ارتباط بیماری لثه مزمن با مشکلات قلبی

    کد خبر :932722
ارتباط بیماری لثه مزمن با مشکلات قلبی

محققان ثابت کردند باکتری‌های ناشی از بیماری‌های التهاب لثه جزو شایعترین باکتری‌هایی هستند که در شریان‌های عروق کرونر قلبی دیده شده اند.

بنابر شواهدی که اخیراً در مورد ارتباط مابین سلامت دهان و دندان و بیماری‌های قلبی به دست آمده؛ بیمار با لثه عفونی (در مرحله متوسط یا پیشرفته) بیشتر از فردی با لثه و دندان‌های کاملاً سالم در معرض بیماری‌های قلبی و سکته خواهد بود.

مبتلایان به بیماری‌های لثه نسبت به افراد سالم بیش از چهار برابر در معرض خطر ابتلا به سکته‌های قلبی و مغزی قرار دارند. مطالعات نشان داده است ۲۵ درصد افرادی که بیماری لثه دارند بیماری قلبی هم دارند و این مسئله بیشتر در مردان زیر ۵۰ سال شایع است.

طی تحقیقات متخصصین ثابت شده است که باکتری از داخل دهان به سیستم گردش خونی که در میان بافت لثه است می‌رود. این باکتری‌ها مانند باکتری‌هایی هستند که در پلاک‌های داخل عروقی هستند. باکتری‌های دهان به پلاک‌های سیستم گردش خون می‌چسبند و در شکل گیری پلاک‌های داخل عروقی و لخته شدن خون مشارکت می‌نمایند.

بیماری لثه یک بیماری التهابی نسوج اطراف دندان است. این التهاب از میکروارگانیزم‌های موجود دردهان که همان باکتری‌ها و قارچ‌ها هستند تشکیل می‌شود که به آن عامل بیماری‌زا می‌گویند. این میکروب‌ها برروی سطوح دندان و مخاط دهان جای می‌گیرند و درصورتی که بهداشت دندان رعایت نشود تعداد آن‌ها زیاد می‌شود. با قرار گرفتن باکتری‌های خطرناک‌تر روی میکروب‌ها، پلاک میکروبی تشکیل می‌شود و این پلاک‌ها با رسوب و املاح معدنی در دهان ترکیب و تبدیل به جرم می‌شود، جرم موجود دردهان فضا را برای رشد میکروب فراهم می‌کند، تاجایی که التهاب ناشی از میکروب‌ها، باعث جداشدن لثه از سطح دندان می‌شود و بین دندان و لثه فاصله می‌اندازد. با التهاب، دردناک و خونین شدن لثه در این مرحله پاکت لثه ایی (جداشدگی) اتفاق می‌افتد و با مهاجرت به سمت ریشه دندان، بیماری لثه که در اصطلاح به آن پریودنتیت می‌گویندبه وجود می‌آید.

هر گاه جایی از بدن دچار تجمع میکروب شود بدن به عنوان یک جسم خارجی به آن واکنش نشان می دهد و به صورت التهاب بروز می‌کند، در این بیماران میزان زیادی سایتوکین‌ها (عوامل التهابی) ایجاد می شود و در واقع با افزایش ترشح این عوامل التهابی در بافت لثه، مقداری از آن‌ها وارد جریان خون سیستمیک بدن می‌شود.

در این مسیر ممکن است میکروب‌ها که همان باکتری‌های اصلی هستندبه همراه عوامل التهابی، وارد جریان خون شوند. از آنجا به عروق کرونر قلبی واردشده و تجمع میکروب اتفاق می‌افتد.

محققان ثابت کردند باکتری‌های ناشی از بیماری‌های التهاب لثه جز شایعترین باکتری‌هایی هستندکه درشریان‌های عروق کرونر قلبی دیده شده اند، و افرادی که آنژیوگرافی قلبی انجام داده‌اند دچارپلاک‌های آترواسکلروزیس بوده اند و وجود همین پلاک‌ها درون عروق کرونر باعث سکته قلبی می‌شود.

البته همه افرادی که به بیماری‌های قلبی وعروقی مبتلا هستند، لزوما بیماری لثه ندارند و اشخاص مبتلا به این بیماری، لزوما مبتلا به بیماری قلبی نیستند، این موضوع فقط یک ارتباط معنادار بین این دو بیماری ایجاد کرده است.

چه افرادی بیشتر در معرض خطر بیماری قلبی از طریق عفونت لثه هستند؟

بیماران مبتلا به بیماری لثه مزمن مانند ورم لثه (آماس و التهاب لثه دندان) یا بیماری پریودنتال پیشرفته، بالاترین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ناشی از عفونت لثه را دارند، به خصوص اگر این عفونت و درد نادیده گرفته شده و کنترل نشود؛ زیرا با ورود ضایعات مزمن در اطراف ریشه دندان به جریان خون، رگ‌های خونی آلوده می‌شود و با افزایش آزادسازی پروتئین واکنش سی، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و حتی سکته قلبی افزایش می‌یابد.

درمان بیماری‌های لثه قبل از درگیر شدن با بیماری‌های زمینه‌ای

بیماری لثه قابل کنترل، پیشگیری و درمان است و به راحتی با جراحی لثه و درمان‌های لثه برطرف می‌شود لذا نباید نگران بیماری‌های مرتبط با لثه باشیم. بیماری لثه ریسک فاکتور برای بیماری‌های قلبی و عروقی است و عامل بیماری محسوب نمی‌شود، فاکتوری که خطر این بیماری‌ها را افزایش می‌دهد، ولی عامل تعیین کننده نیست.
محیط دهان بیشترین حجم باکتری را دارد و یک منبع تجمع برای کل بدن محسوب می‌شود لذا بهداشت دهان و دندان و به خصوص مسواک زدن امری ضروری برای سلامتی بدن است.

علائم هشدار بیماری لثه عبارتند از:

-قرمز، حساس و متورم شدن لثه‌ها و وجود چرک
-خونریزی لثه موقع مسواک زدن یا استفاده از نخ‌دندان و حتی موقع خوردن غذا‌های سفت
-لثه‌هایی که به ظاهر از دندان جدا شده‌اند
-بدبو شدن مزمن دهان یا بدمزه شدن آن
-شل شدن دندان‌ها یا جدا شدن آن‌ها از هم و ایجاد فاصله بین دندان‌ها

راهکار‌هایی برای جلوگیری از عفونت لثه و بیماری قلبی

عفونت و تورم لثه به راحتی قابل‌درمان است و با درمان آن، روند زودهنگام شروع بیماری لثه را می‌توان برعکس کرد. با دنبال کردن دستورات زیر می‌توانید با درمان تورم، وضعیت لثه‌ها و دهانتان را دوباره به حالت سلامت برگردانید.

-با تکنیک درست، مسواک بزنید

با شدت کمتری مسواک بزنید تا به بافت دور دندانتان آسیبی وارد نکنید. چنین کاری باعث تورم لثه می‌شود. مورد دیگری که متخصصان معتقدند با رعایت آن می‌توانید از آسیب زدن به لثه جلوگیری کنید این است که از مسواک‌هایی با موی نرم و نایلونی استفاده کنید. مورد آخر این‌که مسواک را با حرکاتی نرم و ملایم به سمت عقب و جلو حرکت دهید.

-بیشتر نخ دندان بکشید

برای جلوگیری از عفونت لثه، با نخ دندان کشیدن می‌توان ذره‌های غذایی که بین دندان‌ها گیر کرده را پاکسازی کرد. این کار باعث افزایش تدریجی پلاک و تاتار دندان می‌شود که کمبود هر کدام از این دو مورد منجر به بیماری و تورم لثه می‌شود.

نخ دندان را هم با ملایمت میان دندان‌ها بکشید تا باعث تورم نشود. با دقت، نخ را میان دندان‌ها بکشید و مواظب باشید نخ به سمت پایین و لثه‌هایتان نرود تا به آن‌ها آسیب نرساند.

-استفاده از بهترین دهانشویه برای التهاب لثه

شستن دهان، ذرات و خرده‌های غذا را از بین می‌برد. با از بین رفتن ذرات غذا، کربوهیدرات موجود در موادغذایی هم از بین می‌رود. کربوهیدرات می‌تواند باعث ایجاد پلاک و در نتیجه، بیماری لثه شود. پس مهم نیست که کجا باشید، همیشه و در هر مکانی، پس از هر وعده غذایی، دهانتان را بشویید. هم‌چنین مهم است که برای انتخاب دهان‌شویه، فرمول شیمیایی متناسب با لثه خود را انتخاب کنید. برخی دهان‌شویه ها، باکتری‌های موجود در پلاک را خنثی می‌کند و نشانه‌های زودهنگام بیماری‌هایی مثل ورم لثه را کاهش می‌دهد.

-خمیردندان برای التهاب لثه

فرمول شیمیایی منجصربه‌فرد آن، منبع دقیق مشکل را یافته و با مراقبت از لثه به تسکین سریع آن کمک می‌کند. توجه به لثه، یکی از نکته‌های کلیدی بهداشت دهان و دندان است.

-از خمیردندان ضد ورم لثه استفاده کنید

برخی خمیردندان‌ها می‌تواند پلاک‌های اطراف خط لثه را یافته و خنثی کند و به این‌ترتیب قبل از این‌که بخواهد تورم لثه آغاز شود، از بروز آن جلوگیری می‌کند. باکتری پلاک مضر دور لثه حتی قدرت تخریب مینای دندان را هم دارد. توجه به لثه، یکی از نکته‌های کلیدی بهداشت دهان و دندان است.

-رژیم غذایی خود را عوض کنید

رژیم متعادل و سالم، می‌تواند به سلامتی بهتر لثه کمک کند. مطمئن شوید که در رژیم غذایی‌تان ویتامین سی و کلسیم کافی وجود دارد. مصرف کافی این دو مورد، احتمال بروز تورم لثه را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

-میزان استرس خود را کاهش دهید

استرس بالا بر میزان ترشح هورمون‌ها به خصوص هورمون کورتیزول، تاثیر می‌گذارد. ترشح هورمون کورتیزول می‌تواند باعث عفونت و تورم لثه شود. سعی کنید تا جایی که می‌شود میزان استرس خود را کاهش دهید.

صدا وسیما

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید