ابراهیم فیاض:معجونی از همه نیروهای سیاسی در دولت حضور دارند

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۹:۵۱
    کد خبر :273227

استاد دانشگاه تهران گفت: مردم احساس می کنند دولت روحانی جلوی پیشرفت آنها را می گیرد. این وضعیت حاصل سردرگمی دولت نسبت به آینده است چون دولت بُعد استراتژیک و راهبردی اش را از دست داده و صحبت های زیکزاکی رئیس جمهور هم به همین مسئله بر می گردد.

به گزارش نامه نیوز : ابراهیم فیاض درباره سرنوشت دولت روحانی به نامه نیوز گفت: چارچوب های تضادگونه در دولت «راست مدرن و محافظه‌کار» روحانی به شدت زیاد است چون معجونی از همه نیروهای سیاسی در دولت حضور دارند.

وی با بیان اینکه مشخص نیست چه تئوری بر دولت روحانی حاکم است، افزود: چپ ها و اصلاح طلبان می خواهند دولت را تند کنند اما روحانی ترمز آنها می کشد در مقابل کسانی هم در دولت هستند که به شدت رویه محافظه کاری دارند. خود روحانی نیز گاهی نقش اصلاح طلبی بازی می کند و گاهی محافظه کار می شود.

این استاد دانشگاه تهران یادآور شد: سخنرانی اخیر روحانی را دیدم، روی بحث امام زمان رفت. در واقع آخوند شد و رویه محافظه کاری پیش گرفت اما در قسمت دوم سخنرانی اش به شدت پراکنده، نامنظم و از هر دری سخنی گفت، حالتی که برای یک رئیس جمهور زیبنده نیست چون او رئیس دستگاه اجرایی است و باید چارچوبی صحبت کند.

وی اضافه کرد: نکته دیگر آنکه دولت خیلی خوشبینانه به برجام نگاه می کرد، تصورش این بود که همه مشکلات اقتصادی با اجرای برجام حل، وضعیت کشور متحول و فرودگاه امام خمینی مثل فرودگاه امارات خواهد شد. زمانی که روحانی داد می کشید «تحریم ها شکسته شد»، من به صحبت های او با تامل گوش می کردم چون احساس می کردم در مورد واقعیت های جهان عمیق نیست.

فیاض با بیان اینکه به احتمال زیاد ترامپ از برجام خارج می شود، ادامه داد: این مسئله نشان می دهد که دولت روحانی قادر نبود پیش بینی کند، آمریکا چقدر به برجام پایبند می ماند، اصلا می شود به حرف آمریکایی ها اعتبار داد یا خیر؟ بنابراین امروز دولت در روابط خارجی و اقتصاد ورشکسته شده است چون نمی تواند آن ساختار مدنظرش را پیش ببرد.

وی با بیان اینکه دولت روحانی در حوزه سیاست خارجی ساده انگاری کرد و در حوزه اقتصادی نیز بُعد انسان شناختی قضیه را در نظر نمی گرفت، افزود: الان در دولت روحانی یک حالت خودزنی هم شروع شده است، مردم در بحران هایی گرفتارند و از دولت روحانی ناامید و ناراحت شدند چون احساس می کنند دولت روحانی جلوی پیشرفت آنها را می گیرد. این وضعیت حاصل سردرگمی دولت نسبت به آینده است چون دولت بُعد استراتژیک و راهبردی اش را از دست داده است. صحبت های زیکزاکی آقای رئیس جمهور هم به همین مسئله بر می گردد.

وی افزود: چون دولت روحانی تئوری ندارد در برهه هایی که پیش می آید سریع دچار استیصال و فروپاشی می شود. به واقع دولت در دوگانه هایی گرفتار شده است و آثارش نیز نمایان شده است. در نهایت رئیس جمهور خود به خود استعفا می دهد یا با اعلام ورشکستگی، کارها را رها می کند و همچون دو سال آخر ریاست جمهوری خاتمی و احمدی نژاد، دولت امنیت ملی پنهان تشکیل می شود.

فیاض اظهار کرد: در مجموع گرچه همیشه دولت های ایدئولوژیک را می کوبند اما دولت های غربگرا بودند که خیلی ساده انگاری کردند. بلایی که سردولت خاتمی هم آمد چون به غرب خیلی خوشبین بود. صحبت از گفتگوی تمدن ها کرد چند سال بعد بوش ایران را محور شرارت خواند

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید