی اتهام زدند، مکان‌هایی را معرفی کردند و ۲۰ سال هم مذاکره شد و در برجام همین موارد ادعایی در قالب پی‌ام‌دی بسته شد؛ آنان باید به تعهدات خود پایبند باشند.

جمهوری اسلامی یک سال و نیم، عین برجام را عمل کرده است و الان هم ما در چارچوب برجام عمل می‌کنیم و در راستای قانون اقدام راهبردی، تلاش ما برای لغو تحریم‌هاست.

به گزارش مهر، وی در پاسخ به سوالی درباره توقف توافق در اسفندماه، اظهار کرد: روایتگری‌ها از توافق اسفندماه ناصواب و ناصحیح است. توافق اسفند سه پاراگراف بیشتر ندارد؛ اول می‌گوید روابط ما با آژانس در چارچوب پادمان و ان‌پی‌تی است؛ دوم می‌گوید در خصوص مکان‌های ادعایی دو مکان باقی‌مانده، طرفین تعامل و همکاری جهت حل و فصل داشته باشند و سوم می‌گوید معاونان طرفین (سازمان انرژی اتمی و آژانس) یک الگو برای پیشبرد این برنامه که در واقع به دو بخش قبلی مربوط می‌شود، تعیین می‌کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید