واکسن برکت در فرایند ثبت جهانی قرار گرفت

    کد خبر :889983

واکسن برکت در آخرین ارزیابی سازمان جهانی بهداشت در فرآیند ثبت جهانی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، این سازمان در تاریخ ۱۸ فوریه، وضعیت واکسن‌های کرونا را در فرآیند ارزیابی EUL/PQ منتشر کرد و شماره ۲۱ از این فهرست به واکسن برکت اختصاص داد.

این سازمان نوشت: نام این واکسن CovIran محصول شرکت شفافارمد وابسته به گروه دارویی برکت ایران است.

واکسن برکت در فرآیند ثبت جهانی قرار دارد و جلسه قبل از ارسال برای ارزیابی در سازمان جهانی بهداشت در تاریخ ۲۶ ژانویه ۲۰۲۲ برگزار شده است.

در این فهرست به ترتیب واکسن های فایزر، استرازنکا، کوویشیلد، یانسن، مدرنا، سینوفارم، سینوواک و بهارات قرار دارند.

واکسن کوو ایران برکت، نخستین واکسن ایرانی کرونا است که موفق به اخذ مجوز اضطرای شد و در حال توزیع در مراکز واکسیناسیون به هموطنان تزریق می شود.

فاز انسانی تحقیقات این واکسن ایرانی؛ ۹ دی ماه ۱۳۹۹ با تزریق به دختر رئیس قبلی ستاد اجرایی فرمان امام آغاز شد.

تعداد داوطلبان این مرحله ۵۶ نفر بودند که همه آن‌ها طی دو مرحله واکسن خود را دریافت کردند.

مرحله اول مطالعات بالینی نخستین واکسن کرونا ساخت محققان ایرانی در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) که از ۹ دی ماه ۱۳۹۹ آغاز شده بود تا روز ۳۰ بهمن همین سال با تزریق واکسن به تمام داوطلبان، به کار خود پایان داد.

تا ۱۴ اسفند ماه سال ۱۳۹۹ آخرین نمونه خونگیری از داوطلبان انجام و نتایج نهایی فاز یک تست انسانی در اختیار سازمان غذا و دارو قرار گرفت.

فاز دوم مطالعات بالینی نخستین واکسن ایرانی کرونا تولید شده در ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به نام ” کوو ایران برکت” ۲۵ اسفند ماه با تزریق بر روی دو داوطلب آغاز شد.

تعداد داوطلبان این مرحله ۲۸۰ نفر بودند که از این تعداد ۲۰۰ نفر کمتر از ۵۰ سال و بقیه داوطلبان بیش از ۵۰ سال داشتند و با تزریق ۲ دز واکسن به همه داوطلبان، این واکسن مرحله دوم کارآزمایی بالینی خود را با مو فقیت پشت سر گذاشت.

مطالعات بالینی مرحله سوم واکسن “کوو ایران برکت” پنجم اردیبهشت در هتل ارم تهران آغاز و طی آن این واکسن به سه داوطلب، دکتر مینو محرز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا و متخصص بیماری های عفونی، حسینعلی شهریاری نماینده مردم سیستان و بلوچستان و رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی و محمدعلی امیرزرگر ایمونولوژیست و استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تهران تزریق شد.

مجوز استفاده اضطرار مصرف عمومی این واکسن اواخر خرداد ماه سال جاری پس از گذر موفقیت آمیز از مرحله سوم کارآزمایی بالینی صادر شد و این محصول کاملا ایرانی برای تزریق به مردم در اختیار مراکز واکسیناسیون قرار گرفت.

هم اکنون فاز مطالعات بالینی واکسن کووایران برکت روی ۱۲ تا ۱۸ ساله‌ها در آذر ماه سال ۱۴۰۰ با دریافت مجوز از سازمان غذا و دارو، آغاز شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید