آیا طلا گران می‌شود؟

    کد خبر :707653

قیمت طلا در بازار ایران حدود ۴۰ هزار تومان ارزان‌تر از بازار‌های جهانی در نظر گرفته می‌شود. در لحظه نگارش این متن قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار حدود ۵۹۰ هزار تومان است و با در نظر گرفتن اونس هزار و ۶۸۲ دلاری و دلار ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومانی، ارزش واقعی طلا حدود ۶۳۰ هزار تومان محاسبه می‌شود. بعضی معتقدند این اختلاف ۴۰ هزار تومانی باعث افزایش قیمت طلا در روز‌های آینده خواهد شد، اما بعضی دیگر نظر مخالفی دارند و این اختلاف را طبیعت بازار بدون مشتری می‌دانند.

طلا در بازار جهانی با چه قیمتی معامله می‌شود؟

امروز یکشنبه اونس طلا حدود هزار و ۶۸۳ دلار قیمت دارد. از آنجا که بازار‌های جهانی در تعطیلات آخر هفته به سر می‌برند، حداقل تا پایان امروز همین نرخ برای اونس طلا باقی می‌ماند. نرخی که تا حد زیادی روی بازار طلای ایران تاثیرگذار است. طوری که با هر فراز و فرودی در نرخ اونس، شاهد تغییرات قیمت طلا در بازار هستیم. البته این تبعیت همیشه پابرجا نیست. مثلا روز‌هایی مثل این روز‌ها قیمت طلای ۱۸ عیار همخوانی چندانی با اونس ندارد. اگر ماشین حساب دست بگیریم و بخواهیم قیمت طلای ۱۸ عیار را بر اساس اونس هزار و ۶۸۳ دلاری و دلار ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومانی محاسبه کنیم، به رقم ۶۳۳ هزار تومان می‌رسیم. در حالی که امروز و در لحظه نگارش این متن هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار ایران حدود ۵۹۰ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود که حاکی از اختلاف ۴۰ هزار تومانی با بازار‌های جهانی است.

بیایید دقیق‌تر و گام به گام قیمت طلا را بر اساس اونس محاسبه کنیم. آخرین قیمت دلار در بازار آزاد حدود ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان است. این قیمت نسبت به هفته گذشته کاهش چشمگیری داشته و به چنین محدوده‌ای رسیده است. با توجه به اینکه اونس در حال حاضر هزار و ۶۸۳ دلار است، می‌توان گفت: هر انس طلای ۲۴ عیار حدود ۲۶ میلیون و ۲۵۵ هزار تومان قیمت دارد. هر اونس معادل ۳۱.۱۰۳۴ گرم وزن دارد. با این تفسیر برای محاسبه قیمت هر گرم طلای ۲۴ عیار، باید ۲۶ میلیون و ۲۵۵ هزار تومان را بر ۳۱.۱۰۳۴ تقسیم کنیم که نتیجه آن قیمت ۸۴۴ هزار تومان برای هر گرم طلای ۲۴ عیار خواهد بود. همانطور که می‌دانید، طلای ۱۸ عیار خلوص کمتری دارد و تقریبا ۷۵ درصد آن را طلای خالص تشکیل داده است. با این حساب برای تبدیل قیمت طلای ۲۴ عیار به ۱۸ عیار، باید آن را در ۰.۷۵ ضرب کنیم که با این کار قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار معادل ۶۳۳ هزار تومان به دست می‌آید. برای ساده‌تر شدن محاسبه قیمت طلای ۱۸ عیار بر اساس انس جهانی، بهتر است به جای ضرب و تقسیم‌های پیاپی، قیمت روز دلار را در انس طلا ضرب و بعد با نسبت ۰.۰۲۴۱ به قیمت طلای ۱۸ عیار تبدیل کنیم.

چرا طلا در بازار ایران ۴۰ هزار تومان ارزان‌تر است؟

به گزارش فرارو، بازار طلای دست کم یک ماه است که تعطیل شده و تازه از اول این هفته یعنی دیروز مغازه‌های طلا فروشی که در پاساژ‌ها واقع نشده‌اند، کار و کاسبی خود را آغاز کرده‌اند. این تعطیلی یک ماهه قیمت طلا در بازار داخلی را به کلی غیرواقعی کرده بود. وقتی معامله‌ای در بازار انجام نشود، کشف قیمت هم چندان معنایی نخواهد داشت. با این وجود سایت اتحادیه طلا حتی در تعطیلات نوروز جدول قیمت‌های خود را به‌روزرسانی می‌کرد. از اول هفته با آغاز فعالیت برخی طلافروشی‌ها، نبود مشتری بیشتر از هر زمان دیگری به چشم می‌آید. از آنجا که اغلب مشتریان طلا ترجیح می‌دهند برای خرید به پاساژ‌ها مراجعه کنند، می‌توان گفت: هنوز بازار طلا آنطور که باید بازگشایی نشده و همین مورد باعث اختلاف افتادن بین طلای ایران و طلای بازار‌های جهانی است. اختلاف قیمت طلا در بازار ایران و جهان محدود به این روز‌ها نیست. هر زمانی که مشتری‌ها در بازار آب می‌روند، شاهد چنین اختلافی هستیم. برای مثال در ماه‌های محرم و صفر که تقاضای خرید طلا به حداقل می‌رسد، چنین اتفاقی کاملا معمول است.
آیا طلا گران می‌شود؟
حالا که قیمت طلا در بازار ایران ۴۰ هزار تومان ارزان‌تر از معادل جهانی آن است، برخی معتقدند قیمت طلا طی روز‌های آینده افزایش پیدا خواهد کرد. آن‌ها می‌گویند چنین اتفاقی باعث توقف واردات یا حتی خارج شدن طلا از مرز‌ها و فروش آن در بازار‌های دبی می‌شود. به اعتقاد آن‌ها این دو عامل باعث افزایش تقاضا در بازار شده و قیمت طلا را در بازار ایران به سطح بازار‌های جهانی می‌رساند که در حال حاضر ۶۳۰ هزار تومان است. آن‌ها همچنین معتقدند با شروع شدن فعالیت کسب و کار‌ها و راه افتادن بازار ارز، قیمت دلار افزایش دوباره خواهد داشت و باعث گران شدن طلا خواهد شد. البته چنین ایده‌ای مخالفانی هم دارد.

بعضی معتقد هستند اختلاف قیمت طلا در بازار ایران و جهان امری عادی است. وقتی مشتری در بازار نباشد چنین اتفاقی اصلا دور از ذهن نیست. آن‌ها معتقدند قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار صرفا بر اساس مظنه تعیین می‌شود. مظنه را هم بازاری‌ها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌کنند و قیمت اونس جهانی صرفا یکی از فاکتور‌ها برای تعیین قیمت طلا است. آن‌ها می‌گویند با توجه به شیوع ویروس کرونا، امکان خروج طلا از کشور مثل روز‌های عادی وجود ندارد و این امر باعث می‌شود اختلاف قیمت در بازار ایران و جهان پابرجا بماند. به خصوص که ماه رمضان در پیش است و این موضوع بیشتر از قبل روی کاهش تقاضا تاثیرگذار خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید