آلبوم چاووشی، پرفروش و پردردسر

    کد خبر :385311

در این گزارش به بررسی اتفاقات موسیقی در هفته گذشته می‌پردازیم.

آلبوم چاووشی، پرفروش و پرزحمت

با اعلام هادی حسینی تهیه کننده آلبوم «ابراهیم»، فروش این اثر نزدیک به ۲ میلیارد تومان بوده است. او در این باره گفت: «استقبال از پیش‌فروش اینترنتی آلبوم ابراهیم بسیار جالب توجه بود و حدود یکصد و پنجاه هزار نسخه از آلبوم به صورت اینترنتی و پیش از انتشار اثر پیش‌فروش شد. آلبوم «ابراهیم» تا این لحظه بر اساس جمع‌بندی‌های شرکت پخش، بیش از دو میلیارد تومان فروش داشته و پیش‌بینی می‌شود تا آخرین مرحله جمع‌آوری آلبوم، این رقم به چیزی حدود سه میلیارد تومان برسد. البته که این میزان فروش بسیار مطلوب است و از استقبال ویژه دوستداران موسیقی از آلبوم حکایت دارد.»

انتشار این آلبوم دردسر‌های فراوانی برای هادی حسینی و محسن چاوشی خواننده اثر داشت. مدت‌ها این آلبوم مجوز نمی‌گرفت و از طرفی تولید آن برای چاوشی مشقت‌های فراوانی داشت؛ به همین دلیل چاوشی در اینستاگرامش اعلام کرد که مدتی از دنیای موسیقی خداحافظی می‌کند.

یادبود مرد خوش صدای موسیقی ایران در فرهنگسرای نیاوران

مراسم یادبود نخستین سالگرد درگذشت نادر گلچین خواننده فقید موسیقی ایران، در تالار خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. در این برنامه تعدادی از هنرمندان موسیقی کشورمان از جمله کامبیز روشن روان، عباس خوشدل، محمد منتشری، هنگامه اخوان، فاضل جمشیدی و سالار عقیلی حضور داشتند.

نادر گلچین خواننده مطرح موسیقی ایرانی روز جمعه ۳۱ شهریورماه سال ۹۶، در ۸۱ سالگی دار فانی را وداع گفت. وی آثار مهمی چون «یوسف گم گشته»، تصنیف «مرغ سحر»، «ناوک مژگان»، «قصه شهر عشق»، «من دیگه بچه نمی‌شم» و آلبوم‌های «گریز»، «نفس باد صبا»، «زلف بنفشه» در کارنامه خود داشت.

نخستین جشنواره نماهنگ در سازمان صدا و سیما

نخستین نشست خبری جشنواره ملی و بین المللی نماهنگ دوشنبه ۹ مهرماه در ساختمان اداری سازمان صدا و سیما برگزار و بزرگترین مرجع آرشیو و آموزش موسیقی کشور افتتاح شد.

رئیس بخش موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما با بیان اینکه موسیقی یکی از تاثیرگذارترین قالب هاست، گفت: موسیقی وقتی با تصویر هماهنگ می‌شود، یکی از تاثیرگذارترین قالب‌های هنری می‌شود؛ چرا که نماهنگ می‌تواند مکرر پخش شود و هیچ قالبی مانند موسیقی و نماهنگ نمی‌تواند این تعداد تکرر در پخش داشته باشد. امسال که سال پختگی انقلاب است این طرح عرضه شد و به کمک آقای دارایی که رئیس شورای سیاستگذاری این جشنواره هستند، به مرحله اجرا رسید و بنا شد که در قالبی متفاوت برگزار شود و در بخش فضای مجازی شرکت صوتی تصویری سروش متولی کار هستند. ما برای پخش روی شبکه مجازی حساب باز کردیم.

در ادامه محمد باقر معلم خبر از تاسیس یک سامانه تخصصی با عنوان «نواز» داد و گفت: یکی از مهمترین اتفاقات راه اندازی سایت نواز است. این سایت از جامع‌ترین سامانه‌های آرشیو موسیقی کشور است و بخش‌های مختلفی دارد.

گفتنی است؛ اولین جشنواره ملی «نماهنگ فجر» با اهداف ترویج فرهنگ دینی و گسترش سبک زندگی ایرانی با استفاده از قالب نماهنگ، گسترش و توسعه آموزه‌های معنایی و آرمان‌های والای انقلاب اسلامی در گستره جهان، شناخت هنرمندان متعهد با هدف دستیابی به وحدت فرهنگی در مقابله با آموزه‌های زندگی مادی، ترویج فرهنگ مقاومت و شناخت مفهوم استعمار مدرن در جهان، شناخت استعداد‌های جوان و طبایع اخلاقی در عرصه هنر کشور، ارتقای کیفی سطح تولیدات در قالب نماهنگ توسط مرکز موسیقی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

در بخش رقابت داخلی، آثاری با موضوعات وحدت ملی، تصویر حضور مردم در تاریخ چهل ساله انقلاب اسلامی، دستاورد‌های انقلاب اسلامی، استعمار نوین، تهاجم و نفوذ، مقاومت و فردای انقلاب مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این در حالی است که در بخش رقابت بین الملل موضوعاتی چون آثار با تفکر انقلابی، تاثیر فرهنگی انقلاب اسلامی در جهان، استعمار نوین و مقاومت مورد توجه قرار گرفته است. در بخش آزاد نیز آثاری با محتوای تجربه‌های نو و در بخش جنبی آثاری با موضوعات تولید ملی، شعار سال ۹۷ و امید بخشی مورد توجه قرار گرفته است. مهلت ارسال آثار به این جشنواره تا پایان آبان ماه ۹۷ است.

بودجه جشنواره موسیقی برنامه‌ها را به هم ریخت

مشکلات مالی در جشنواره موسیقی فجر این بار بیش از پیش گریبان مسئولان اجرایی این فستیوال را گرفته است. شهرام صارمی دبیر اجرایی سی و چهارمین دوره جشنواره ملی موسیقی فجر در این باره گفت: ما امسال با فشار فراوانی برنامه هایمان را جلو می‌بریم. از وزارت ارشاد به ما اطلاع دادند که بودجه امسال ۶۰ درصد بودجه سال گذشته است و باید فقط روی آن ۶۰ درصد حساب باز کنید. به همین دلیل ما با احتیاط فراوان برنامه ریزی می‌کنیم. جشنواره امسال به کلی متفاوت از سال‌های گذشته است.

وی در خصوص بخش بین الملل این دوره از جشنواره اظهار کرد: بخش بین الملل ما در این دوره برنامه پیچیده‌ای ندارد. به دلیل مشکلات ارزی و کمبود بودجه‌ای که به آن اشاره شد، فقط از سه گروه که متعلق به کشور‌های اروپایی هستند و چند گروه از کشور‌های همسایه دعوت می‌کنیم.

همچنین اعضای شورای سیاست گذاری سی و چهارمین دوره جشنواره ملی موسیقی فجر پس از جلسات گوناگون سرانجام برای تعیین سالن‌های اجرای کنسرت ها، به جمع بندی رسیدند. طبق گفته یکی از اعضای این شورا، سالن‌های تالار وحدت، تالار رودکی، فرهنگسرای نیاوران، مجموعه آزادی، ایوان شمس برای اجرای گروه‌های بخش تلفیقی و سنتی در نظر گرفته شدند.

شورا برای بخش پاپ پس از بررسی دو سالن میلاد نمایشگاه بین المللی و همایش‌های برج میلاد به این نتیجه رسید که برج میلاد را انتخاب کند. البته انتخاب این سالن هنوز قطعی نیست چراکه فعلا نامه نگاری‌های آن انجام شده است و مسئولان برج میلاد جواب قطعی نسبت به پذیرفتن برنامه‌های جشنواره را نداده اند.

قطعه ای برای ادای احترام به جانبازان

به مناسبت هفته دفاع مقدس، قطعه و موسیقی تصویر «مگه داریم؟ مگه میشه؟» با صدای محمدرضا علیمردانی منتشر شد. شاعر این قطعه حامد عسکری، ملودی آن با مهدی زنگنه و تنظیم با امیر توسلی بود و برای موسیقی تصویر این قطعه، بخش‌هایی از فیلم سینمایی «میهمان داریم» به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور انتخاب شد که با مضمون قطعه «مگه داریم؟ مگه میشه؟» همخوانی داشت. این قطعه روایتی تراژیک از روزگار یک جانباز هشت سال دفاع مقدس و مناسبت‌هایی است که در زندگی او و خانواده اش اتفاق می‌افتد.

عسکری ترانه سرای این اثر به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: برای اینکه جامعه بیشتر حس نزدیکی با این قطعه را پیدا کند، ما از کلید واژه «مگه داریم؟ مگه میشه؟» که میان جوانان رایج است، استفاده کردیم. یکی از کارکرد‌های ترانه این است که شاعر تکه کلام رایج در جامعه را به گونه‌ای در شعرش به کار ببرد. عبارت «مگه داریم؟ مگه میشه؟» درون مایه طنز تلخ و نوعی پرسش همراه با تعجب دارد. ما سعی کردیم که این عبارت را نسبت به شرایط جانبازان کشور به کار ببریم و علاوه بر درون مایه تلخ و تعجب برانگیز، به آن حس تلنگر را هم اضافه کنیم. زندگی جانبازان و دغدغه‌های آن‌ها و خانواده هایشان همیشه مهجور بوده است. رسانه‌ها هم آن طور که باید به این بزرگواران توجه نمی‌کنند. البته آن‌ها بی منت در دوران دفاع مقدس حضور داشتند. به همین دلیل سعی کردیم از مناسبت‌های زندگی یک جانباز بگوییم. باید در حد توانمان پاسخ خدمات بی منت این بزرگواران را می‌دادیم.

نماینده ایران در جشنواره فیلم مایورکا مشخص شد

این هفته مشخص شد که موزیک ویدئو «سیستان و بلوچستان» نامزد دریافت جایزه بهترین موزیک ویدئو از جشنواره فیلم مایورکای اسپانیا شده است. کارگردان این موزیک ویدیو میثم بابایی است. جوانی که کارگردانی مستند مسابقه «فرمانده» را بر عهده دارد و در حاشیه ضبط این مسابقه در سال ۹۶، تصاویری را با مدیر فیلمبرداری مهدی آزادی ضبط کرد و علی اهتمامی تدوین آن را انجام داد.

او در این باره گفت: ما برای ضبط مستند-مسابقه «فرمانده» در سیستان حضور پیدا کردیم. مسئولان خانه مستند انقلاب اسلامی به ما گفته بودند که برای ضبط برنامه، در هر نقطه از کشور که حضور پیدا می‌کنید تصاویری از آن جا ضبط کنید. اینگونه موزیک ویدئو سیستان شکل گرفت. زمان ساخت اثر به این موضوع فکر می‌کردم که تصورات نادرست مردم نسبت به این شهر را تغییر دهم و واقعیت‌های موجود در این شهر را نمایش دهم.

کارگردان مستند-مسابقه «فرمانده» با اشاره به موسیقی این اثر گفت: ما توجه خاصی به حقوق صاحبان اثر داریم و به همین دلیل مایل نبودیم که یک موزیک را از اینترنت دریافت کنیم و روی تصاویر بگذاریم. از طرفی می‌خواستیم که یک موزیک متناسب با ریتم تصاویر و موسیقی محلی سیستان انتخاب کنیم. با بررسی‌های فراوان با قطعه ای از «پاسکال لامارچه» آشنا شدیم. «پاسکال لامارچه» یک آهنگساز پاکستانی ساکن در لندن است. موسیقی او به موسیقی محلی سیستان، بسیار نزدیک بود به همین دلیل او را پیدا کردیم و حق مالکیت را از او خریدیم. این قطعه بسیار شنیدنی است و به خوبی با موضوعیت اثر که نشان دادن سیستان است، همخوانی دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید