آغاز رسمی ثبت‌نام تبدیل رایگان تاکسی‌ها و وانت بارها به دوگانه سوز

  • اقتصادی
  • چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۶:۲۲
    کد خبر :714535

محمد رضایی امروز در نشستی خبری با بیان این که در فاز نخست دارندگان تاکسی‌ها و وانت بارهای بنزینی سوز می‌توانند با مراجعه به این سامانه نسبت به ثبت نام تبدیل خودروی خود به دو گانه سوز اقدام کنند اظهار کرد: طبق برآورده‌های صورت گرفته تبدیل هر خودرو به ۵ میلیون تومان هزینه نیاز دارد که این هزینه از مالکان خودرو دریافت نمی‌شود و انجام این کار به صورت کاملا رایگان صورت می‌گیرد.

وی افزود: قرار است در فاز بعدی دارندگان خودروهای شخصی مسافربر اعم از تاکسی‌های اینترنتی و فعالان ناوگان عمومی خودروهای شخصی بین شهری بتوانند به صورت رایگان در این سامانه ثبت نام و اقدام به تبدیل خودرو خود به دوگانه سوز کنند.

دستیار مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان این که در فاز اول امکان ثبت نام این دسته از افراد وجود ندارد تصریح کرد: در سامانه قبلی که توسط وزارت صنعت، طراحی شده بود مشکلاتی را شاهد بودیم اما در این سامانه اطلاعاتی که درج می‌شود به صورت کاملا صحیح و درست است و مشکلات قبلی به وجود نخواهد آمد.

نوبت دهی به صورت شفاف به کاربران اعلام می‌شود

وی با بیان این که در این سامانه به هیچ عنوان اطلاعات نادرست و فیک وجود نخواهد داشت تاکید کرد: نوبت دهی به صورت شفاف به کاربران اعلام می‌شود و مردم دچار سردرگمی نخواهند شد.

به گزارش ایسنا،وی با تاکید بر این که در حال حاضر حدود ۶ تا ۷ هزار نفر برای تبدیل خودرو ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد حدود ۲۰۰ نفر مشمول این طرح شده‌اند گفت: با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت شرکت ملی پالایش و پخش متولی شد تا نرم افزار جامعی تهیه شود و تاکنون نیز استقابل افراد از این سامانه بسیار خوب بوده است.

دستیار مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: این سامانه مخصوص طرح رایگان تبدیل خودروهای عمومی است که اجرای آن از بهمن ماه آغاز شده بود اما به دلیل شیوع کرونا کارگاه‌های تبدیل تعطیل شدند و در روند اجرای این طرح وقفه ایجاد شد. اما اکنون برای ثبت نام افراد آماده است و افراد متقاضی می‌تواند درخواست خود را در این سامانه ثبت کنند.

وی با اشاره به افرادی که در گذشته در سامانه قبلی ثبت نام کرده بودند تصریح کرد: ترجیح ما این است که افراد مجددا در این سامانه ثبت نام کنند اما به دنبال هماهنگ کردن بانک اطلاعاتی دو سامانه هستیم اما با این وجود بهتر است تا افراد بار دیگر در این سامانه ثبت نام کنند.

خودروهای بالای ۲۰ سال شامل این طرح نمی‌شوند

به گفته رضایی خودروهای بالای ۲۰ سال شامل این طرح نمی‌شوند و تمام خودروهای که مشمول این طرح خواهند شد می‌بایست معاینه فنی داشته باشند.

وی با اشاره به یکی از چالش های موجود در این عرضه گفت: در حال حاضر مشکلی برای جایگاه‌های موجود در حوزه سی ان جی نداریم اما ممکن است برای یک سال آینده دچار کمبود جایگاه شویم لذا شهرداری ها می‌بایست در این زمینه همکاری داشته باشند و با ارائه تسهیلات و ارائه زمین سازوکاری را ایجاد کنند تا بتوانیم در کلانشهرها جایگاه کافی داشته باشیم.

صرفه جویی ۱۲ میلیون لیتر مصرف بنزین در روز

در ادامه این نشست کرامت ویس کرمی مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به اهمیت اجرای این طرح گفت: طرح رایگان دو گانه سوز کردنخودروهای عمومی یکی از پروژه‌های مهم و بزرگ در وزارت نفت و همچنین شرکت ملی پخش و پالایش است.

وی با تاکید بر این که هدف نهایی از این پروژه تبدیل یک میلیون و ۴۶۰ هزار دستگاه خودروی عمومی اعم از تاکسی و وانت به دو گانه سوز است گفت: تا پایان اجرای این طرح روزانه ۱۲ میلیون متر مکعب افزایش مصرف سی ان جی و ۱۲ میلیون لیتر کاهش مصرف بنزین خواهیم داشت.

وی با بیان این که خودروی بنزینی که به طور رایگان به گاز سوز تبدیل می‌شود موجب افزایش ارزش خودرو خواهد شد گفت: امیدواریم با قراردادهای که با مخزن سازها به امضا رسانده‌ایم بتوانیم این طرح را در زمان مشخص کامل کنیم.

۴۰۲ پایگاه تبدیل در ۲۵ استان تجهیز شدند

در ادامه حمید قاسمی ده چشمه قائم مقام شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی ایران در این نشست گفت: تاکنون ۴۰۲ کارگاه از سوی وزارت صمت در ۲۵ مرکز استان تجهیز شده‌اند و مشکلی برای اجرای این طرح وجود ندارد.

وی با بیان این که ظرفیت اسمی کارخانه‌ها برای تولید و تجهیزات تبدیل خودرو به دو گانه سوز مهیا است تصریح کرد: بر اساس مصوبه شورای اقتصاد ۵۷۰ میلیون دلار تعهد بازپرداخت وزارت نفت از تامین مالی بانک های تجارت و ملت است که ۶۵۰۰ میلیارد تومان از بانک ملت در اختیار مخزن سازها قرار گرفته است و به تدریج و با پیشرفت پروژه هیچ نگرانی برای منابع نداریم و بازپرداخت این وام از طریق صرفه جویی ها صورت خواهد گرفت.

به گفته وی سامانه irngv.ir همچنان برای ثبت‌نام گازسوز کردن خودروهای شخصی فعال است و مالکان این دسته از خودروها می‌توانند به سامانه جامع اطلاعات خودروهای دوگانه‌سوز مراجعه و از این طریق نسبت به ثبت‌نام برای تبدیل خودرو شخصی خود اقدام کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید