آواز اصفهان ثبت جهانی شود

    کد خبر :450083

گردآورنده ردیف سازی و آوازی مکتب اصفهان گفت: هنرمندان از مکتب آوازی اصفهان استفاده می‌کنند و وقتی مکتب آواز اصفهان بدون هیچ شبهه‌ای وجود دارد، به نظرم باید ثبت جهانی شود.

حسن منصوری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: روایت است که در ایران سه مکتب اصلی آواز وجود دارد که شامل مکتب اصفهان، تبریز و تهران است اما در میان پژوهشگران موسیقی اختلاف عقیده وجود دارد و معتقدند که مکتب آوازی تهران در زمان امیرکبیر و خانواده فراهانی از فراهان به تهران آمده و توسط آن‌ها در تهران شکل گرفته شده است.

وی ادامه داد: در هر صورت با وجود اختلافاتی که پیرامون مکاتب مختلف وجود دارد، اما مکتب اصفهان را به هیچ عنوان نمی‌توانند حذف کنند و در دسته‌بندی‌های مختلف ابتدا می‌گویند مکتب اصفهان و سپس نام مکاتب دیگر را می آورند.

گردآورنده ردیف سازی و آوازی مکتب اصفهان با بیان اینکه بیشتر پژوهشگران بر این معتقدند که ریشه مکتب اصفهان از زمان صفویه شکل گرفته است، گفت: اخیرا اکبر یاوریانِ پژوهشگر با مطالعه عمیق در تاریخ به این نتیجه رسیده و معتقدند که هزاران سال پیش چون اصفهان در مرکز ایران بوده شاهزاده ها در این شهر تربیت می‌شده‌اند و یکی از تعلیماتی که حتما باید فرا می‌گرفتند موسیقی بوده است و موسیقیدانان اصفهان این کار را بر عهده داشته‌اند پس موسیقی اصفهان در اعماق تاریخ پیدا می‌شود نه تنها در عصر صفویه، اما موسیقی که در حال حاضر بر آن تاکید می‌شود آن است که از عصر صفویه به بعد رواج پیدا کرد.

منصوری بنا بر تحقیق استاد منصور اعظمی‌کیا ادامه داد: مکتب آواز اصفهان از زمان قاجار به دو قسمت تفکیک شد؛ در این دوره تعدادی از موسیقیدانان در جهت علوم ردیفی پرداختند اما به زیبا خوانی و زیبا سازی نپرداختند و دسته دوم به شیوه زیبا خوانی تمرکز کردند و به علم ردیف اهمیت چندانی ندادند و هدف آن‌ها بیشتر این بود که در لحظه با خلاقیتی که در ذهن دارند بهترین کار را ارائه دهند.

وی افزود: علم ردیف مکتب اصفهان توسط اساتید حفظ شد و در سال ۸۴ این وظیفه بر عهده من گذاشته شد که مجموعه‌های مربوط به این مکتب را جمع کنم و آنچه را که قدما در سینه حفظ کرده بودند موفق شدم محفوظات دسته اول از هنرمندان مذکور را با خلاقیت و زیبایی های دسته دوم جمع و به جامعه موسیقی تقدیم کنم.

منصوری با اشاره به اینکه ثبت جهانی مکتب آواز اصفهان به کمک رسانه‌ها نیاز دارد، گفت: در این میان تلاش‌هایی هم باید انجام شود که مکتب آواز اصفهان به عنوان میراث تاریخی ناملموس اصفهان ثبت جهانی شود که این تنها کمک رسانه‌ها را نیاز دارد. در حال حاضر هنرمندان از این مکتب آوازی استفاده می‌کنند و وقتی مکتب اصفهان بدون هیچ شبهه‌ای وجود دارد به نظرم باید ثبت جهانی شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید