احمد مازنی: اگر قرار به ائتلاف است، باید بعد از مشخص شدن نتایج انتخابات انجام شود

  • سیاسی
  • سه شنبه ۷ آبان ۱۳۹۸ ۸:۴۰
    کد خبر :634716

یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس گفت: بهتر است که اصلاح‌طلبان لیست‌ خود را بر اساس هویت اصلاح‌طلبی نامزدها ببندند و هنگامی که نتیجه انتخابات معلوم شد اگر نیروهای سیاسی جناح‌های دیگر تمایل به ائتلاف داشتند، اصلا‌ح‌طلبان با آنها ائتلاف کنند.

 

عموم نیروهای اصلاح‌طلب در ماه‌های اخیر مدام بر این موضوع تأکید می‌کنند که دیگر ائتلافی با نیروهای غیر اصلاح‌طلب ولو آنکه معتدل باشند، نخواهد کرد. البته این سخن در حالی گفته می‌شود که حسن روحانی اخیرا در چند سخنرانی پیاپی بر ضرورت تأییدصلاحیت نیروهای سیاسی تأکید کرد. مخاطب روحانی شورای نگهبان بود و به نظر می‌رسد که از نیروهای اصلاح‌طلب هم دفاع می‌کرد. برخی می‌گویند که شاید این سخنان پالس‌های مثبت روحانی به اصلاح‌طلبان برای ائتلافی دوباره با آنهاست؛ موضوعی که مشخص نیست چه‌قدر شدنی باشد و تا چه‌حد با استقبال اصلاح‌طلبان مواجه می‌شود.

 

احمد مازنی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی این موضوع به نامه‌نیو گفت: «تا انتخابات مجلس چندماهی باقی است و نمی‌توان به‌طور دقیق گفت که در مدت باقی‌مانده چه اتفاقاتی رخ خواهد و نیروهای سیاسی چه آرایش سیاسی به خود می‌گیرند زیرا میزان تأیید صلاحیت‌شدگان در این چیدمان بسیار حایز اهمیت است اما بر اساس تجربه‌ای که از دوره فعلی مجلس و دو انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر داشته‌ایم، می‌توان گفت که ائتلاف اصلا‌ح‌طلبان برای عبور از پیامدهای حوادث بعد از انتخابات سال88 بود؛ پیامدهایی که برای تمام نیروهای نظام باخت‌-باخت بود. اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل در یک تصمیم بهنگام برای ایجاد یک آرامش جامع در فضای سیاسی کشور تصمیم گرفتند که با یکدیگر ائتلاف کنند و نیروهای تندرو را کنار بزنند که با تاکتیک ایشان و اراده مردم چنین امری محقق شد اما اینکه نتایج پسینی آن ائتلاف کاملا خوب بود یا نه، نیاز به یک آسیب‌شناسی کامل دارد و نمی‌شود با موج رسانه‌ای آن را قضاوت کرد. البته که به زعم من آن ائتلاف موفق بود زیرا به‌طور نسبی به اهداف خود رسید. هدف از ائتلاف در وهله نخست عبور از شرایط سخت پس از انتخابات سال88 بود و در وهله دوم کنارگذاشتن نیروهای افراطی بود که هر دوی اینها به وقوع پیوست. اکنون دیگر آن دغدغه‌ها مطرح نیست؛ بنابراین ضرورت دارد که نیروهای شناسنامه‌دارِ سیاسی که پایبندی‌شان به اصول اصلاحات بر همگان مشخص است، از سوی جبهه اصلاحات معرفی شوند تا یک انتخابات اصلاح‌طلبیِ ناب را تجربه کنیم».

 

او درباره احتمال ائتلاف نیروهای اصلاح‌طلب با دیگر نیروهای سیاسی اظهار کرد: «به نظر من اگر قرار باشد ائتلافی شکل بگیرد باید این ائتلاف بعد از انتخابات رخ دهد. بهتر است که اصلاح‌طلبان لیست‌ خود را بر اساس هویت اصلاح‌طلبی نامزدها ببندند و هنگامی که نتیجه انتخابات معلوم شد اگر نیروهای سیاسی جناح‌های دیگر تمایل به ائتلاف داشتند، اصلا‌ح‌طلبان با آنها ائتلاف کنند».

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره احتمال تکرار تجربه مجلس فعلی که برخی از نیروهایی که با لیست امید وارد انتخابات شده بودند اما بعد از انتخابات خود را جدای از اصلاح‌طلبان معرفی کردند، تصریح کرد: «مشکل اصلی ما این است که نظام انتخاباتی مبتنی بر تحزب در کشور نداریم. مهم‌ترین حلقه تحقق دموکراسی تحزب است و باید بپذیریم که در ایران حزب به معنای واقعی وجود ندارد. اگر می‌خواهیم که قوه مقننه از بی‌مسئولیتی نمایندگان در امان بماند، باید احزاب قدرتمندی داشته باشیم و مردم به احزاب و نه افراد رأی بدهند. اگر نامزدی بخواهد وارد مجلس شود باید در قالب حزب متبوعش برنامه‌هایش را ارائه کند تا با تعهد حزبی بر برنامه‌هایش استوار بماند. اکنون هیچ نمایندگان هیچ تعهد رسمی به اجرای برنامه‌هایشان ندارند و همه‌چیز جنبه اخلاقی دارد. همین موضوع باعث شد که برخی از نمایندگان بعد از آنکه وارد مجلس شدند دیگر هیچ تعهدی به جبهه اصلاحات نداشتند و خود را جدای از این جریان معرفی کردند که این ایراد رد انتخابات آینده باید رفع شود».

 

مازنی در پایان گفت: «همه باید در انتخابات به طور جدی و مؤثر شرکت کنیم و رقابتمان شکل سالمی داشته باشد تا علاوه برآنکه یک انتخابات پر شور را تجربه کرده باشیم، هیچ فرد و گروهی هم بعد از انتخابات دلخوری نداشته باشد. همه ما در یک کشتی به نام جمهوری اسلامی ایران حضور داریم و باید تمام تلاش خود را برای قدرتمندتر کردن این کشتی به‌کار بگیریم».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید