ادامه پیشروی روسیه در اوکراین؛ آیا غرب واقعیت‌های روی زمین را می‌پذیرد؟

    کد خبر :890489
پیشروی روسیه در اوکراین

ارتش روسیه به سرعت در خاک اوکراین پیشروی می‌کند و احتمالا در ساعات آینده به کیف خواهد رسید؛ مردم در شوک هستند و تلاش می‌کنند خود را به لهستان و مولداوی برسانند. غرب از پاسخی قاطع به روسیه خبر داده است؛ این در حالی است که هر گونه تحریمی علیه روسیه، با دشواری‌ها فراوان برای اتحادیه اروپا همراه خواهد بود.

«بازتاب»؛ آرش صفار- پنجشنبه ارتش روسیه عملیات جنگی علیه اوکراین را آغاز و به سرعت در خاک این کشور پیشروی کرد. در حالی که نیروگاه اتمی چرنوبیل به دست نیروهای روسیه افتاده است، منابع اوکراینی از ادامه درگیری‌ها در نزدیکی کیف خبر می‌دهند.

ارتش اوکراین اعلام کرده است که به مقاومت در برابر روس‌ها ادامه می‌دهد؛ این در حالی است که خودروهای زرهی ارتش روسیه تا ورود به پایتخت فاصله زیادی ندارند.

اشغال شدن احتمالی کیف در ساعات آینده در حالی است که با آغاز جنگ، «ولادیمیر پوتین» در پیامی هدف از عملیات ارتش را حفاظت از غیرنظامیان در شرق اوکراین اعلام کرده بود؛ جایی که از چندی پیش شاهد درگیری میان نیروهای ارتش اوکراین و جدایی‌طلبان حامی و مورد حمایت روسیه بوده است.

«ولودیمیر زلنسکی» چند ساعت پس از آغاز حمله روسیه، در یک پیام ویدئویی از کشته شدن 137 اوکراینی که شامل افراد غیرنظامی نیز می‌شود خبر داد.

مطابق اخبار لحظه‌ای «الجزیره»، یک مقام ارشد وزارت دفاع ایالات‌متحده اعلام کرده است که روسیه قصد اشغال کیف و سایر شهرهای کلیدی اوکراین را دارد تا نهایتا یک حکومت حامی مسکو را به قدرت برساند.

«جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا با فاجعه‌بار خواندن تلفات جانی مردم اوکراین اعلام کرد که جهان روسیه را مسئول وضعیت کنونی می‌داند و ایالات‌متحده و متحدان آن پاسخ قاطعی به مسکو خواهند داد.

اتحادیه اروپا نیز از اعمال تحریم‌های گسترده علیه روسیه خبر داده است؛ ژاپن و استرالیا نیز تحریم‌های جدیدی را علیه بانک‌ها و شرکت‌های روسیه اعمال کرده‌اند.

اعلام این تحریم‌ها در حالی است که رئیس‌جمهور اوکراین با اعلام اینکه کشورش به تنهایی در حال دفاع از خود است، گفت «مثل دیروز، قدرتمندترین نیروهای جهان از دور نظاره‌گر هستند»؛ جمله‌ای که به نظر به بی‌عملی رهبران غربی در برابر اقدامات ارتش آلمان نازی، پیش از آغاز رسمی جنگ جهانی دوم ارجاع دارد.

«رحمان قهرمان‌پور»، پژوهشگر سیاست بین‌الملل با اشاره به گستردگی فساد در اوکراین و تأثیر آن بر سرخوردگی مردم این کشور و بی‌عملی آن‌ها در مقابل تهاجم ارتش روسیه، اظهارات اولیه بایدن را تلاش آمریکا برای شکل‌دهی به یک ائتلاف از دموکراسی‌های ثروتمند، آمریکا، تحادیه اروپا، ژاپن، استرالیا، نیوزیلند و کره جنوبی دانسته است.

او در توییتر خود نوشت «انفعال غرب، مشوق بزرگی برای تجاوز پوتین به اوکراین بود و ادامه این انفعال او را جسورتر خواهد کرد تا دکترین احیای نفوذ شوروی را پیاده کند».

تلاش بایدن برای ایجاد یک جبهه واحد از دموکراسی‌های لیبرال که احتمالا در کوتاه مدت برای مقابله با روسیه راهی جز استفاده از ابزارهای اقتصادی و تحریم ندارند، در حالی است که تحلیل‌گران حوزه انرژی معتقد هستند که تحریم‌ روسیه به ویژه از سوی اتحادیه اروپا، با اما و اگرهای فراوان روبه‌رو است.

وابستگی اتحادیه اروپا به انرژی روسیه عملا این کشورهای این قاره را با محدودیت‌ها فراوانی روبه‌رو می‌کند؛ به ویژه اینکه دست‌کم در کوتاه مدت جایگزینی برای روسیه وجود ندارد.

وزیر انرژی آلمان به رسانه‌های این کشور گفته است که شرکت «گاز پروم» تحویل گاز به اروپا را متوقف و ذخایر خود در آلمان را تخلیه کرده است.

برخی تحلیل‌گران بر این باور هستند که حکومت اوکراین سقوط خواهد کرد، کیف بار دیگر شاهد حکومتی نزدیک به مسکو خواهد بود و غرب نیز در نهایت واقعیت‌ها بر روی زمین را خواهد پذیرفت. پرسش است که آیا اقدام روسیه در اوکراین باعث پذیرش خط قرمزهای امنیتی مسکو از سوی غرب خواهد شد؟ آیا سرنوشت اوکراین همسایگان روسیه را نزدیکی بیش‌تر به غرب باز خواهد داشت یا آن‌ها را در این مسیر مصمم‌تر خواهد کرد؟ آیا چنان که برخی صاحب‌نظران باور دارند، اوکراین آغاز فصل نوینی از سیاست بین‌الملل خواهد بود؟

از سوی دیگر اوکراین نشان‌دهنده محدودیت‌هایی است که به واسطه همسایگی با قدرت‌های بزرگ به برخی کشورها تحمیل می‌شود و نشان می‌دهد که درگیر شدن کشورها در رقابت‌ها و درگیری‌های قدرت‌های بزرگ تا چه حد می‌تواند فاجعه‌آفرین باشد.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. ایرانی گفت:

    واقعا مسخره است چون به نظر می اید که روسی ها با اکرایینی ها مشکل خاصی ندارند. مشکل با مجموعه حکومتی هست که خودش را به دام اروپایی هایی چون انگلیس و المان و فرانسه و امریکا انداخته است. این کشور های وقتی دیدن می توانند با حیله و خواب روس ها یک مشت دست نشانده را اوردند سر کار مردم هم بی خبر از همه چیز حالا فهمیده اند که چه خبر است. اینکه مردم فرار می کنند مسخره است. فقط دولتی های دست نشانده باید فرار کنند به نظرم روس ها حتی با ارتش اکرایین هم مشکلی ندارد. فقط با دست نشانده های المانی انگلیسی فرانسوی و امریکایی. که الان هم همه کنار کشیدند. پیش خودشان می گن سعی کردیم نشد و اصلا دلشان برای اکرایینی ها نمی سوزد. المان ها و انگلیسی ها و فرانسوی ها اکرایینی ها را ادم حساب نمی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید