اختصاصی «بازتاب»؛ 300 میلیون تومان؛ حداقل هزینه‌ای که برای آغاز زندگی مشترک لازم است

    کد خبر :862354
خرید جهیزیه

در حالی که رییس جمهوری به تازگی قانون “جوانی جمعیت و حمایت از خانواده” را برای ترغیب جوانان به ازدواج و فرزند آوری ابلاغ کرده است، هزینه های بالای مربوط به آغاز زندگی مشترک از جمله جهیزیه، رهن و اجاره خانه، خرید حلقه و سرویس طلا و همچنین برگزاری مراسم عروسی، کمر بسیاری از خانواده ها را خم کرده است.

«بازتاب»؛ زهره علامی- چندی پیش رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کرد که 40 درصد مردم برای گذران زندگی نیاز به کمک فوری دارند، یعنی در شرایط که بسیاری از خانوارها برای تأمین کالاهای اساسی زندگی خود نیاز به کمک آنی دارند، هزینه های مربوط به ازدواج فرزندانشان هم بر دوش آنها سنگینی می کند.

گرانی کالاها و خدمات موجب شده که بسیاری از زوج های جوان قید بسیاری از مراسم و سنت ها را برای شروع زندگیشان بزنند مثلا خرید حلقه طلا برای عروس و داماد رسمی قدیمی محسوب می شود اما فعالان بازار طلا می گویند که قیمت بالای این فلز گرانبها موجب شده که بسیاری از زوج های جوان به سمت خرید حلقه های نقره یا حتی تیتانیوم گرایش پیدا کنند.

در این میان شاید بتوان خرید حلقه طلا یا سرویس طلا را از لیست نیازمندی های اساسی خط زد اما خرید جهیزیه یا تأمین مسکن از جمله واجبات زندگی مشترک است.

هزینه بالای جهیزیه

یکی از اساسی‌ترین هزینه‌های ازدواج برای زوج های جوان،‌ خرید جهیزیه است که پس از رشد قیمت دلار و افزایش قیمت لوازم خانگی، تأمین جهیزیه برای خانواده عروس، کمرشکن شده است.

یکی از فعالان بازار لوازم خانگی در این باره می گوید که برای خرید یک جهیزیه بسیار معمولی در کمترین حالت باید حدود 100 میلیون تومان هزینه کرد.

به گفته او، شهریور سال 96 قیمت یک ماشین لباسشویی 7 کیلویی ال جی در بازار 2 میلیون تومان بود اما همین ماشین لباسشویی در یکی دو ماه اخیر حدود 11 میلیون تومان قیمتگذاری شده است.

او ادامه می دهد: یا ماشین ظرف شویی 14 نفره سامسونگ شهریور 96 به قیمت 3 میلیون و 200 هزار تومان فروخته می شد ولی درحال حاضر حدود 32 میلیون در بازار خرید و فروش می شود.

با توجه به قیمت بالای کالاهای خارجی، خانوارها به سمت خرید لوازم تولید داخل سوق پیدا کرده اند اما برآوردها نشان می دهد که یک جهیزیه متوسط با کالاهای ایرانی هم حداقل 100 میلیون تومان هزینه دارد.

البته برخی خانوارهای مرفه برای خرید جهیزیه دخترشان، هزینه های میلیاردی می پردازند مثلا اگر سری به صفحات اینستا بزنید با نوعروسانی مواجه می شوید که عکس های مختلفی از جهیزیه خود گذاشته اند، قیمت تقریبی خرید این وسایل گاهی تا 3، 4 میلیارد تومان هم می رسد.

خرید طلا وابسته به استطاعت مالی

از دیگر هزینه هایی که زوج های جوان برای شروع زندگی می پردازند خرید حلقه و سرویس طلاست که با توجه به افزایش قیمت طلا در سال های اخیر تا حدودی کمرنگ شده است.

در این باره رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان با بیان اینکه قدرت خرید طلا توسط مردم نسبت به گذشته به یک بیستم کاهش یافته است، می گوید: در حال حاضر بیشتر زوج های جوان تنها حلقه ازدواج شان را طلا خریداری می کنند و سرویس طلای عروس شاید تنها به یک آویز و زنجیر رسیده و یا سرویس نقره خرید می کنند.

او اضافه می کند: میزان خرید طلا توسط زوج های جوان به استطاعت مالی آنها برمی گردد.

بررسی های میدانی بازتاب نشان می دهد که اگر زوج های جوان فقط اقدام به خرید حلقه طلا کنند و از خرید سرویس طلا منصرف شوند و کم وزن ترین حلقه ها را خریداری کنند حداقل باید 5 میلیون تومان هزینه کنند، چون حلقه عروس حداقل 2 میلیون تومان و حلقه داماد حداقل 3 میلیون تومان می شود.

اجاره خانه از ملزومات زندگی مشترک

خرید یا اجاره یک واحد مسکونی هم از ملزومات اساسی آغاز یک زندگی مشترک است ، البته خرید خانه برای بسیاری از زوج های جوان رویایی دست نیافتنی است و هزینه رهن و نرخ اجاره هم در یکی دو سال اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

پس اگر از گزینه خرید خانه صرفنظر کنیم و به رهن و اجاره بسنده کنیم گزارش ها نشان می دهد که در حال حاضر نرخ کرایه نسبت به سال گذشته تا 100 درصد رشد داشته است و برای اجاره یک واحد مسکونی 50 تا 60 متری(کوچک متراژ) در مناطق متوسط شهر حداقل باید 200 میلیون تومان برای ودیعه و ماهیانه حداقل 1 تا 2 میلیون تومان کرایه پرداخت کرد.

نگاهی به هزینه های ضروری برای آغاز زندگی مشترک نشانگر آن است که زوج های جوان اگر به دلیل کرونا حتی اگر مراسم هم برگزار نکنند، حداقل باید 300 میلیون تومان در چنته داشته باشند، البته وام ازدواج هم 70 میلیون تومان برای هر از یک زوجین است که مجموع آن 140 میلیون تومان می شود و مابقی (160 میلیون تومان) را باید خود زوجین پرداخت کنند، حتی اگر عروس و داماد سن زیر 25 سال هم داشته باشند و وام 100 میلیون تومانی به آنها اعطا شود باز هم برای تأمین ملزومات زندگی باید 100 میلیون تومان بپردازند.

حالا در این شرایط که تأمین هزینه های آغاز زندگی از عهده بسیاری از زوج های جوان و خانواده هایشان خارج است، مجلس و دولت در تلاشند تا با تصویب و اجرای سیاست های تشویقی آنها را به تشکیل خانواده و فرزندآوری سوق دهند که با توجه به مشکلات پیش روی اقتصادی جوانان، به نظر می رسد که این سیاست ها نتواند در وضعیت کنونی چندان موثر باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید