آموزش کاشت زعفران به روش اصولی و نوین

    کد خبر :880861

کاشت زعفران از سالیان دور و گذشته ها در بین کشاورزان رایج بوده و بسیاری از افراد حتی به دلیل زیبایی گل های زعفران آن ها را در بین درختان باغ خود کشت می کردند. و برای مصرف خود و یا حتی در طب سنتی از خواص درمانی زعفران استفاده می کردند.

در گذشته به دلیل نداشتن علم کافی درباره‌ی کاشت زعفران و نبودن تجهیزات و شرایط کافی کشاورزانی هم که در این زمینه فعالیت داشتند به طور مناسب نمی توانستند به زعفران خود رسیدگی کنند و برداشت خوب و مناسبی داشته باشند اما امروزه به دلیل وجود داشتن شرایط کافی برای کشت و پرورش زعفران تقریبا تمامی افراد حتی در منزل خود می توانند حس خوب کاشت زعفران را تجربه کنند. در اینجا ما می خواهیم شما عزیزان را با تمامی مراحل کاشت زعفران تا برداشت زعفران آشنا کنیم.

آموزش مراحل کاشت زعفران از ۰ تا ۱۰۰

مرحله اول: آماده سازی زمین کشاورزی

اولین مرحله ای که شما باید در کشت و پرورش زعفران انجام دهید آماده سازی زمین کشاورزی خود است. بهترین نوع خاکی که می‌توان برای کشت استفاده کرد خاک لومی شنی است، به این صورت که  زمین باید ترکیبی از شن و رس باشد دلیل آن هم این است که شرایط محیطی بسیار مناسبی را برای زعفران مهیا می کند و هم چنین میزان رطوبت قابل دسترس برای پیاز زعفران را تامین می‌کند.

شخم زدن زمین کشاورزی

بهترین زمان برای شخم زدن زمین مزارع زعفران اواخر پاییز یا اول زمستان می باشد و یا می توان قبل از کشت اقدام به این کار کرد. خاک را باید تا عمق ۴۰ تا ۵۰ سانتی متری شخم زده و در مرحله بعد کود گاوی پوسیده شده را به میزان ۴ تن به همراه ۲۵ کیلو گرم سولفات پتاسیم گرانوله ، ۲۵ کیلو گرم سوپر فسفات تریپل و ۵۰ کیلو گرم گوگرد بنتونیت دار در هر هزار متر پخش نموده و به مخلوط نمودن کود با خاک توسط دستگاه کلتیواتور اقدام کرد،

بعد از این مرحله باید خاک را کاملا مسطح نموده و پستی و بلندی های خاک را از بین ببریم به طوری که موقع کاشت زعفران شاهد ناهموار بودن سطح زمین نباشیم.

مرحله دوم: خرید پیاز زعفران مرغوب و با کیفیت

با اطمینان می‌توان گفت که خرید پیاز زعفران مرغوب مهم ترین مرحله کاشت زعفران است به این دلیل که اگر پیاز زعفران شما مرغوب نباشد و کیفیت خوبی نداشته باشد تمامی هزینه و زحمات شما از بین می‌رود. در این باره خرید پیاز زعفران از ماه چین، یکی از معتبر ترین شرکت های حوزه زعفران را بسیار توصیه می‌کنیم.

بهترین زمان برای تهیه پیاز از اوایل تیرماه تا اواخر شهریور ماه می باشد که شما می توانید در این بازه زمانی اقدام به خرید پیاز و کشت کنید. پیازی که خریداری می‌کنید به هیچ عنوان نباید قارچ یا کنه داشته باشد و حتما باید پیاز زعفران ضد عفونی شده تهه کنید و یا قبل از کشت خودتان پیاز ها را ضد عفونی کنید. بعد از تهیه پیاز باید هرچه سریع تر اقدام به کشت پیاز های زعفران نماییم و دلیل آن این است که پیازچه ها وقتی که در هوای آزاد قرار دارند در معرض انواع آفت و بیماری‌ ها می‌باشد.

مرحله سوم: ضد عفونی کردن پیاز های زعفران

این مرحله زمانی باید انجام شود که شما پیاز های ضد عفونی نشده تهیه کرده اید. در زمان کشت زعفران پیاز باید سالم و به دور از هر نوع آلودگی کنه و قارچ تهیه کنیم اما گاهی پیش می‌آید که پیاز هایی که تهیه کرده ایم ضد عفونی نشده اند و  برای همین باید قبل از انتقال و کاشت باید حتماً پیاز ها را ضدعفونی کرد.

این کار را می توان توسط یک مخزن ۱۰۰ الی ۲۰۰ لیتری انجام داد. باید در این مرحله اقدام به تهیه قارچ کش کاربندازیم و کنه کش پروپارژیت نماییم، در داخل مخزن بسته به حجم مخزن از قارچ کش کاربندازیم به میزان دو در هزار و سم کنه کش پروپارژیت به میزان یک و نیم در هزار مایع ضدعفونی کننده را آماده می‌نماییم ، در این مرحله باید پیازچه‌ ها را در حجم ۵ الی ۱۰ کیلو گرمی داخل یک ظرف قرار داده و در داخل مخزن به مدت ۳۰ الی ۶۰ ثانیه فرو برده بعد اقدام به کشت پیاز‌چه‌ ها می‌نماییم.

مرحله چهارم: قرار دادن پیاز های زعفران داخل خاک

زمان کاشت پیاز های زعفران تقریبا از اواخر خرداد ماه یا اوایل تیر ماه شروع می شود که شما باید با توجه به آب و هوای منطقه خود باید زمان مناسب را برای کشت انتخاب کنید. زمان کاشت زعفران از تیر ماه شروع می‌شود و تا اواسط مهر ماه ادامه دارد. باید به این نکته نیز توجه داشت که کشت زعفران باید حتما قبل از شروع بارش های پاییزه باران انجام شود. شما به دو روش می توانید زعفران خود را کشت کنید به روش کشت کپه ای یا به روش کشت ردیفی یا همان کشت آرمانی که در ادامه توضیحات کامل تری بابت روش های کاشت زعفران داده می‌شود.

 کاشت زعفران به روش کپه ای

در این روش توسط بیل به حفر چاله به عمق و عرض ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌ متر اقدام می کنیم. تعداد ۳ تا ۱۵ عدد پیازچه در داخل هر چاله قرار داده و اقدام به پوشاندن پیازچه‌ ها توسط بیل می‌نماییم و سطح زمین را صاف می‌کنیم، فاصله هر چاله با چاله بعدی بین ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌ متر در یک ردیف و با ردیف کناری ۲۵ تا ۳۰ سانتی‌متر را در نظر بگیرید. یک نکته قابل ذکر این است که اگر شما قصد دارید ، کشت زعفران را در متراژ بالا انجام دهید کشت کپه‌ ای به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

کشت آرمانی زعفران

در این روش باید چاله هایی به صورت ردیفی کنده و پیاز ها را با فاصله دو الی سه سانتی متری از هم بکارید و فاصله هر ردیف یا ردیف کناری بین بیست الی سی سانتی متر باشد . در کشت آرمانی تراکم پیازچه بین ۸ تا ۱۰ تن در هکتار می‌باشد و متوسط برداشت زعفران در این روش از سال دوم به بعد به ۲۰ تا ۲۵ کیلوگرم زعفران در هکتار می‌رسد.

مرحله پنجم: آبیاری و سله شکنی

یک مزرعه زعفران بین 2 و نهایت تا 4 مرحله (مرحله چهارم در صورت نبود بارندگی و کمبود بارش باران) آبیاری در سال نیاز دارد. در آبیاری اول، در موقعیت های جغرافیایی مختلف بسته به شرایط آب و هوایی از اوایل مهر ماه تا اواسط آبان‌ماه اقدام به آبیاری زعفران می‌کنند.

بعد از برداشت زعفران به طور کامل  با توجه به شرایط آب و هوایی و بارندگی منطقه اقدام به آبیاری دوم در اواخر آبان‌ ماه یا اوایل آذر ماه و آبیاری سوم در اسفند ماه می‌کنند، در مناطقی که بارندگی پاییزه داشته باشند آبیاری سوم نیاز نیست انجام شود.

بعد از آبیاری اول و قبل از گلدهی مزرعه زعفران، باید زمین را سله شکنی کرد، به طوری که پیازچه‌ها صدمه نبینند. این کار باعث می شود که گل ها به آسانی از خاک خارج شوند و کود حیوانی با خاک مخلوط شود و علف‌های هرز از بین بروند.

مرحله ششم: مبارزه با آفات و بیماری ها

یکی از مهمترین آفت زعفران کنه و موش صحرایی می‌باشد. جهت مقابله با کنه از کود گرانوله گوگرد استفاده می‌کنیم. گوگرد باعث اسیدی شدن خاک می‌شود و هم چنین باعث از بین رفتن بسیاری از آفات از جمله کنه می‌شود. برای مقابله با موش های صحرایی هم  از تله موش، سموم موش کش و گاز متان و قرص برنج استفاده می‌کنیم.

مرحله هفتم: برداشت زعفران

هر ساله آبان و آذر ماه زمان رویش و برداشت گل های زعفران است البته این هم بستگی به شرایط آب و هوایی منطقه شما دارد که ممکن زودتر یا دیر تر اتفاق بیوفتد. که اصولا همان در آبان ماه به مدت دو هفته الی بیست روز انجام می شود که شما هر روز باید گل های زعفران را برداشت کنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید