اخبار بد سیاسی برای اردوغان

    کد خبر :287994

در صورت کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دور دوم، اعتبار سیاسی اردوغان در داخل و خارج از ترکیه کاهش خواهد یافت.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور فعلی ترکیه ، در سایه ائتلاف با حزب حرکت ملی گرا به رهبری «دولت باغچه لی»، توانسته است شانس خود را برای بقا در راس معادلات سیاسی و اجرایی کشورش بالاتر ببرد.

با این حال اردوغان این بار مسیر راحتی پیش رو ندارد. اگرچه رئیس جمهور فعلی ترکیه نسبت به دیگر نامزدهای انتخابات سراسری ترکیه، بخت و اقبال بیشتری برای پیروزی و استمرار حضور در قدرت دارد، اما به نظر می رسد تحقق این پیروزی چندان آسان نیز نخواهد بود!

نتایج منتشر شده از سوی موسسه نظرسنجی «سونار» آن هم در فاصله ۳۸ روزمانده تا انتخابات، اخبار خوبی را به اردوگاه اردوغان و همراهانش مخابره نمی کند.

بر اساس این نظرسنجی، در انتخابات ریاست جمهوری در ۲۴ ژوئن، هیچ کدام از نامزدها قادر به کسب نیمی از آراء نخواهند بود و رقابت به دور دوم کشیده خواهد شد. بدین ترتیب رئیس‌جمهوری آینده ترکیه در دور دوم انتخابات یعنی هشتم جولای مشخص خواهد شد که همین مسئله کار را برای رئیس جمهور فعلی ترکیه سخت و دشوار کرده است.

در صورتی که انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دور دوم کشیده شود، اعتبار سیاسی اردوغان در داخل و خارج از ترکیه کاهش خواهد یافت. مروری بر درصدهای کسب شده از سوی نامزدهای انتخابات، در نظرسنجی گسترده صورت گرفته از سوی موسسه «سونار» قابل تامل است.

بر این اساس، رجب طیب اردوغان توانسته است ۴۲ درصد آرا را کسب کند. در مقابل، «محرم اینجه» نامزد حزب جمهوریخواه خلق با حدود ۲۲ درصد و «مارال آکشنر» پدیده این دور از انتخابات با کسب ۲۱ درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.

«صلاح الدین دمیرتاش» نامزد حزب دموکراتیک خلق نیز موفق به کسب ۱۱ درصد آراء در این نظرسنجی شده و پس از آن رهبران دو حزب سعادت و وطن ۲ درصد از آراء را به خود اختصاص داده اند.

وجه مشترک رقبای اردوغان، پایان ریاست او است و همین مسئله کار را برای رئیس جمهور ترکیه در دور دوم انتخابات سخت و دشوار خواهد کرد. از این رو اردوغان تلاش می کند تا به هر شکل ممکن، میزان آرای خود را میان شهروندان ترکیه ای افزایش دهد.

او در صورتی که نتواند در دور نخست انتخابات پیروز شود، در دور دوم انتخابات با خطر «ائتلاف احزاب مخالف» رو به رو خواهد شد. این خطر هم اکنون در یک قدمی حزب عدالت و توسعه و شخص اردوغان قرار دارد.

از سوی دیگر، رئیس جمهور ترکیه به دنبال ابراز برخی رفتارهای سلبی در قبال دیگر موسسین و اعضای حزب عدالت و توسعه از جمله عبدالله گل، از سوی طرفداران سابق خود تا حدودی طرد شده است، تا جایی که نظرسنجی های صورت گرفته در داخل حزب عدالت و توسعه نشان می دهد که حدود یک پنجم اعضای این حزب، دیگر نسبت به حضور اردوغان در مسند قدرت رضایت ندارند.

همچنین زمانی که احتمال حضور عبدالله گل در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری ماه ژوئن مطرح شد، برخی از اعضای حزب عدالت و توسعه نیز نتوانستند خوشحالی خود را بابت این موضع پنهان کنند.

آنچه مسلم است اینکه اردوغان در سخت ترین آوردگاه سیاسی طی ۱۶ سال اخیر قرار گرفته و اصلی ترین دغدغه رئیس جمهور ترکیه در برهه فعلی، کشیده نشدن انتخابات به دور دوم است، دغدغه ای که تحقق آن با توجه به نظر سنجی های صورت گرفته در ترکیه کمی سخت به نظر می رسد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید