اتحادیه اروپا: تلاش‌ها برای حفظ برجام و ایجاد کانال مالی ویژه با ایران را تشدید کرده‌ایم

    کد خبر :413570

سخنگوی اتحادیه اروپا جمعه مدعی شده این اتحادیه تلاش‌ها برای حفظ توافق هسته‌ای برجام را در هفته‌های گذشته شدت بخشیده است.

به گزارش فارس، یک سخنگوی اتحادیه اروپا جمعه مدعی شده این اتحادیه تلاش‌ها برای حفظ توافق هسته‌ای برجام را شدت بخشیده است.

به گزارش بلومبرگ، «ماجا کوچیجانکیک»، سخنگوی اتحادیه اروپا در مسائل خارجی گفت: «تلاش‌ها برای حفظ توافق هسته‌ای ایران یا برجام و همچنین برای [حفظ] روابط تجاری و اقتصادی با ایران، به خصوص اقدامات مربوط به ایجاد کانال ویژه ارتباط مالی [با ایران] در هفته‌های گذشته تشدید شده‌اند.»

این سخنگوی اتحادیه اروپا که در جمع خبرنگاران در بروکسل صحبت می‌کرد گفت: «یکی از اقدامات کلیدی از جانب ما فعال کردن قوانین مسدودساز تحریمی بود که در ماه آگوست آن را به روزرسانی کردیم.»

وی اضافه کرد: «این یکی از اقداماتی است که انجام شده و اقدامی است که برای شرکت‌ها بسیار مربوط به نظر می‌رسدد چون از منظر ما، تجارت با ایران مشروع باقی مانده است.»

اظهارات کوچیجانکیک در حالی بیان شده که سامانه سوئیفت اعلام کرد ارتباط برخی از بانک‌های ایرانی با این سامانه پیام‌رسان را قطع خواهد کرد.

کانال ویژه ارتباط مالی که اتحادیه اروپا وعده ایجاد آن را داده قرار است به شرکت‌ها برای دور زدن تحریم‌های آمریکا و ادامه تجارت با ایران کمک کند، اما جزئیات مربوط به ایجاد این کانال، هنوز مبهم است.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طور یکجانبه با نقض تعهدات آمریکا ذیل توافق هسته‌ای برجام کشورش را از این توافق خارج کرد. خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌های هسته‌ای که ذیل این توافق رفع شده بودند در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه احیا خواهند شد.

ترامپ شامگاه دوشنبه ۱۵ مردادماه با امضای فرمانی رسماً دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد.

دومین بسته تحریم‌ها که بخش‌های کشتی‌رانی، مالی و انرژی ایران را هدف قرار می‌دهند هم از روز ۱۴ آبان‌ماه از سر گرفته شده‌اند.

دولت ترامپ، در این بسته تحریم‌ها از تلاش‌های اولیه برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران عقب‌نشینی کرده و برای ۸ کشور معافیت از تحریم‌های نفتی صادر کرد.

تصمیم ترامپ با مخالفت‌های زیادی در سراسر جهان رو به شده است و غیر از رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی، جامعه جهانی با آن مخالفت کرده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید