آیا نیت از فروش سکه افزایش درآمد است؟ /دولت با کمبود بودجه مواجه است ، گاهی برای تامین درآمد بودجه ارز و سکه هم می فروشد

    کد خبر :164327

نماینده دولت اعلام کند علت بالا رفتن قیمت سکه و ارز و فروش آن توسط دولت است یا خیر؟!

طی چند روز اخیر نوسان نرخ سکه و ارز و بالا رفتن قیمت آن به یکی از مهم ترین رویداد های اقتصادی در بین مردم تبدیل شده است.در این رابطه کارشناسان گمانه زنی ها و اظهار نظر های مختلفی درباره نوسات اخیر دارند اما هیچکدام از این نظرات ،علت اصلی افزایش سکه و ارز را مشخص نمی کند .

در همین راستا موسی الرضا ثروتی، نماینده مجلس در سه دوره هفتم، هشتم و نهم شورای اسلامی و عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با خبرنگار بازتاب در خصوص روند صعودی قیمت ارز و طلا، اظهار داشت: در این خصوص خود دولت باید نظرش را اعلام کند که چه برنامه ای دارد و چه کاری انجام خواهد داد.

وی در ادامه با بیان اینکه اساسا قیمت سکه و ارز همواره تابع عرضه و تقاضاست، افزود: اگر عرضه زیاد باشد، قیمت پایین می آید و اگر تقاضا بیشتر باشد قیمت هم بالا می رود، بنابراین در این رابطه دولت مدعی است که این شرایط را کنترل می کند و مشکلی در عرضه طلا و ارز وجود ندارد که البته این را باید در عمل دید که دولت چه برنامه ای را عملیاتی می کند چون اگر دولت بتواند سکه و ارز لازم را به بازار عرضه کند، طبیعی است که قیمت پایین می آید اما اگر نتواند چنین کند طبیعتا قیمت افزایش پیدا خواهد کرد.

ثروتی با اشاره به اینکه دولت اعلام کرده که قصد کسب درآمد از این محل را ندارد، ادامه داد: البته ما در سال های قبل هم شاهد بودیم که دولت مدعی بود که ما قصد کسب درآمد نداریم ولی 7 هزار میلیارد تومان در بودجه از محل فروش ارز و سکه درآمد کسب کرد.
وی در ادامه افزود: الان باید دید که آیا دولت به دنبال آن است که همان درآمد خود را افزایش دهد چون در حقیقت دولت با کمبود بودجه مواجه است و به همین دلیل گاهی برای تامین درآمد بودجه ارز و سکه هم می فروشد که از این طریق کسب درآمد کند.
این نماینده سابق مجلس همچنین با بیان اینکه معمولا بانک مرکزی دست به چنین کارهایی می زند، تصریح کرد: رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده که ما چنین کاری انجام نمی دهیم و باید بعدا دید که آیا این گفته آنها درست بوده یا خیر و آیا درست می گویند که بدنبال کسب درآمد نیستند؟
وی خاطرنشان کرد: اما در عین حال اگر دولت بتواند ارز و سکه در اختیار قرار دهد طبیعی است که قیمت پایین می آید.
ثروتی با تاکید بر اینکه دولت باید در این باره اظهار نظر کند، گفت: چون گاهی گفته می شود که قرار نیست از این محل کسب درآمد کنند ولی بعدا می بینیم که دولت در بودجه یک باره مبلغی پول می آورد و وقتی سوال پرسیده می شود که منبع آن چیست دولت اعلام می کند که از محل فروش ارز و سکه کسب شده است، لذا الان هم خود نماینده دولت درباره این مساله اعلام نظر کند.
وی همچنین افزود: گاهی در دولت ها رفتارها پیچیده می شود و نمی توان متوجه آن شد و اینجاست که به یک باره اعلام می کنند که درآمد از آن محل است، لذا الان نمی توان گفت که آیا دقیقا همین اتفاق افتاده یا خیر؟!

چند روز گذشته ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی درباره افزایش اخیر نرخ سکه و نرخ دلار به خبرنگاران گفته بود: یکی از بحث‌های اساسی برای بانک مرکزی پایش آرامش بازار است که دو شاخص سکه و ارز برای بانک مرکزی مهم است و به سایر بخش‌ها علامت می‌دهد.

وی افزود: عموماً در پایان سال میلادی فشاری بر بازار وجود دارد که موجب افزایش نرخ ارز می‌شود و با پایان سال میلادی کاهش می‌یابد و وضعیت فعلی هم از این قاعده تبعیت می‌کند.

امروز نیز رسانه ها خبر دادند : بازار سکه مجددا به سمت افزایش حرکت کرد؛ به طوری که سکه تمام یک میلیون و ۳۹۲ هزار تومان عرضه می‌شود. همچنین دلار آمریکا با ۹ تومان افزایش نرخ، ۴۱۵۵ تومان قیمت دارد.

امروز قیمت‌ها در بازار ارز صعودی شده است. یورو در میان انواع ارز بیشترین افزایش قیمت را دارد و ۵۰۲۴ تومان فروخته می‌شود. همچنین پوند انگلستان ۵۶۸۵ تومان و لیر ترکیه ۱۰۸۶ تومان است.

دلار مبادله‌ای نیز ۳۵۲۷ تومان از سوی بانک مرکزی قیمت گذاری شده است.

همچنین در بازار طلا، هر گرم طلای ۱۸ عیار جایگاه خود را در مدار ۱۳۰ هزار تومان حفظ کرده و با مقداری افزایش ۱۳۰ هزار و ۹۲ تومان فروخته می شود. هر مثقال طلا نیز ۵۶۳ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد و هر اونس طلا در بازار جهانی بیش از ۱۲۷۹ دلار داد و ستد می‌شود.

در بازار سکه، سکه تمام، نیم و ربع بهار افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند اما سکه گرمی بدون تغییر مانده است.

نوع طلا قیمت تفاوت قیمت نسبت به روز گذشته

نوع طلا قیمت تفاوت قیمت نسبت به روز گذشته
هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۳۰ هزار و ۹۲ تومان ۲۳ تومان افزایش
مثقال طلا ۵۶۳ هزار و ۵۰۰ تومان ۱۰۰ تومان افزایش
اونس طلا در بازار جهانی ۱۲۷۹ دلار و ۷۰ سنت بدون تغییر
نوع سکه
سکه تمام طرح جدید یک میلیون و ۳۹۲ هزار تومان ۹۰۰۰ تومان افزایش
نیم سکه ۶۹۱ هزار تومان ۴۰۰۰ تومان افزایش
ربع سکه ۳۸۹ هزار تومان ۳۰۰۰ تومان افزایش
سکه گرمی ۲۶۱ هزار تومان بدون تغییر
نوع ارز
دلار آمریکا ۴۱۵۵ تومان ۹ تومان افزایش
یورو ۵۰۲۴ تومان ۲۵ تومان افزایش
پوند انگلستان ۵۶۸۵ تومان ۱۲ تومان افزایش
لیر ترکیه ۱۰۸۶ تومان ۲ تومان افزایش
یوان چین ۶۵۳ تومان ۱ تومان افزایش
درهم امارات ۱۱۴۸ تومان ۲ تومان افزایش

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید