احتمال وجود داشتن دریاچه‌های زیریخچالی در مریخ

    کد خبر :944150
مریخ

در جولای 2018، اخترشناسان ایتالیایی که با ابزارهای کاوشگر مریخ اکسپرس اروپایی کار می‌کردند، کشف شگفت انگیزی را گزارش کردند. آنها توانستند در تصاویر راداری از قطب جنوب مریخ آثار وجود سه دریاچه زیر یخچالی واقع در عمق 1.5 کیلومتری سطح کلاهک یخی جنوبی سیاره را شناسایی کنند.

بازتاب-‌‌متعاقبا، اخترشناسان چندین ناهنجاری مشابه دیگر را در تصاویر رادار کشف کردند که دانشمندان را بر آن داشت تا فعالانه در مورد ماهیت این یافته‌ها بحث کنند. بسیاری از دانشمندان سیاره‌شناسی بلافاصله به این یافته‌ها شک کردند و پیشنهاد کردند که ابزارهای کاوشگر Mars Express میزانی از خاک رس یا سنگ‌های دیگر و نه دریاچه‌های زیر یخچالی آب را کشف کردند. این موضوع بحث و جدل های زیادی را در مورد ناهنجاری های رادار ایجاد کرده است.

به طور خاص، در آغاز سال 2022، دانشمندان سیاره‌شناسی ایالات متحده تصاویری از Mars Express را تجزیه و تحلیل کردند و به این نتیجه رسیدند که ذخایر آب مایع کشف شده توسط کاوشگر نوعی “سراب راداری” است. گروهی از ستاره شناسان اروپایی به رهبری پروفسور آرنولد، شواهد توپوگرافیکی را کشف کرده اند که نشان می دهد دیگر شکاکان آنها در تخمین های خود اشتباه می کنند.

احتمال وجود داشتن دریاچه‌های زیریخچالی در مریخ

همانطور که سیاره شناسان خاطرنشان می‌کنند، دریاچه‌های زیر یخبندان که روی زمین وجود دارند تأثیر ویژه‌ای بر توپوگرافی سطح یخ در مجاورت خود دارند. این به این دلیل است که مخازن نیروی اصطکاک بین پایه یخچال و صخره‌هایی را که توده یخ در امتداد آنها حرکت می‌کند کاهش می‌دهد، در نتیجه در نقطه‌ای که مخزن زیر یخ قابل مشاهده نیست، «افت می‌کند». چشم و سپس یخچال به شدت بالا می‌رود.

بر اساس ملاحظات مشابه، پروفسور آرنولد و همکارانش محاسبه کردند که یخچال‌های طبیعی مریخ در شرایط مشابه چگونه رفتار خواهند کرد. دانشمندان از این اطلاعات برای تجزیه و تحلیل تصاویر دقیق از کلاهک قطبی جنوبی سیاره چهارم در منظومه شمسی در نقاطی استفاده کردند که ظاهراً Mars Express مخازن زیر یخچالی را کشف کرده است.

 

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید