ارزانترین میوه وارداتی گران می شود؟

    کد خبر :732357

نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران واردات موز را در شرایط کنونی غیرضروری دانست، چون ورود این میوه به خروج 5میلیون دلار ارز از کشور در هر هفته می‌انجامد، چیزی حدود 240 میلیون دلار در سال.

آمار گمرک نشان می‌دهد در بهار امسال نزدیک به 140هزار تن موز به کشور وارد شده است، رقمی که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 29درصد رشد داشته است.

صدرالدین نیاورانی، نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران، در تشریح بیشتر واردات این محصول به برنا گفت: 99درصد موزی که در ایران مصرف می شود، وارداتی است. تا ابتدای سال جاری، هر هفته یک کشتی حامل 3 تا 5هزار تن موز از فیلیپین و اکوادور موز وارد کشور می‌کرد.

او افزود: ردیف بودجه‌ای این میوه در ابتدای سال جاری تغییر کرد و دولت به طور ناگهانی خبر داد که ثبت سفارش موز را انجام نمی‌دهد در نتیجه مقدار زیادی موز در گمرکات ماند. این اتفاق در شرایطی افتاده که سرعت تخریب موز بالاست.

او ادامه داد: عدم ثبت سفارش تا به الان نیز ادامه دارد و تنها کسانی که سفارش آنها از پیش ثبت شده مجوز واردات دارند، به همین دلیل بهای موز افزایش یافته است.

نیاورانی خاطرنشان کرد: به باور من در شرایط کنونی واردات موز ضرورتی ندارد. پیش از توقف ثبت سفارش، هر هفته 5میلیون دلار به دلیل واردات موز ارز از کشور خارج می‌شد، در حالی که در شرایط کنونی که کشور با کمبود ارز رو‌به‌روست، این ارز می‌تواند به ورود کالاهای اساسی‌تری تعلق بگیرد و واردات موز ضرورت چندانی ندارد.

اظهار نظر های نیاورانی در حالی است که طبق مشاهدات میدانی خبرنگار بازتاب، در حال حاضر موز یکی از ارزانترین میوه های بازار است و در شرایطی که قیمت هر کدام از میوه های داخلی در میوه فروشی های سطح شهر به طور متوسط 20 هزار تومان است؛ موز به قیمت تقریبی 15 هزار تومان عرضه می شود.

همچنین در حال حاضر قیمت موز نسبت به سایر میوه های وارداتی مانند انبه، آوواکادو، پاپایا، بلوبری و… بسیار بسیار  ارزانتر است.

با این شرایط به نظر می رسد در آینده ای نزدیک و با توجه به محدودیت عرضه موز، قیمت این میوه هم افزایش یاید.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید